Gå til innhold

Hjemme alene-fest - noen gode råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tar denne anonymt. Har dere noen gode råd til oss foreldre som har gitt 17-åringen lov til å ha fest hjemme til helga når vi er bortreist? Ingen av de inviterte er fylt 18 ennå.

Vi skal snakke med naboer, slik at ungdommen kan kontakte en av dem dersom ting går galt, det er avtalt at ingen ikke-inviterte får lov til å komme, og ungdommen har selv avtalt med sine venner at dersom noen likevel inviterer noen utenforstående, må både de inviterte og de ekstra ut av huset. I teorien har de jo ikke lov til å drikke, men det blir nok noe drikking. Vår ungdom har til nå ikke drukket noe særlig, er som regel veldig ansvarsfull og med mange gode venner, men jeg merker jo at jeg er litt nervøs når vi skal være flere timers kjøring unna.

Vi kjøper inn pizza og brus og chips og frukt, sånn at de kan fylle magen litt med det.

Noen gode råd?

Anonymkode: 6c468...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tar denne anonymt. Har dere noen gode råd til oss foreldre som har gitt 17-åringen lov til å ha fest hjemme til helga når vi er bortreist? Ingen av de inviterte er fylt 18 ennå.

Vi skal snakke med naboer, slik at ungdommen kan kontakte en av dem dersom ting går galt, det er avtalt at ingen ikke-inviterte får lov til å komme, og ungdommen har selv avtalt med sine venner at dersom noen likevel inviterer noen utenforstående, må både de inviterte og de ekstra ut av huset. I teorien har de jo ikke lov til å drikke, men det blir nok noe drikking. Vår ungdom har til nå ikke drukket noe særlig, er som regel veldig ansvarsfull og med mange gode venner, men jeg merker jo at jeg er litt nervøs når vi skal være flere timers kjøring unna.

Vi kjøper inn pizza og brus og chips og frukt, sånn at de kan fylle magen litt med det.

Noen gode råd?

Anonymkode: 6c468...ff1

Når våre ungdommer har hatt fest har vi vært i nærheten. Ville vært skeptisk til å være langt unna, med mindre det var noen jeg kjente veldig godt og som var i nærheten som fulgte med. Det er ikke alt man kan avtale seg bort fra i forkant. Med sosiale medier og mobilkontakt skal det ingen ting til før det kommer veldig mange flere enn antatt. Og selv med få gjester kan det gå litt over styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå begge veier. Jeg var på noen hjemme alene fester i ungdommen, der det ble herpet en del. Men det var vel i 15-16 års alderen.

Det hjelper hvis ungdommen er en ledertype/eller populær.

 

Anonymkode: 00050...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir alkohol, det er helt sikkert. Om du stoler på poden og han er relativt oppegående, så går dette greit. Spesielt om dere kjenner vennegjengen. 

Vi hadde samme situasjon, dvs jr. var 18. De fleste av vennene 17. Vi startet en diskusjon om rykter og sosiale medier, men han lurte på om vi trodde han var helt idiot.

Så da vi var på vei hjem ringte han og beklaget at de ikke hadde fått ryddet alt sammen siden de plutselig fant ut at de skulle på kino. Vi tenkte det verste, men det var bare noen stabler på kjøkkenet. Det tok han da han kom hjem. Vi var borte hele helga og et halvt Norge unna. Vennene hans vet at vi vet, så de slapp å gjemme tomgodset.

En gang må bli den første. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere. Vi kjenner ganske mange av de som kommer. Har snakket med naboer i to hus, som skal være behjelpelige hvis ting går galt. Ungdommen vår er en ledertype, ganske populær blant vennene, og jeg tror h*n blir lyttet til. Vi er nok litt urolige for uhell, i og med at vi nylig har pusset opp, men forhåpentligvis går dette greit. Ungdommen vår vet jo at dersom dette forløper tålig greit, vil det være muligheter for fest seinere også. Får ta en opprydning i skapene og skuffene på badet, låse bort all alkohol og hjelpe med å flytte på spisebord før vi reiser 🙂

Men jeg kjenner på at jeg gjerne skulle vært i nærheten. Det går ikke denne gangen, siden vi skal være 35 mil unna 😮 

Anonymkode: 6c468...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låste ikke bort alkoholen, og de var inne og tittet på lagret mitt og lurte på hva jeg skulle med alt sammen. Det forsvant et par øl, men det hadde jr gitt tillatelse til. Det vi låste av var soverommet vårt, der har vi mye verdier.

Jeg ser en forskjell om det er gutt eller jente. Gutta tar med en pose pils og så er det party. Jentene begynner pronto å planlegge fest med invitasjoner til hvem som skal komme eller ikke. 

De vet veldig godt at dersom det blir problemer så ryker tilliten og fremtidige hjemme alene fester henger i en veldig tynn tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alltid hatt åpnet hus, så vi kjenner vennegjengen godt og de kjenner oss, dermed har de også respekt for oss. Så avtaler har blitt holdt.

 

Vi har alltid hatt en voksenperson som kan komme, dersom vi er langt unna. Trygghet for dem, trygghet for oss. Selv om de har gode intensjoner, så kan ting oppstå. 
 

Frihet under ansvar er det noe som heter, det er noe i det. God kommunikasjon er nok det som er viktig. 
Å kjenne vennene også, at vennene også kjenner dere. Da tror jeg det som oftes vil gå bra.
 

Satser på det blir en fin fest 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, jeg tenker som flere her, er dette kan gå veldig bra.

Jeg husker godt følelsen av å ikke ha kontroll og frykten for større skader fra første alenefesten min sønn hadde i forbindelse med sin 18-årsdag. De fleste var venner fra videregående, som jeg ikke engang kjente. Som min eldre datter sa: «slapp av mamma, vi fester ikke sånn som dere holdt på». Og akkurat dét stemmer i mange tilfeller: dagens unge er på mange måter mer ordentlige og ansvarlige enn mange i vår generasjon var. Og ja - det gikk over all forventning, i likhet med alle senere tilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari- skrev (20 minutter siden):

Lykke til, jeg tenker som flere her, er dette kan gå veldig bra.

Jeg husker godt følelsen av å ikke ha kontroll og frykten for større skader fra første alenefesten min sønn hadde i forbindelse med sin 18-årsdag. De fleste var venner fra videregående, som jeg ikke engang kjente. Som min eldre datter sa: «slapp av mamma, vi fester ikke sånn som dere holdt på». Og akkurat dét stemmer i mange tilfeller: dagens unge er på mange måter mer ordentlige og ansvarlige enn mange i vår generasjon var. Og ja - det gikk over all forventning, i likhet med alle senere tilfeller. 

Selvfølgelig kan det gå veldig bra, og i de fleste tilfeller gjør det det, det er bare så fryktelig kjedelig for alle parter om det ikke gjør det.

 

Det handler ikke om mistillit til "barna", men om at ting fort kan komme ut av kontroll. Kjenner til litt for mange eksempler på akkurat dét - uten at ungdommen som var alene hjemme egentlig gjorde noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig kan det gå veldig bra, og i de fleste tilfeller gjør det det, det er bare så fryktelig kjedelig for alle parter om det ikke gjør det.

 

Det handler ikke om mistillit til "barna", men om at ting fort kan komme ut av kontroll. Kjenner til litt for mange eksempler på akkurat dét - uten at ungdommen som var alene hjemme egentlig gjorde noe galt.

Klart det er kjipt på alle vis, om det ikke går bra. Poenget mitt var at bekymringene ofte ikke slår til, men risikoen er der jo, og som sagt, jeg har selv kjent på den følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (26 minutter siden):

Selvfølgelig kan det gå veldig bra, og i de fleste tilfeller gjør det det, det er bare så fryktelig kjedelig for alle parter om det ikke gjør det.

 

Det handler ikke om mistillit til "barna", men om at ting fort kan komme ut av kontroll. Kjenner til litt for mange eksempler på akkurat dét - uten at ungdommen som var alene hjemme egentlig gjorde noe galt.

Jeg mener det bør være en selvfølge at en voksenperson er tilgjengelig og til en viss grad følger med på om festen går ut av kontroll. Dette gjelder i særlig grad når mange av deltakerne er under atten, har liten erfaring med alkohol, og liten erfaring med hjemmealenefester.

Det som ganske raskt kan bli vanskelig er om det kommer litt for mange litt for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (11 minutter siden):

Jeg mener det bør være en selvfølge at en voksenperson er tilgjengelig og til en viss grad følger med på om festen går ut av kontroll. Dette gjelder i særlig grad når mange av deltakerne er under atten, har liten erfaring med alkohol, og liten erfaring med hjemmealenefester.

Det som ganske raskt kan bli vanskelig er om det kommer litt for mange litt for fort.

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nick jr. skal ha halloween party i dag. Gjør ikke noe oppstyr rundt dette, Sheila forsøkte, men ble avfeid med at det gikk jo bra sist. Vi har fått nabovarsel fra naboene om at de skal ha party, der er det dattera som skal ha fest.

Så dette kan bli interessant, men Sheila og jeg stikker til Oslo for en hotellnatt og litt hygge. Vi trenger det.

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Festen gikk fint, og ungdommene er nå spredt videre andre steder. Ungdommen vår har dratt hjem til kjæresten sin. Vi er fremdeles bortreist og er jo selvsagt litt spent på om huset ser helt normalt ut når vi kommer hjem i morgen kveld 😁 Ingen ubedte hadde kommet, og vi har ikke fått telefoner fra naboene.

*puh*

Anonymkode: 6c468...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...