Gå til innhold

Kupton: spørsmål om hvordan litium påvirker babyen i magen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på:

1: Hvis litium potensielt kan føre til bivirkninger i nyrer og stoffskifte hos voksne brukere, kan det påvirke nyrer og stoffskifte hos en baby i magen?

2: Det virker som om hjertebivirkninger er det eneste det fokuseres på når det gjelder fosteret. Er det bra nok?

3: Hvor mye litium får babyen egentlig i seg? 
- Hvor mye litium kommer over i fostervannet, og hvor mye trenger inn i babyens kropp? 
- Må babyens nyrer skille det ut for den, eller hvordan fungerer dette?

4: Hva skjer om serumnivået blir litt høyt en liten stund? Vil det kunne skade babyen? 

Hilsen en bekymret mor.

Anonymkode: 17b82...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Er ikke dette ypperlige spørsmål å stille egen behandlende lege, eller jordmor? 

Anonymkode: 4e5c9...aa0

Hvorfor det, når det allerede finnes folk på dette forumet med god kompetanse på å svare på et såpass generelt spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen og jordmoren visste ikke noe særlig om dette 🙂 Har også prøvd å google, uten å finne svar. Tenker derfor at noen med spesialkompetanse må til 😉

Anonymkode: 17b82...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Legen og jordmoren visste ikke noe særlig om dette 🙂 Har også prøvd å google, uten å finne svar. Tenker derfor at noen med spesialkompetanse må til 😉

Anonymkode: 17b82...466

Trist at en lege skriver ut litium til en gravid pasient hvis han ikke vet hvordan det påvirker fosteret. Er ikke det ganske uansvarlig? 

Anonymkode: 4e5c9...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legen og jordmoren visste ikke noe særlig om dette 🙂 Har også prøvd å google, uten å finne svar. Tenker derfor at noen med spesialkompetanse må til 😉

Anonymkode: 17b82...466

Håper kupton svarer deg. Lett å forstå at dette opptar deg. Fikk lyst til å si at du må huske at risikoen for negativ effekt heldigvis ikke er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trist at en lege skriver ut litium til en gravid pasient hvis han ikke vet hvordan det påvirker fosteret. Er ikke det ganske uansvarlig? 

Anonymkode: 4e5c9...aa0

De færreste har kontinuerlig tilgang til den spesialisten som har forskrevet medikamenter. De som følger opp graviditeten jevnlig er ikke psykiatere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (6 timer siden):

De som følger opp graviditeten jevnlig er ikke psykiate

Det burde det absolutt ha vært når mor bruker litium. 

Anonymkode: 4e5c9...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det burde det absolutt ha vært når mor bruker litium. 

Anonymkode: 4e5c9...aa0

Jeg tror ikke psykiatere bør stå for hele oppfølgningen under svangerskapet! Det betyr ikke at ikke en psykiater er involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke psykiatere bør stå for hele oppfølgningen under svangerskapet! Det betyr ikke at ikke en psykiater er involvert.

Da jeg gikk gravid, så var det et samarbeid mellom fastlege, psykiater og sykehus.  Slik burde det egentlig være nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (45 minutter siden):

Jeg tror ikke psykiatere bør stå for hele oppfølgningen under svangerskapet! Det betyr ikke at ikke en psykiater er involvert.

Det mener da ikke jeg heller, snakk om å misforstå med vilje! Jeg mener at behandleren som satte henne på litium, psykiateren, er den fremste og beste til å kunne forklare hvordan litium påvirker fosteret. Det er tross alt hun/han som er ansvarlig. 

Anonymkode: 4e5c9...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det mener da ikke jeg heller, snakk om å misforstå med vilje! Jeg mener at behandleren som satte henne på litium, psykiateren, er den fremste og beste til å kunne forklare hvordan litium påvirker fosteret. Det er tross alt hun/han som er ansvarlig. 

Anonymkode: 4e5c9...aa0

Dette har jeg svart på tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (9 timer siden):

Hvorfor det, når det allerede finnes folk på dette forumet med god kompetanse på å svare på et såpass generelt spørsmål?

Ja her var det veldig mange med god kompetanse! 

Anonymkode: 4e5c9...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja her var det veldig mange med god kompetanse! 

Anonymkode: 4e5c9...aa0

Poenget er at alle mennesker vet at man kan spørre egen lege. Man trenger ikke deg til å fortelle deg i h v e r  e n e s t e tråd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for innspill Frosken og ISW.

Det stemmer at personen som satte meg på litium ikke følger meg i svangerskapet. Det er seks år siden vi i det heletatt hadde kontakt, og jeg blir nå fulgt opp av fastlegen. VI har altså snakket om mulige hjertekomplikasjoner, og jeg har fått flere tidlige ultralyder for å utelukke dette.

På spørsmål om babyens nyrer og stoffskifte har fastlegen vært ærlig å sagt rett ut at hun ikke kan noe om det, og jordmor har ikke vært borti noen som bruker litium før. Og det er helt ok. Når jeg googler, som nevnt, finner jeg også lite info rundt de spørsmålene jeg kom med innledningsvis.

Derfor slo det meg at jeg kunne spørre Kupton, og at han kanskje kan noe om dette, men det er ikke sikkert. Om han evt. ikke vil svare, er det også helt forståelig. - Men det skader jo ikke å spørre, tenker jeg. 🙂
 

Anonymkode: 17b82...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen din har jo tilgang på både telefon og internett, så det er lett for han å ta kontakt med noen som kan dette bedre enn han. Samme gjelder jordmor.

De skal jo ikke sitte med hendene i lommen og la ting gå den veien høna sparker bare fordi de ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hausakljuv skrev (28 minutter siden):

Fastlegen din har jo tilgang på både telefon og internett, så det er lett for han å ta kontakt med noen som kan dette bedre enn han. Samme gjelder jordmor.

De skal jo ikke sitte med hendene i lommen og la ting gå den veien høna sparker bare fordi de ikke vet.

Ok, men nå kan du vel respektere at jeg spør noen jeg stoler på her inne, også. 

Anonymkode: 17b82...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ok, men nå kan du vel respektere at jeg spør noen jeg stoler på her inne, også. 

Anonymkode: 17b82...466

Selvfølgelig. Jeg har bare ikke sansen for helsepersonell som ikke gjør jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hausakljuv skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig. Jeg har bare ikke sansen for helsepersonell som ikke gjør jobben sin.

Ser den 😉

Anonymkode: 17b82...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...