Gå til innhold

Liza i London og andre kloke hoder


Gjest fortvilet

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet

Jeg henvender meg til deg Liza, for jeg liker svarene og kommentarene dine så godt. Jeg går i psykoterapi hos en dyktig psyk. Jeg har full tillitt til han, og har fått utrolig mye hjelp. Men nå er vi uenige i hvordan jeg skal takle en sak, og jeg er mildt fortvilet. Vil gjerne følge hans råd, men føler samtidig at det blir helt galt for meg. Det kunne derfor være nyttig å høre hva andre mener. Jeg har vært utsatt for et veldig alvorlig overgrep fra en person i min nære omgangskrets. Jeg har veldig vanskelige og destruktive følelser ovenfor denne personen som rett og slett har "smadret" mitt liv og min framtid. Det personen har gjort vil for alltid prege meg. Min psyk. og jeg er enige om alvorligheten i det denne personen har gjort, han mener også at det er sunt og naturlig at jeg har sinne- og hat følelser. Men så kommer vi til uenigheten. Jeg vil gjøre noe med det ovenfor personen. Ikke det jeg har mest lyst til som er å skade vedkommende fysisk eller ødelegge materielle ting, sette ut rykter osv. Det innser jeg at er bare fantasier som jeg verken kan eller vil sette ut i livet, og som dessuten bare ville være skadelig for meg selv. Men jeg kunne tenke meg å skrive et brev å fortelle om hva jeg mener om det vedkommende har gjort, og hva det har forårsaket for meg. Eller evt. anmelde vedkommende. Det siste føles vanskelig, for jeg vet ikke om jeg orker å gjennomføre en rettssak selv. Min psyk. mener det vil være helt feil å gjøre noe sånt fordi det kan føre til (og det ønsker jeg) at den andre personen kan få skyldfølelse og dermed få psykiske problemer. Ja, hva så? Min psyk. mener at jeg vil få det dårlig og at det vil nedbryte mitt selvbilde(som er dårlig fra før) dersom den andre personen får det psykisk vanskelig. Det tror ikke jeg. Jeg kan ikke forstå at mitt selvbilde skulle bedre seg av at jeg "ligger flat og lar andre sparke meg omtrent i hjel". Det vil jo være omtrent det samme som å si: "Velkommen til å mishandle meg". Dette henger ikke på greip for meg. Jeg føler at alt har låst seg i forhold til min behandler pga. dette, og jeg vurderer nå å slutte. Dette synes jeg er veldig leit, for jeg har så inderlig behov for fortsatt psykoterapi. Vær så snill Liza, NHD og andre. Gi meg noen gode råd !!! Jeg er helt fortvilet !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Fortvilet,

Hvis kreket som forgrep seg på deg hadde ranet en bank hvor du var ansatt, ville du da synes det var "din feil" hvis han fikk straff? Selvsagt ikke.

Spør psykologen din hvorfor du skulle føle meg "skyldfølelser" om han fikk 2 år i fengsel for overgrep, enn hvis han fikk 10 år for bankrøveri. Og overgrep er LANGT mer alvorlig.

Det er kreket som har gjort seg skyldig i overgrep, og jeg håper at han "føler seg skyldig" (og mere til). Hvorfor skulle du føle skyld for at han mottar konsekvensene for det han har gjort?

Du har IKKE gjort noe gale; ved å informere omgivelsene om det som skjedde kan du til og med kanskje forhindre at det skjer på nytt med noen andre? Du har ihvertfall INGEN som helst grunn til å føle skyld for det som skjer med kreket.

Hvis du er sterk nok til å anmelde det, så synes jeg du skal gjøre det. Du må sannsynligvis belage deg på at saken blir "henlagt etter bevisets stilling" - hvilket betyr at politiet ikke har nok bevis til å få kreket dømt (vanligvis fordi det er hans påstand mot din). En slik henleggelse betyr IKKE at politiet ikke tror på deg!

Med andre ord: jeg mener at du har rett, og at psykologen din tar feil. Derutover ville jeg spørre psykologen hvorfor du skulle "føle skyld"? Skyld for hva da? Det var da for f*en ikke deg som forgrep deg!

Du kan også få andre meninger hvis du poster innlegget ditt på Forum for Overgrep.

*forsiktig klem hvis du vil ha*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortvilet

Hei Fortvilet,

Hvis kreket som forgrep seg på deg hadde ranet en bank hvor du var ansatt, ville du da synes det var "din feil" hvis han fikk straff? Selvsagt ikke.

Spør psykologen din hvorfor du skulle føle meg "skyldfølelser" om han fikk 2 år i fengsel for overgrep, enn hvis han fikk 10 år for bankrøveri. Og overgrep er LANGT mer alvorlig.

Det er kreket som har gjort seg skyldig i overgrep, og jeg håper at han "føler seg skyldig" (og mere til). Hvorfor skulle du føle skyld for at han mottar konsekvensene for det han har gjort?

Du har IKKE gjort noe gale; ved å informere omgivelsene om det som skjedde kan du til og med kanskje forhindre at det skjer på nytt med noen andre? Du har ihvertfall INGEN som helst grunn til å føle skyld for det som skjer med kreket.

Hvis du er sterk nok til å anmelde det, så synes jeg du skal gjøre det. Du må sannsynligvis belage deg på at saken blir "henlagt etter bevisets stilling" - hvilket betyr at politiet ikke har nok bevis til å få kreket dømt (vanligvis fordi det er hans påstand mot din). En slik henleggelse betyr IKKE at politiet ikke tror på deg!

Med andre ord: jeg mener at du har rett, og at psykologen din tar feil. Derutover ville jeg spørre psykologen hvorfor du skulle "føle skyld"? Skyld for hva da? Det var da for f*en ikke deg som forgrep deg!

Du kan også få andre meninger hvis du poster innlegget ditt på Forum for Overgrep.

*forsiktig klem hvis du vil ha*

Tusen hjertelig takk for svar !!!

Hvordan kan jeg sende innlegget til overgrepsforum? Må jeg skrive alt på nytt eller kan jeg kopiere det på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortvilet

Hei Fortvilet,

Hvis kreket som forgrep seg på deg hadde ranet en bank hvor du var ansatt, ville du da synes det var "din feil" hvis han fikk straff? Selvsagt ikke.

Spør psykologen din hvorfor du skulle føle meg "skyldfølelser" om han fikk 2 år i fengsel for overgrep, enn hvis han fikk 10 år for bankrøveri. Og overgrep er LANGT mer alvorlig.

Det er kreket som har gjort seg skyldig i overgrep, og jeg håper at han "føler seg skyldig" (og mere til). Hvorfor skulle du føle skyld for at han mottar konsekvensene for det han har gjort?

Du har IKKE gjort noe gale; ved å informere omgivelsene om det som skjedde kan du til og med kanskje forhindre at det skjer på nytt med noen andre? Du har ihvertfall INGEN som helst grunn til å føle skyld for det som skjer med kreket.

Hvis du er sterk nok til å anmelde det, så synes jeg du skal gjøre det. Du må sannsynligvis belage deg på at saken blir "henlagt etter bevisets stilling" - hvilket betyr at politiet ikke har nok bevis til å få kreket dømt (vanligvis fordi det er hans påstand mot din). En slik henleggelse betyr IKKE at politiet ikke tror på deg!

Med andre ord: jeg mener at du har rett, og at psykologen din tar feil. Derutover ville jeg spørre psykologen hvorfor du skulle "føle skyld"? Skyld for hva da? Det var da for f*en ikke deg som forgrep deg!

Du kan også få andre meninger hvis du poster innlegget ditt på Forum for Overgrep.

*forsiktig klem hvis du vil ha*

Tusen hjertelig takk for svar !!!

Hvordan kan jeg sende innlegget til overgrepsforum? Må jeg skrive alt på nytt eller kan jeg kopiere det på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svar !!!

Hvordan kan jeg sende innlegget til overgrepsforum? Må jeg skrive alt på nytt eller kan jeg kopiere det på noen måte?

Hei,

Gå til ditt eget innlegg, og velg teksten din med venstre museknapp. Trykk på høyre museknapp og velg "kopier" eller "copy".

Gå til overgrepsforum og trykk på "nytt innlegg".

Skriv overskriften i tittelboksen som før.

Gå til tekstboksen som om du skal skrive (trykk med venstre museknapp), men trykk på høyre museknapp. Velg "lim inn" eller "paste".

Ønsker deg alt godt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Tusen hjertelig takk for svar !!!

Hvordan kan jeg sende innlegget til overgrepsforum? Må jeg skrive alt på nytt eller kan jeg kopiere det på noen måte?

Jeg må si at jeg ikke fatter hva terapeuten din mener her!!!!!!!

jeg er helt enig i alt det Sør skriver, og kan vel ikke tilføye noe fornuftig - bortsett fra en ting:

Ta det opp igjen med terapeuten din !

jeg kan ikke fatte og forstå annet enn at dere på en eller annen måte må snakke forbi hverandre, evt at han må ha noe i tankene som han ikke har gitt klart nok uttrykk for overfor deg!

Det hender, dessverre, - ihvertfall her i landet - at vi faktisk fraråder anmeldelse. Ikke fordi vi ikke synes at overgriperen bør stilles til ansvar, men fordi det dessverre fortsatt er så vanskelig å nå frem med en slik anmeldelse, og at en henleggelse kan oppleves som et nytt overgrep - denne gang fra samfunnets side.

Men det er noe helt annet enn å ikke konfrontere overgriperen selv, slik du har behov for å gjøre...og som jeg synes du skal. men legg mye tankearbeid ned i hvordan du skal gjøre det!!

Vet du, jeg sitter her og nesten hopper av forundring over terapeutens holdning! Hva du enn ellers gjør, kan du ikke love å ta det opp med ham igjen? Relasjonen mellom dere er så viktig for deg videre at du må få oppklart dette!

Uff, jeg skulle ha skrevet mye mer fornuftig, men...jeg er virkelig opprørt.!

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fortvilet

Jeg må si at jeg ikke fatter hva terapeuten din mener her!!!!!!!

jeg er helt enig i alt det Sør skriver, og kan vel ikke tilføye noe fornuftig - bortsett fra en ting:

Ta det opp igjen med terapeuten din !

jeg kan ikke fatte og forstå annet enn at dere på en eller annen måte må snakke forbi hverandre, evt at han må ha noe i tankene som han ikke har gitt klart nok uttrykk for overfor deg!

Det hender, dessverre, - ihvertfall her i landet - at vi faktisk fraråder anmeldelse. Ikke fordi vi ikke synes at overgriperen bør stilles til ansvar, men fordi det dessverre fortsatt er så vanskelig å nå frem med en slik anmeldelse, og at en henleggelse kan oppleves som et nytt overgrep - denne gang fra samfunnets side.

Men det er noe helt annet enn å ikke konfrontere overgriperen selv, slik du har behov for å gjøre...og som jeg synes du skal. men legg mye tankearbeid ned i hvordan du skal gjøre det!!

Vet du, jeg sitter her og nesten hopper av forundring over terapeutens holdning! Hva du enn ellers gjør, kan du ikke love å ta det opp med ham igjen? Relasjonen mellom dere er så viktig for deg videre at du må få oppklart dette!

Uff, jeg skulle ha skrevet mye mer fornuftig, men...jeg er virkelig opprørt.!

Klem,

Tusen takk !! Det er veldig godt å få støtte, fra dere begge. Jeg skal prøve å ta det opp igjen med terapeuten min etter påske. Jeg har også skrevet et brev til han nå i påsken (til kontoret) for å forklare på nytt hva jeg mener og hvordan jeg føler det. Ja, de gode relasjonene mellom oss blir ødelagt av dette her, og jeg kan ikke fortsette hos han sånn som det er nå.

Igjen, tusen takk for svar og medfølelse !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Tusen takk !! Det er veldig godt å få støtte, fra dere begge. Jeg skal prøve å ta det opp igjen med terapeuten min etter påske. Jeg har også skrevet et brev til han nå i påsken (til kontoret) for å forklare på nytt hva jeg mener og hvordan jeg føler det. Ja, de gode relasjonene mellom oss blir ødelagt av dette her, og jeg kan ikke fortsette hos han sånn som det er nå.

Igjen, tusen takk for svar og medfølelse !!

La oss få høre hvordan det går, da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortvilet

Hei,

Gå til ditt eget innlegg, og velg teksten din med venstre museknapp. Trykk på høyre museknapp og velg "kopier" eller "copy".

Gå til overgrepsforum og trykk på "nytt innlegg".

Skriv overskriften i tittelboksen som før.

Gå til tekstboksen som om du skal skrive (trykk med venstre museknapp), men trykk på høyre museknapp. Velg "lim inn" eller "paste".

Ønsker deg alt godt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...