Gå til innhold

Saken om Silje som ble drept i akebakken i 1994


laban

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/barna-som-fikk-skylda-for-venninnens-dod-1.15721973

Jeg husker saken veldig godt, jeg hadde en 4-åring selv den gangen. Jeg husker faren hennes fortalte meg at hun hadde spurt ham hva det betydde "å miste livet" etter at de hadde vært i bilen og saken ble omtalt i radioen...

Dessuten husker jeg at jeg reagerte på at de ungene var ute lenge uten tilsyn. Jeg er oppvokst på 60-tallet og har så lavt hysterinivå at det grenser til det naive, men det gikk mange timer fra de gikk ut for å leke, til noen fant Silje. Jeg husker også godt et utendørs intervju med en av mødrene på TV-nyhetene, der hun fortalte at ungene hadde sagt at noen store barn / ungdommer hadde gjort det - og den ugne følelsen da jeg senere forsto at sønnen hennes trolig var en av dem som fikk skylden. 

Tabloidene fornektet seg selvsagt ikke. Jeg husker VG (tror jeg det var) smurte "Farvel, Silje Marie" i krigstyper over hele forsiden da hun ble begravet. 

Dessverre er det ikke opptak av avhørene, slik som i Kevin-saken i Sverige:  https://forum.doktoronline.no/topic/421792-kevin-saken-delvis-spoiler/?tab=comments#comment-3779733  Men det er ting som tyder på at de ikke akkurat foregikk nøytralt og uten forutinntatte holdninger. Jeg fatter ikke at politifolk, det være seg norske eller svenske, ikke forsto at man kan få så små barn til å si omtrent hva som helst, hvis man viser at man ønsker det? Disse sakene er jo fra 90-tallet, ikke fra en tid da det var normalt og akseptert å overkjøre barn fullstendig. 

Det er vel også litt drøyt å snu hele saken basert på noe en 4-åring sier, særlig når dette "vitnemålet" inneholder elementer som alle, da som nå, er enige om er bare fantasi. Hvis voksne viser så små barn at man er veldig interessert i noe de forteller, vil det ofte komme både overdrivelser og detaljer som ikke har rot i virkeligheten. Det er helt normalt.     

Jeg vet det kan "klikke" helt for barn og at de kan f.eks. drepe kattunger som underholdning, særlig hvis de dras inn i slike handlinger av noen (eldre) de ser opp til eller er litt redde for. Men hvis nå disse gutta gikk løs på Silje i noen minutters blind aggresjon - er det ikke merkelig at de også kledde av henne? 

Brennpunkt-serien er her: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-drapet-i-akebakken  Det kommer fram at begge de to eldste endte opp i fosterhjem. Saken er tragisk fra ende til annen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

laban skrev (6 timer siden):

Brennpunkt-serien er her: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-drapet-i-akebakken  Det kommer fram at begge de to eldste endte opp i fosterhjem. Saken er tragisk fra ende til annen. 

 

Husker jo saken kjempegodt, var tragisk fra ende til annen.

Vi så alle fire episodene nå i kveld og det var mye jeg ikke var klar over. Her er det garantert 3 stk som er i 40-årene i dag som har sluppet unna med griseflaks og på den måten ødelagt livene til 4 andre familier... "Avhørene" av de tre guttene er jo under enhver kritikk! Bare det å si til en 6-åring:"Kom igjen, de andre to sier noe annet og de snakker sant, nå må du også si sannheten og innrømme at du var med på å drepe Sillje!" (ikke helt ordrett, men det var det de sa!). Herregud. Og som vanlig er det ingen av de som jobbet med saken den gangen som er villig til å stå frem i dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (6 timer siden):

Jeg vet det kan "klikke" helt for barn og at de kan f.eks. drepe kattunger som underholdning, særlig hvis de dras inn i slike handlinger av noen (eldre) de ser opp til eller er litt redde for. Men hvis nå disse gutta gikk løs på Silje i noen minutters blind aggresjon - er det ikke merkelig at de også kledde av henne? 

Det er helt merkelig hvis de kledde av henne, men hun kan muligens ha gjort det selv.  Ungdommer kunne ha gjort det.  Jeg bodde ikke i Norge i denne tiden og internett var ikke blitt vanlig, så jeg husker ikke denne saken.  Det er helt merkelig hvor rask politiet var til å bestemme seg for at dette var barnas skyld, og så unge som de var.  Håper saken blir gjenopptatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg levde ikke i denne tiden men har lest meg godt opp på saken og er nærmest overbevist over at 6 åringen snakker sant, når han forteller om at han så ungdommene utføre vold mot Silje. denne teorien bli støttet av øyevitne som hadde sett tre ungdommer løpe raskt fra drapsstedet i det ideelle tidsrommet. synes at saken ble alt for fort avsluttet, man ser også tydelig i rapportene om avhør og etter behandling av barna at det er brudd på menneskerettigheter. jeg synes at ungdommene burde blitt kalt inn til avhør og at de i dag kunne stått frem hvis det var dem. for de har ødelagt livene til ikke bare Silje som de drepte, men også tre andre familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym444 skrev (1 time siden):

jeg levde ikke i denne tiden men har lest meg godt opp på saken og er nærmest overbevist over at 6 åringen snakker sant, når han forteller om at han så ungdommene utføre vold mot Silje. denne teorien bli støttet av øyevitne som hadde sett tre ungdommer løpe raskt fra drapsstedet i det ideelle tidsrommet. synes at saken ble alt for fort avsluttet, man ser også tydelig i rapportene om avhør og etter behandling av barna at det er brudd på menneskerettigheter. jeg synes at ungdommene burde blitt kalt inn til avhør og at de i dag kunne stått frem hvis det var dem. for de har ødelagt livene til ikke bare Silje som de drepte, men også tre andre familier.

De lette jo aldri etter disse ungdommene selv om flere øyenvitner sa de hadde sett dem, ergo er de aldri funnet og har - naturlig nok - aldri meldt seg selv til politiet. Men hvordan man klarer å leve med seg selv etter å ha gjort noe slikt og ødelagt 4 andre familier, det er meg en stor gåte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest en kort artikkel om saken, og har ikke noen mening om hvem som gjorde det.

Det eneste som er sikkert at avhørsteknikkene for 20 år siden var helt elendige og har ført til mange justismord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grendel skrev (30 minutter siden):

Jeg har bare lest en kort artikkel om saken, og har ikke noen mening om hvem som gjorde det.

Det eneste som er sikkert at avhørsteknikkene for 20 år siden var helt elendige og har ført til mange justismord.

Altså - når man blindt tror på en 4-åring og deretter rundlurer en 5-åring og en 6-åring til å endre sine forklaringer ved å true "de andre sier noe annet og de snakker sant!" da er man jo så langt ute på viddene at jeg ikke finner ord... Hva tenkte de på!???? 6-åringen kom med et ganske detaljert beskrivelse av ungdommene både samme dag og dagen etter, men det festet ikke politiet lit til i det hele tatt, men en helt vanvittig forklaring fra en 4-åring ble tatt alvorlig!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så dokumentaren på søndag. Nå har jeg hatt litt sterke og voldsomme følelser i det siste så jeg reagerte mer enn det som er vanlig for min del, men da jeg så på hvordan de avhørte, og behandlet seksåringen så ble jeg så sint og fortvilet at jeg begynte å gråte en del. 

Får helt vondt i meg av hele saken. Håper saken blir skikkelig gjenopptatt og at de får løst opp i alt. Og at det ikke er sånn at de absolutt må finne de rette gjerningsmennene for å frifinne disse barna. For det virker på meg som at et argument for å ikke gjenoppta saken, er at det ikke er sannsynlig å finne andre gjerningsmenn enn ungene? Det vil jo si at de fortsatt må bære skylden selv om det ikke er gode nok bevis, bare fordi de ikke finner ut hvem som faktisk har gjort det? Eller tenker jeg feil?

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (26 minutter siden):

Jeg så dokumentaren på søndag. Nå har jeg hatt litt sterke og voldsomme følelser i det siste så jeg reagerte mer enn det som er vanlig for min del, men da jeg så på hvordan de avhørte, og behandlet seksåringen så ble jeg så sint og fortvilet at jeg begynte å gråte en del. 

Får helt vondt i meg av hele saken. Håper saken blir skikkelig gjenopptatt og at de får løst opp i alt. Og at det ikke er sånn at de absolutt må finne de rette gjerningsmennene for å frifinne disse barna. For det virker på meg som at et argument for å ikke gjenoppta saken, er at det ikke er sannsynlig å finne andre gjerningsmenn enn ungene? Det vil jo si at de fortsatt må bære skylden selv om det ikke er gode nok bevis, bare fordi de ikke finner ut hvem som faktisk har gjort det? Eller tenker jeg feil?

Jeg er helt enig med deg - disse tre barna er uskyldige og burde selvfølgelig få en klekkelig erstatning (selv om penger ikke kan erstatte et ødelagt liv) og unnskyldninger. Jeg holdt på å gå bananas av han karen fra politiet i Trondheim (?) som ikke så noen grunn til å ta saken opp igjen etter å ha fått de nye rapportene der disse tenåringene nevnes gjentatte ganger og avhørene av ungene settes under en kraftig lupe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte podcasten tidligere i år, og nå har jeg sett 3 av episodene i dokumentaren. Dette var fryktelig å se. For et elendig politiarbeid! Var det ingen som stilte spørsmål ved at saken ble "oppklart" så fort - før de i det hele tatt kunne ha rukket å avhøre alle vitner og før de i det hele tatt hadde kunnet undersøke tekniske spør (blod, tekstiler, DNA)????

Merkelig nok husker jeg ikke denne saken fra media. Veldig rart egentlig. Jeg var student, trodde jeg fulgte ganske godt med, men var nygift og lykkelig og levde kanskje litt i en boble...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (21 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg - disse tre barna er uskyldige og burde selvfølgelig få en klekkelig erstatning (selv om penger ikke kan erstatte et ødelagt liv) og unnskyldninger. Jeg holdt på å gå bananas av han karen fra politiet i Trondheim (?) som ikke så noen grunn til å ta saken opp igjen etter å ha fått de nye rapportene der disse tenåringene nevnes gjentatte ganger og avhørene av ungene settes under en kraftig lupe. 

Ja, jeg ble mektig provosert av det samme. Fikk en følelse av at han er mer lojal mot å ikke kritisere politiet framfor å ønske rettferdighet for de tre barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett dokumentar ennå, men har lest en litt lengre artikkel, og det gjorde vondt å tenke på de stakkars forsvarsløse barna som ble pekt ut som «gjerningsmenn». Husker jo den fæle Kevin-saken. Huff. 
 

Jeg husker Silje-saken fra dengang da, men hadde jo ikke da noen grunn til å tro at politiets «løsning» ikke var korrekt eller at forhørene hadde foregått på den måten. Tvert i mot mener jeg å huske at dette ble trukket fram som et slags bevis på hvor mye bedre Norge behandlet saker med mindreårige «drapsmenn» enn saken fra England et par år før der lille James Bulger ble drept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt stor tillit til politiets etterforskning så lenge jeg kan huske. De siste årene med fokus på gamle saker (Baneheia,  Birgitte, og nå Silje) har fått meg til å tenke at her er det jammen mennesker og system som har godt av å bli sett etter i sømmene!

Og jeg har forstått at pressen har en enorm makt til påvirkning. Utrolig viktig at noen tør å gå imot flertallet og stille kritiske spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (10 timer siden):

Jeg har hatt stor tillit til politiets etterforskning så lenge jeg kan huske. De siste årene med fokus på gamle saker (Baneheia,  Birgitte, og nå Silje) har fått meg til å tenke at her er det jammen mennesker og system som har godt av å bli sett etter i sømmene!

Og jeg har forstått at pressen har en enorm makt til påvirkning. Utrolig viktig at noen tør å gå imot flertallet og stille kritiske spørsmål!

Ja, jeg husker veldig godt Liland-saken, eller "Øksedrapene i Lille helvete" som jeg mener å huske drapssaken ble kalt. Jeg tror gjenopptakelsen var i 1992. Det gjorde iallfall dypt inntrykk på meg, og det var tydelig at politiet/påtalemyndigheten den gang (på søttitallet) hadde vært for ensporet og vært for opphengt i at de hadde rett mann. Dette var også en av byens "slitne karer", en som folk flest ikke brød seg så mye om. Jeg tenkte den gangen at vi heldigvis hadde kommet mye lenger siden 70-tallet. Forferdelig å tenke på at Birgitte-saken, Silje-saken mm. kom etter at Liland hadde blitt frifunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg reagerte med forferdelse på dokumentaren og tårene var ikke langt unna. Som lekdommer i mange år har jeg sett hvordan politi og barnevern støtter sine egne og systemet de er en del av. Kripos, statsadvokater, politimestere, etterforskere, psykologer, barnevern osv kjenner hverandre og snakker sammen og tror på hverandre. Derfor er det også vanskelig å få saker gjenopptatt. Slik er det også i denne saken også. Bare pågående undersøkelser fra journalister som ikke har gitt seg har fått saken opp på bordet. Denne forferdelige tragedien er en skam for norsk politi og barnevern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det jeg synes er ille med saken er at noen i politiet, og da spesielt daværende leder per Marum, må ha forstått at det ikke var barna. Dette da flere vitnebeskrivelser kom inn etter de hadde gått ut i pressen med at barna var skyldige. Vitnebeskrivelser som stemmer overens med det barna fortalte, at det var tre ungdommer der. Beskrivelse av jakke fra vitne stemmer med det barna sa. Og ett av vitnene beskriver at ungdommen løp fra stedet. Her tror jeg noen i politiet visste at de hadde gjort en feil kort tid etter de gikk ut med at barna var skyldige. Trist at de i stedet for å innrømme feil lar tre små barn få ødelagt livet og fremtiden sin. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
laban skrev (17 minutter siden):

(Tråd fra 2021 for sammenhengens skyld)

Så endte det med at både Silje- og Kevin-saken er uoppklart, men at lekekameratene er uskyldige.

https://www.nrk.no/trondelag/guttene-i-silje-saken-renvasket-etter-28-ar-1.16301507

Håper verden har gått framover mht. avhør av barn.

Også håper jeg barna får oppreisning (jeg har ikke lest artiklen nøye så mulig det står der). 

Edit: De er jo voksen nå da. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...