Gå til innhold

SSRI og vektøkning, tips?


Duken

Anbefalte innlegg

Har nå det siste året lagt på meg 17(!) kg. Har begynt og trene regelmessig, og er i full jobb. Har gått på sertralin i 10 mnd, samt remeron ved dager ved dårlig søvn..

Nå ønsker eg og få av noen av de kg. Eg har et enormt søtsug hele tiden. Vet det gjerne er en bivirkning av ssri..

Men kan en kvitte seg med disse kiloene om man er sterk nok i viljen, selv om man fortsetter og gå på SSRI?

Råd ønskes, sterkt🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

angstfull1985

Jeg klarer å gå ned om jeg skjerper inntaket av godteri og mat, og jeg går på Sertralin! Har lest mye om at dei som går på remeron legger ofte på seg en del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstfull1985 skrev (Akkurat nå):

Jeg klarer å gå ned om jeg skjerper inntaket av godteri og mat, og jeg går på Sertralin! Har lest mye om at dei som går på remeron legger ofte på seg en del!

Roer det matsuget seg noen gang? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstfull1985
Duken skrev (4 minutter siden):

Roer det matsuget seg noen gang? 😅

Det er lurt å ete sunt, og aldri spise seg stappmett! Då vil vell kroppen din gradvis lære seg å leve på mindre mat? Bare ete godteri på lørdag 😉 Jeg har mest søtsug, ikke så mye matsug(annet enn normalt). 
 

Spis grønnsaker når du får matsuget! Sikkert lettere sagt enn gjort altso. Har også lest at dei som slutter på remeron ofte mister en del av de kiloa dei gikk opp. Men no kan jo matsuget ditt komme av sertralinen også!  Kansje andre har noen bedre råd 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Jeg forstår ikke denne greia med å få matlyst av ssri. Merker absolutt ingen forskjell jeg. 
Men løping kan faktisk kverke matlysten. Sikkert individuelt men kanskje du kan prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Remeron som gjør dette. SSRI er relativt vektnøytrale medisiner, selv om noen kan oppleve vektøkning (eller vektnedgang).

Remeron har lang halveringstid og det er ofte ved lave doser du får den sterkeste sultfølelsen. Hvis du bruker Remeron jevnlig, vil du ofte oppleve sultfølelse.

Min anbefaling er at du bruker en annen medisin til søvn (Zonat, Phenergan, Vallergan, Surmontil, e.l.) som ikke har denne bivirkningen. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på Remeron i noen få uker og Gud for et etekalas før jeg fant ut at dette går ikke. Jeg kunne spise 7 brødskiver til frokost, gjerne mer, men skjemtes og stoppet. Eller 4 toast på rappen. Jeg spiste ikke nødvendigvis mye godteri av hva jeg husker, men magesekken eide ingen bunn når det kom til måltid.

Anonymkode: 18e0d...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (13 timer siden):

Det er nok Remeron som gjør dette. SSRI er relativt vektnøytrale medisiner, selv om noen kan oppleve vektøkning (eller vektnedgang).

Remeron har lang halveringstid og det er ofte ved lave doser du får den sterkeste sultfølelsen. Hvis du bruker Remeron jevnlig, vil du ofte oppleve sultfølelse.

Min anbefaling er at du bruker en annen medisin til søvn (Zonat, Phenergan, Vallergan, Surmontil, e.l.) som ikke har denne bivirkningen. 

Er dette sove medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken skrev (12 timer siden):

Er dette sove medisiner?

Ja og nei.

Remeron er heller ikke en sovemedisin. Men man utnytter en bivirkning av medisinen (som er antihistamineffekt som gir trøtthet) til søvnbruk.

Det samme gjelder de andre medisinene jeg nevnte.

Litt nerding: Medisiner som Vallergan og Phenergan er i Norge registrert som antihistaminer. I doseintervallet 10-50 mg fungerer medisinene som antihistaminer (antiallergisk respons og trøtthet). Men begge disse medisinene har antipsykotisk potensial, og er registrert i flere andre land (Phenergan faktisk også i Sverige) som et nevroleptikum/antipsykotikum. Men da er det ofte snakk om doser på flere hundre milligram. 

Ta eksempelvis Seroquel. Det hadde ikke vært noen ting i veien for å registrere Seroquel som et antihistamin med en dose på 25 mg. I denne dosen gir medisinen antihistamineffekt og veldig lite annet. Men Seroquel brukes i Norge som et antipsykotikum i doser på 400-800 mg. Surmontil er registrert som et antidepressiv, og har antidepressiv effekt i doser på 100-200 mg. Men bare 10 mg er tilstrekkelig for å sove godt, og i denne dosen er medisinen et rent antihistamin som ikke gjør så mye annet. Dette er det en del leger som ikke har innsikt i.

Remeron er også et antihistamin i lave doser. Men for Remeron slår tilleggseffekter (antidepressiv og anxiolytisk effekt som gir vektoppgang, 5-HT2c-antagonisme) inn også i lave doser. Skulle Remeron vært et rent antihistamin ville dosen trolig vært 2,5-5 mg. Da får man ikke vektoppgang, men sover fortsatt godt. I store doser slår Remeron sin effekt som en stimulerende og antidepressiv medisin inn. Da sover man ikke lengre så godt, for man får mer noradrenalin i hjernen. 

Medisiner kan ha "mange ansikter" avhengig av dose.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å underbygge forrige post, hvis man ser på reseptorbindingsprofilen til Surmontil (laveste tall er sterkest binding)

Site Ki/IC50 (nM) Species Ref
SERT 149–2,110 Human [16][17]
NET 2,450–4,990 Human [16][17]
DAT ≥3,780 Human [16][17]
5-HT1A 8,000 Human [18]
5-HT1D >10,000 Pig [19]
5-HT2A 32 Human [18]
5-HT2C 537 Pig [19]
5-HT3 9,120 Rat [19]
α1 24 Human [12]
α2 680 Human [12]
D1 347 Pig [19]
D2 143–210 Human/und [12][20][19]
D3 ND ND ND
D4 275 Undefined [19]
H1 0.27–1.48 Human [21][12][22]
H2 41 Human [21]
H3 >100,000 Human [21]
H4 43,700 Human [21]
mACh 58 Human [12]

 

H1 er antihistamineffekt. Som man ser, må man mangedoble dosen før medisinen gjør noe som helst annet enn å være et antihistamin, medisinen binder seg nesten 100 ganger så kraftig til histaminreseptoren som nærmeste andre på listen (alfareseptorer og 5-HT2a)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (12 minutter siden):

For å underbygge forrige post, hvis man ser på reseptorbindingsprofilen til Surmontil (laveste tall er sterkest binding)

Site Ki/IC50 (nM) Species Ref
SERT 149–2,110 Human [16][17]
NET 2,450–4,990 Human [16][17]
DAT ≥3,780 Human [16][17]
5-HT1A 8,000 Human [18]
5-HT1D >10,000 Pig [19]
5-HT2A 32 Human [18]
5-HT2C 537 Pig [19]
5-HT3 9,120 Rat [19]
α1 24 Human [12]
α2 680 Human [12]
D1 347 Pig [19]
D2 143–210 Human/und [12][20][19]
D3 ND ND ND
D4 275 Undefined [19]
H1 0.27–1.48 Human [21][12][22]
H2 41 Human [21]
H3 >100,000 Human [21]
H4 43,700 Human [21]
mACh 58 Human [12]

 

H1 er antihistamineffekt. Som man ser, må man mangedoble dosen før medisinen gjør noe som helst annet enn å være et antihistamin, medisinen binder seg nesten 100 ganger så kraftig til histaminreseptoren som nærmeste andre på listen (alfareseptorer og 5-HT2a)

Hihi, nå nerder du😊 - Men igjen; utrolig imponert over hva du kan👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken skrev (13 timer siden):

Er dette sove medisiner?

Surmontil ga ikke matsug/vektøkning, men kanskje den resulterte i at jeg holdt ut og gikk ned over 10 kg på lavkarbo i sin tid. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Ta eksempelvis Seroquel. Det hadde ikke vært noen ting i veien for å registrere Seroquel som et antihistamin med en dose på 25 mg. I denne dosen gir medisinen antihistamineffekt og veldig lite annet. Men Seroquel brukes i Norge som et antipsykotikum i doser på 400-800 mg.

Med andre ord, mener du at de leger som roper ut om at man forskriver livsfarlige medisiner mot søvn til pasienter som aldri skulle hatt slike medisiner (Seroquel i lav dose), ikke helt vet hva de snakker om? De ser bare at det står "Antipsykotikum" og ferdig med det...

Hvor høyt opp er dosen før den antihistamine effekten går over i noe annet når det gjelder Atarax? Jeg registrerer at jeg nå er oppe i 37,5 mg - etter snart halvannet års bruk. Jeg startet på 10 mg. Men jeg sover utrolig godt på den når jeg først sover...

Jeg fikk lov til å forsøke Surmontil 10 mg, legen syntes det var en lav dose, men jeg våknet jo ikke ordentlig til før 18 timer etter inntak. Jeg sov svært overfladisk på den også. Jeg hadde dessuten håpet at jeg kunne veksle mellom Surmontil og Atarax etter behov, men jeg måtte holde meg til en av delene...

Men takk for at du deler kunnskap - det er interessant! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (14 minutter siden):

Med andre ord, mener du at de leger som roper ut om at man forskriver livsfarlige medisiner mot søvn til pasienter som aldri skulle hatt slike medisiner (Seroquel i lav dose), ikke helt vet hva de snakker om? De ser bare at det står "Antipsykotikum" og ferdig med det...

Hvor høyt opp er dosen før den antihistamine effekten går over i noe annet når det gjelder Atarax? Jeg registrerer at jeg nå er oppe i 37,5 mg - etter snart halvannet års bruk. Jeg startet på 10 mg. Men jeg sover utrolig godt på den når jeg først sover...

Jeg fikk lov til å forsøke Surmontil 10 mg, legen syntes det var en lav dose, men jeg våknet jo ikke ordentlig til før 18 timer etter inntak. Jeg sov svært overfladisk på den også. Jeg hadde dessuten håpet at jeg kunne veksle mellom Surmontil og Atarax etter behov, men jeg måtte holde meg til en av delene...

Men takk for at du deler kunnskap - det er interessant! :) 

Atarax er relativt selektivt antihistamin, med noen antiadrenerge og antiserotonerge egenskaper (og derfor litt angstdempende effekt). Husk at med antihistaminer får du en tilvenning, det er jo litt uheldig å stadig måtte øke dosene og til slutt risikere forlenget QT-tid og utfordringer med førerkort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 timer siden):

Atarax er relativt selektivt antihistamin, med noen antiadrenerge og antiserotonerge egenskaper (og derfor litt angstdempende effekt). Husk at med antihistaminer får du en tilvenning, det er jo litt uheldig å stadig måtte øke dosene og til slutt risikere forlenget QT-tid og utfordringer med førerkort. 

Takk for veldig dyp forklaring, det gjorde meg litt klokere🙏🏻☺️ Men eg har også fått atarax, men det funket ikke på langt nær så bra som remeron. 
 

Misforstå meg rett, remeron har hjelpt meg enormt med søvn, men det er akkuratt det med matjaget eg sliter med🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (11 timer siden):

Atarax er relativt selektivt antihistamin, med noen antiadrenerge og antiserotonerge egenskaper (og derfor litt angstdempende effekt). Husk at med antihistaminer får du en tilvenning, det er jo litt uheldig å stadig måtte øke dosene og til slutt risikere forlenget QT-tid og utfordringer med førerkort. 

Au, ja... Du sier noe.... Jeg burde kanskje få tatt et EKG (mtp. min problematikk vedr. medikamentelt påvirkede forlenget QT-intervall, som du vet om....), når dosen gradvis har økt. Ser at maksimalt anbefalte døgndose er 100 mg, og jeg vil holde meg nærmest mulig 25 mg om mulig. Et par netter har jeg også tatt 50 mg, men det kan telles på én hånd sammenlagt. For ordens skyld har jeg avklart med legen å kunne ta inntil 37,5 mg Atarax - men ingen EKG er blitt tatt siden oppstart. Han vet at jeg har tatt 50 mg en sjelden gang - at det er istedenfor Apodorm. Men vet ikke om det da er en riktig vurdering fra min side? Å øke Atarax for å unngå B-preparat.

Hvor lang pause med Atarax må til for å øke den antihistamine effekten igjen? Atarax har gitt meg en svært behagelig indre ro jeg aldri har opplevd på andre medisiner - jeg har forsøkt maaange gjennom snart 20 år. Og er villig til å strekke meg langt for å beholde effekt på lavest mulig dose siden jeg har potensiale for QT-problematikk.

PS: Førerkortet er ingen fare her ;) De ønsker ikke å ha meg fremfor rattet med aktiv epilepsidiagnose + smertestillende opioider i uønsket høye doser :) Men det er selvsagt en svært viktig påminnelse for ev. andre i lignende situasjon... Jeg hadde strevd alvorlig om jeg hadde kunnet kjøre bil...

(beklager mange spørsmål...) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (På 5.11.2021 den 11.08):

For å underbygge forrige post, hvis man ser på reseptorbindingsprofilen til Surmontil (laveste tall er sterkest binding)

Site Ki/IC50 (nM) Species Ref
SERT 149–2,110 Human [16][17]
NET 2,450–4,990 Human [16][17]
DAT ≥3,780 Human [16][17]
5-HT1A 8,000 Human [18]
5-HT1D >10,000 Pig [19]
5-HT2A 32 Human [18]
5-HT2C 537 Pig [19]
5-HT3 9,120 Rat [19]
α1 24 Human [12]
α2 680 Human [12]
D1 347 Pig [19]
D2 143–210 Human/und [12][20][19]
D3 ND ND ND
D4 275 Undefined [19]
H1 0.27–1.48 Human [21][12][22]
H2 41 Human [21]
H3 >100,000 Human [21]
H4 43,700 Human [21]
mACh 58 Human [12]

 

H1 er antihistamineffekt. Som man ser, må man mangedoble dosen før medisinen gjør noe som helst annet enn å være et antihistamin, medisinen binder seg nesten 100 ganger så kraftig til histaminreseptoren som nærmeste andre på listen (alfareseptorer og 5-HT2a)

Vil det hjelpe meg mer på søvn, til mindre dose remeron eg tar? Nå tar eg 7,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken skrev (12 timer siden):

Vil det hjelpe meg mer på søvn, til mindre dose remeron eg tar? Nå tar eg 7,5

Det er ikke lov å svare konkret på doser her. Du må bare prøve deg fram i samråd med lege. Men selv fikk jeg effekt av lav dose for søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg har funnet ut at jeg kan dele Sereguel 25 mg i to og likevel få ok effekt for innsovning. Jeg får mindre hangover av disse enn av Tolvon 10 mg som jeg brukte før. Såvidt jeg kan se er 25 mg den minste dosen man kan få skrevet ut av Serequel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
cilie skrev (På 5.11.2021 den 11.22):

Surmontil ga ikke matsug/vektøkning, men kanskje den resulterte i at jeg holdt ut og gikk ned over 10 kg på lavkarbo i sin tid. 

cilie skrev (På 5.11.2021 den 11.22):

Surmontil ga ikke matsug/vektøkning, men kanskje den resulterte i at jeg holdt ut og gikk ned over 10 kg på lavkarbo i sin tid. 

Hei celie ..trenger ditt erfaring med surmontil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...