Gå til innhold

Hvordan bli kvitt "fikse ideer"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en psykose-lidelse, paranoid schizofreni. Jeg har isolert meg enda mer enn vanlig under pandemien. Da jeg fikk første dosen vaksine så fikk jeg det for meg at de ikke satte vaksine på meg, at de hadde ett ark der navnet mitt stod og at jeg ikke skulle få vaksine. Motivasjonen til de som satte sprøyten så jeg først for meg var pga min diagnose, at de ville bli kvitt sånne som meg. Så gikk det noen uker, så tenkte jeg mer i retning de skulle selge vaksinen min videre på svartebørs. Dette kom til tross for at jeg fikk skikkelige bivirkninger av vaksinen med feber og slike ting. Dette bortforklarte jeg med at jeg hadde bedt om å få bivirkninger til høyere makter. Og jeg fryktet det da ble en misforståelse, DVS jeg ble "bønnhørt" og at det i det lå en liten misforståelse, at jeg fikk bivirkninger selv om jeg ikke hadde fått vaksine. Det ble mye mas mot denne "høyere makt" de nærmeste dagene for å få bekreftelse på at det ikke var tilfelle at jeg ikke hadde fått bivirkninger uten å få vaksine. Vel sånn pågikk det i uker. Jeg er enda ikke helt ferdig med disse tankene, men jeg har de siste to måneder kunne snakke om de, uten å føle meg lurt. Jeg antar at jeg ble vaksinert nå. Da strengt tatt fornuften har kommet litt tilbake. Men jeg har fortsatt tvil.

Dette har ført til at jeg isolerer meg veldig og bruker fremdeles dyre munnbind osv. Jeg skvetter veldig hvis jeg møter folk. Jeg skvatt så fælt at jeg holdt på å tryne da det gikk i en dør når jeg skulle ut med søpla. Dette var rett før en trapp, så det kunne gått skikkelig ille.

Jeg har ingen behandler, og ikke noe annet enn min faste medisin zyprexa å bekjempe dette med. Jeg går på 10 mg. Jeg er så redd når det ringer på dører og slikt i oppgangen her, sånn i tilfelle det er noen som ringer på her. Jeg får skikkelig hjertebank og uro, av att det ringes på hos naboer osv.

Er det noe jeg kan gjøre? Eller må jeg bare finne meg i å leve sånn? Mye av dagene går med til grubling, bekymring og angst, og for en stund siden mistanker mot vaksinatørene. Jeg konfronterte ikke vaksinatørene, jeg er ikke farlig eller noe sånn. Det blir mer flight enn fight fra meg.

Anonymkode: 9de9e...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du kontakt med fastlegen? Ville begynt der. Kanskje det kan hjelpe å øke dosen zyprexa? (i samråd med fastlegen selvfølgelig).

Anonymkode: 85188...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vrangforestillingene dine har "mildnet" og blitt til fikse ideer (en fiks ide er en overbevisning man holder sterkt, men ikke like sterkt som en vrangforestilling) kan man jo si du har effekt av behandlingen du får. Jeg synes du skal snakke med fastlegen din og eventuelt optimalisere medisineringen. Det er vel stort sett bare medisiner som hjelper på dette uansett, jeg tror ikke du kommer så langt med å skulle snakke dette bort i terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har du kontakt med fastlegen? Ville begynt der. Kanskje det kan hjelpe å øke dosen zyprexa? (i samråd med fastlegen selvfølgelig).

Anonymkode: 85188...7d2

 

ISW skrev (19 minutter siden):

Hvis vrangforestillingene dine har "mildnet" og blitt til fikse ideer (en fiks ide er en overbevisning man holder sterkt, men ikke like sterkt som en vrangforestilling) kan man jo si du har effekt av behandlingen du får. Jeg synes du skal snakke med fastlegen din og eventuelt optimalisere medisineringen. Det er vel stort sett bare medisiner som hjelper på dette uansett, jeg tror ikke du kommer så langt med å skulle snakke dette bort i terapi.

Takker for svar. Det blir vel kanskje en videokonferanse med FL da. Vet ikke helt hva jeg kan vente meg, da jeg har ny FL. Men det skader jo ikke å prøve.  :)

Anonymkode: 9de9e...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...