Gå til innhold

75% grunnpensjon pga samboer - overgangsbestemmelsen


Feline

Anbefalte innlegg

Hei Irene!

Jeg sitter her og leser "Rundskriv til ftrl kap 3" på Lovdata http://www.lovdata.no/rsk/rtv/ht-20000101-0009.html#map015

Der står:

"Det er gitt ikrafttredelses og overgangsbestemmelser for § 3-2 fjerde ledd bokstav c og femte ledd. Den endelige bestemmelsen står i lov 19. desember 1997 nr. 99, om endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd. Se også ot.prp. nr. 24 (1997-98). Overgangsbestemmelsen sier at "2-G-regelen" (og den nye samboerbestemmelsen) ikke skal gjelde for person som før 1. januar 1998 har krevd og fyller vilkårene for pensjon fra folketrygden eller avtalefestet pensjon som det godskrives pensjonspoeng for, dersom vedkommende får utbetalt pensjon for januar 1998. Dette betyr at alle som allerede mottar pensjon før 1. januar 1998, eller som fyller vilkårene for å få utbetalt pensjon fra og med 1. januar 1998 og som har søkt om pensjon før 1. januar 1998, ikke skal bli berørt av "2-G-regelen". "

Det jeg lurer på om dette betyr, er at siden jeg har hatt rehab- og attføringspenger siden lenge før 1. jan 1998, vil jeg komme under denne overgangsbestemmelsen og likevel ikke få 75% grunnpensjon etter 2-G-regelen (er samboer) hvis jeg en vakker dag får uføretrygd?

Håpefull hilsen

http://home.no.net/feline/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det betyr det. Men sannsynligvis bare for den samboeren du hadde på det tidspkt.

"sannsynligvis bare for den samboeren du hadde på det tidspunkt"

Hvilket tidspunkt?

Da overgangsbestemmelsen gjelder fra, dvs 1.1.98?

Eller fra jeg fikk trygd første gang?

Fortumlet hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...