Gå til innhold

Søknad om sletting av rente og betalingsutsettelse


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg skal søke om sletting av rente og betalingsutsettelse på studielånet mitt pga dårlig økonomi og jeg uansett sannsynligvis kan få det slettet når jeg med tiden får innvilget minst 50%, men sannsynligvis større, evt. Full uføregrad. 

På skjemaet står det at det skal sendes inn dokumentasjon på hvorfor. For min del er det jo arbeidsufør pga sykdom og at jeg går på AAP. Man kan krysse av på ulike bokser om hvorfor man trenger sletting og betalingsutsettelse, og der en skal krysse av på AAP står det at lånekassen innhenter selv informasjon fra NAV. Vil dette si at jeg ikke trenger dokumentasjon fra legen om sykdom siden de vil få bekreftelse på at jeg går på AAP fra NAV? 

Er vel noe annet hvis jeg feks bare var sykemeldt. Da måtte jeg vel ha hatt dokumentasjon fra lege?

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo prøve uten legeerklæring først? Si at legeerklæringen ligger hos nav ifm AAP og at du kan skaffe legeerklæring hvis de trenger mer dokumentasjon. 
Husk også at AAP ikke er det samme som uføretrygd, sånn at de kan avslå søknaden din om sletting fordi du med AAP regnes som at du ikke er varig ute av stand til å betale - men betalingsutsettelse kan du iallefall forvente. Tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (2 timer siden):

Du kan jo prøve uten legeerklæring først? Si at legeerklæringen ligger hos nav ifm AAP og at du kan skaffe legeerklæring hvis de trenger mer dokumentasjon. 
Husk også at AAP ikke er det samme som uføretrygd, sånn at de kan avslå søknaden din om sletting fordi du med AAP regnes som at du ikke er varig ute av stand til å betale - men betalingsutsettelse kan du iallefall forvente. Tenker jeg. 

Ja det er sletting av renter jeg søker om. Og betalingsutsettelse. Sletting av selve lånet skal jeg søke om når jeg er ferdig avklart. 

Da legger jeg ved et vedlegg om at øvrig dokumentasjon kan skaffes hvis nødvendig. :)

Jeg burde gjort dette for lenge siden, men har bare ikke hatt tiltak i meg til å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du har som mottaker av AAP rett til å få renter slettet og betalingsutsettelse. Ved uførhet kan du søke om å få lånet slettet.

Kryss av for at Lånekassen kan innhente disse opplysningene fra NAV. Da går denne prosessen av seg selv.

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (18 timer siden):

Hei,

Du har som mottaker av AAP rett til å få renter slettet og betalingsutsettelse. Ved uførhet kan du søke om å få lånet slettet.

Kryss av for at Lånekassen kan innhente disse opplysningene fra NAV. Da går denne prosessen av seg selv.

Lykke til :) 

Okei. Takk. Helt tullete at jeg ikke har gjort dette før nå. Eller jeg har jo brukt opp det man har av måneder med betalingsutsettelse uten søknad, men det er bare 36 måneder og jeg har vært på AAP i snart 4 år. Jaja. Det får bare være det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cathlin skrev (1 time siden):

Alle som mottar AAP får ikke slettet renter, men du får det hvis du ligger under inntektsgrensen.

Inntektsgrenser for sletting av renter (lanekassen.no)

Inntektsgrensen gjelder vel ordinær inntekt? (Trodde jeg i alle fall). Men en annen sak er jo at de færreste med AAP tjener 360.000 i året (det er jo hvis du hadde inntekt på 6G før du ble syk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (4 timer siden):

Inntektsgrensen gjelder vel ordinær inntekt? (Trodde jeg i alle fall). Men en annen sak er jo at de færreste med AAP tjener 360.000 i året (det er jo hvis du hadde inntekt på 6G før du ble syk).

Jeg vet ikke hva du mener med ordinær inntekt, men hvis du får AAP og evt annen inntekt utover inntektsgrensene som lånekassen har satt, får man ikke slettet renter. 

Man kan regne det ut i kalkulatoren på lånekassens sider

Arbeidsledig, AAP, syk og lav inntekt (lanekassen.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (5 timer siden):

Alle som mottar AAP får ikke slettet renter, men du får det hvis du ligger under inntektsgrensen.

Inntektsgrenser for sletting av renter (lanekassen.no)

Jeg har fått slettet renter for 2018 og 2019 har jeg sett. Jeg kan overhodet ikke huske å ha søkt om det før, men har ikke akkurat hatt den beste hukommelsen. Er mye jeg har gjort de siste årene som jeg ikke på noen måte kan huske. Bare synd jeg ikke søkte om betalingsutsettelse i samme slengen da. Men jeg har minstesats pluss litt i barnetillegg så jeg ligger under grensen. Ingen tvil om det.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Glitter skrev (På 31.10.2021 den 20.52):

Jeg har fått slettet renter for 2018 og 2019 har jeg sett. Jeg kan overhodet ikke huske å ha søkt om det før, men har ikke akkurat hatt den beste hukommelsen. Er mye jeg har gjort de siste årene som jeg ikke på noen måte kan huske. Bare synd jeg ikke søkte om betalingsutsettelse i samme slengen da. Men jeg har minstesats pluss litt i barnetillegg så jeg ligger under grensen. Ingen tvil om det.

Under koronatiden har det vært mulig å få betalingsutsettelse fra lånekassen uten å måtte bruke av kvoten. Det gjelder til og med desember i år. 

Angående sletting av renter ved lav inntekt kan man søke for 3 år tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (1 time siden):

Under koronatiden har det vært mulig å få betalingsutsettelse fra lånekassen uten å måtte bruke av kvoten. Det gjelder til og med desember i år. 

Angående sletting av renter ved lav inntekt kan man søke for 3 år tilbake i tid.

Ja jeg så nå da jeg søkte at jeg plutselig hadde 14 måneder igjen. Jeg er ganske sikker på at fe egentlig var brukt opp. 

Men nå har jeg søkt fram til juni, og innen da har jeg muligens fått uføretrygd så da kan jeg søke om å slette hele lånet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 17.11.2021 den 16.33):

Ja jeg så nå da jeg søkte at jeg plutselig hadde 14 måneder igjen. Jeg er ganske sikker på at fe egentlig var brukt opp. 

Men nå har jeg søkt fram til juni, og innen da har jeg muligens fått uføretrygd så da kan jeg søke om å slette hele lånet. 

Hvis du har grunnlag for å søke om sletting av gjeld stopper de regningene mens søknaden behandles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (2 minutter siden):

Hvis du har grunnlag for å søke om sletting av gjeld stopper de regningene mens søknaden behandles. 

Ok. Ja jeg har såpass lav inntekt så det har jeg nok. 

Jeg fikk for øvrig svar i dag så har fått slettet rentene for 2020 (har fått slettet årene før tidligere) slik at jeg får tilbake 1800 kr. Tror jeg. Stod at det var tilgode eller noe. Så antar det vil komme på konto. Også betalingsutsettelse til og med mai neste år. Så får jeg bare søke om mer utsettelse hvis uføresøknaden ikke er ferdig behandlet til da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...