Gå til innhold

Flere med tinnitus? Hvordan takler dere det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uten å klikke helt? 

Anonymkode: 18142...82f

Har på radio hele tiden, også på natta, men da så lavt at jeg nesten ikke hører den. Fikk dette rådet av en lege på sykehuset. Det hjelper noe, men innimellom så er det vanskelig. Prøver å ignorere lydene, noe som også går i perioder.

Jeg er heldigvis ikke selv plaget med dette, men vet at det er mulig å få søke og tilpasset høreapparat som lager ulike lyder, alt fra hvit støy til at man kan koble på radio/TV (og mulig telefonen) inn på apparatet. Det har nok samme effekt som å ha lyden ut i rommet, men i de tilfeller det ikke passer seg. Men ellers har jeg forstått at det handler om å lære seg å leve med det...

En går frem for å få høreapparat for tinnitus på samme måte som ved hørselstap. Fastlegen er et fint sted å starte.

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kanskje ikke helt relevant til det du spør om, men vet du hva tinnitusen kommer av?

Anonymkode: bfc40...d94

Jeg var plaget med øresus på det ene øret en periode og ble litt bekymret, men i mitt tilfelle viste det seg å være en nokså stor oppsamlet "klædd" med ørevoks. Jeg forsøkte selv å få den ut på ulikt vis, med Revaxør, å helle litt olje inn i øret (fysj for en lukt!) og å spyle godt), men det var til sist legen som fikk herket ut. Det viser seg i Norsk Helseinformatikks nettside: "Tinnitus - Hva er det?" at ørevoks er blant de mest hyppigste årsakene til tinnitus.

Tinnituss kan komme av psykiske årsaker også.

AnonymBruker skrev (På 1.11.2021 den 8.45):

Uten å klikke helt? 

Anonymkode: 18142...82f

Jeg har tinnitus og er plaget av det. Men jeg har oppdaget at jeg blir litt bedre av litt kraftig fysisk aktivitet, og ellers er det vel et godt råd å leve noenlunde sundt. Jeg må likevel innrømme at jeg tar en god del Sobril for å dempe opplevelsen av tinnitus, og det er vel ikke så bra

Anonymkode: dff77...b55

• 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...