Gå til innhold

Ettergivelse av gjeld ved sinnsykdom, hvordan er reglene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner har vært psykotisk og brukt mye penger og satt seg selv i stor gjeld. Er det mulighet for at han kan påberope seg sinnsykhet i gjerningsøyeblikket og få den slettet hvis sinnsykdom kan dokumenteres og bekreftes fra sakkyndig?

Anonymkode: 1ccb2...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

For å ta konklusjonen først - ja, det er mulig. Men det er ikke en helt enkel prosess.

De fleste kreditorer og inkassoselskaper vil sannsynligvis i utgangspunktet (min erfaring) avvise en slik påstand, selv om den er dokumentert fra lege.

Saken må gjennom rettsapparatet, og vurderingene vil etter alt å dømme støtte seg på tidligere rettspraksis fra tilsvarende saker. 

Min anbefaling er: Ta kontakt med kreditor, evt. inkassoselskap hvis saken har gått dit, og forklar at kravet anses som omtvistet. Inndrivelse gjennom Namsmannen kan da ikke skje, og saken må gjennom domstol. Forliksrådet vil sannsynligvis ikke ha kompetanse til å avgjøre saken, og henvise den til Tingretten. Her vil en advokat prosedere på vedkommendes vegne.

Denne artikkelen forklarer saken greit, synes jeg:

https://austinlyngmyr.no/artikler/ettergivelse-av-gjeld-pa-grunn-av-psykisk-sykdom/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet så sier avtaleloven at sinnsykdom kan gjøre avtaler ugyldige. Men som ISW sier, så kan det være vanskelig å få ryddet opp etter en slik periode. Jeg har ved noen anledninger hjulpet personer i en slik situasjon, og har da i forhold til noen kreditorer på en enkel måte fått dem til å ettergi gjeld. Det enkleste eksempelet var at en person hadde bestilt skifting av lås  og  installasjon av alarmsystem som følge av en paranoid psykose. En legeerklæring som bekreftet akutt psykose var alt kreditor krevde. 

Dersom det dreier seg om store beløp og det virker opplagt at sykdommen har påvirket pengebruken, så hadde jeg kontaktet en advokat for å få hjelp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (14 minutter siden):

I utgangspunktet så sier avtaleloven at sinnsykdom kan gjøre avtaler ugyldige. Men som ISW sier, så kan det være vanskelig å få ryddet opp etter en slik periode. Jeg har ved noen anledninger hjulpet personer i en slik situasjon, og har da i forhold til noen kreditorer på en enkel måte fått dem til å ettergi gjeld. Det enkleste eksempelet var at en person hadde bestilt skifting av lås  og  installasjon av alarmsystem som følge av en paranoid psykose. En legeerklæring som bekreftet akutt psykose var alt kreditor krevde. 

Dersom det dreier seg om store beløp og det virker opplagt at sykdommen har påvirket pengebruken, så hadde jeg kontaktet en advokat for å få hjelp. 

 

Hei,

Hyggelig å se at du har positive erfaringer med dette - når jeg delte mine erfaringer mente jeg lån (forbrukslån). Bankene kan være nokså tøffe når det gjelder denne typen saker. Men det er absolutt ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 minutter siden):

Hei,

Hyggelig å se at du har positive erfaringer med dette - når jeg delte mine erfaringer mente jeg lån (forbrukslån). Bankene kan være nokså tøffe når det gjelder denne typen saker. Men det er absolutt ikke umulig.

Fordelen i de sakene jeg har vært involvert i, er at det har virket opplagt at det har vært sammenheng mellom psykosen og de økonomiske disposisjonene - og at det ikke har vært snakk om ekstreme beløp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...