Gå til innhold

deprimert


Gjest deppa

Anbefalte innlegg

Gjest deppa

Jeg har hatt noen svært traumatiske opplevelser da jeg var ung og disse har jeg aldri fått bearbeidet. Har gått på antidepressiva i perioder men føler at jeg bare skyver problemene foran meg. Går til psykolog og har etter avtale med psykologen sluttet med antidepressiva.

Problemet er at hver gang jeg skal ha mensen blir jeg så fryktelig deprimert. Har lyst til å dø men skjønner jo at hormonene spiller inn. Jeg har ikke lyst å spise mer antidepressiva for jeg vil gjerne bearbeide problemene mine og bli ferdig med dem. Men i de siste dagene har jeg hatt det helt forferdelig. Har bare lyst å gråte og snakke med de som kjenner meg men de har liten forståelse over at jeg fremdeles føler sorg over det som har skjedd tidligere.

Men slike dager som i dag er helt forferdelige og jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare å komme videre. Resten av måneden har jeg det sånn tålelig bra. Men hva skal jeg gjøre disse dagene før mensen?

Jeg har tre barn og ingen mann og ungene må komme først selvfølgelig. Har noen noe forslag hvordan jeg skal komme gjennom disse grusomme dagene hvor jeg synes livet er bare svart? Jeg kan jo ikke bare dette sammen men må ta meg sammen selv om det er nesten umulig. Synes allle mennesker er uforstående og vet jo som sagt at det går over igjen når mensen kommer. Men likevel trenger jeg hjelp disse dagene som er så tunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest angst light

Kjære deppa!

Så bra at du har bestemt deg for at vu vil gå gjennom prosessen med terapi. Det er tøft at du tar tak i det!

Det er rart hvordan hormonene spiller inn (jeg synes også at ting ofte er håpløse 2-3 dager i måneden). Det som hjelper meg, er rett og slett å trene disse kjipe dagene (og andre dager). Hva slags trening er likegyldig, så lenge pulsen går opp. En svett tur duger også.

Jeg vet ikke om det er fysiologisk, eller om det bare gir tankene et annet fokus (selv om jeg har lest at trening øker produksjonen av endorfiner som gir lykkeføelse og virker smertestillende).

Hvis ikke trening funker, så finnes det jo diverse preparater mot PMS, kankje det går an å prøve et av dem, hvis noen kan anbefale et merke? (Har selv aldri prøvet det)

En siste ting, som jeg oppdaget ved en tilfeldighet og som kankje høres banalt ut er vann, hvis tviler på at du får i deg minst 1,5 liter om dagen. Jeg vet ikke om det er noe spesielt med dagene før mensen (mange har jo en tendens til å samle opp vann i kroppen de dagene, så kankje trenger man ekstra?), men uansett oppdager jeg stadig vekk at når jeg begynner å se urimelig svart på ting, så hjelper det å drikke vann! (Det har også hjulpet min mor, som heller ikke "husket å drikke" særlig ofte) Letteste måten å få inn vann-vanen på er å ha med seg vannflaske eller farris, e.l. hvis du synes det smaker bedre)

Uansett, lykke til, hva du enn finner på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest calestia

jauda.. kjenner til det der.. har du forsøkt / kan p-piller..? kanskje monofasiske som du bruker kontninuerlig..? etter noen mnd kanskje det har stabilisert seg.

jeg begynte på yasmin pga pms, nå har jeg ingen plager. ( av det slaget) Noen piller tåler jeg ikke da...

ssri kan jo også funke.

du er jo klar over hva du må arbeide med? så om du bruker ssri, så kan du fortsette med det..bare du ikke tror at problemene er borte..?

Har forsøkt mye mot pms, nattlysolje, b-vit...etc, ingneting har virka. fysisk akt som angst light sa, er supert dersom du orker det. prøv å kom det i forkant..

nei, pms er en ting som ikke blir tatt så himla alvorlig. kommer nok til å endre seg.. alle kan vel bli sure og grinete og sånt, men en grense får det være for hva man skal godta som normalt.

lykke til! klems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...