Gå til innhold

HPV-virus


Nordlysjenta

Anbefalte innlegg

Etter rutinekontroll fikk jeg påvist lette celleforandringer på livmorhalsen, og tegn til HPV-virus. Hva vil det si, har jeg HPV? Eller kan andre bakterier ( bakteriell vaginose foreksempel, gi utslag( siden det bare står tegn til HPV).

Bør man avstå fra sex i perioden frem til neste kontroll? Innen 12 mnd…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nordlysjenta skrev (19 minutter siden):

Etter rutinekontroll fikk jeg påvist lette celleforandringer på livmorhalsen, og tegn til HPV-virus. Hva vil det si, har jeg HPV? Eller kan andre bakterier ( bakteriell vaginose foreksempel, gi utslag( siden det bare står tegn til HPV).

Bør man avstå fra sex i perioden frem til neste kontroll? Innen 12 mnd…

Knapp informasjon her, sikkert ikke alvorlig, men man blir usikker og redd. Har heller ikke lyst til å smitte min partner med HPV. Eller er det slik at 80% har dette, og det ikke er noe å bry seg med å informere om?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha sex. Regner med du har fått time til kontroll om noen måneder, hvis prøven da fortsatt viser hpv virus vil de ta en biopsi. Ofte er viruset borte før man kommer til kontroll. Jeg har hatt viruset to ganger. Første gangen forsvant det før kontrolltimen 6 mnd senere. Andre gangen var det borte når jeg tok biopsi, dvs ett år etter at det ble oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til lenken Laban lenket til er denne fra FHI informativ og fin. Som du ser er det over 100 ulike varianter av HPV-viruset, noen ufarlige og noen mer hissige. Som oftest retter kroppen opp i dette selv, og bekjemper viruset i løpet av noen måneder.

Som du ser tar det 10-20 år å utvikle kreft, og dette vil i de aller fleste tilfeller stoppes dersom du er flink til å gjennomføre framtidige kontroller :) Det er for øvrig ingen grunn til å unngå sex, HPV er ikke en seksuelt overførbar sykdom i seg selv, selv om noen varianter kan være det (feks kjønnsvorter, herpes og noen flere). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soletti skrev (22 timer siden):

Du kan ha sex. Regner med du har fått time til kontroll om noen måneder, hvis prøven da fortsatt viser hpv virus vil de ta en biopsi. Ofte er viruset borte før man kommer til kontroll. Jeg har hatt viruset to ganger. Første gangen forsvant det før kontrolltimen 6 mnd senere. Andre gangen var det borte når jeg tok biopsi, dvs ett år etter at det ble oppdaget.

Håper det forsvinner for min del også. Har fått beskjed om nye prøver innen et år. Takk for oppmuntrende svar.

Endret av Nordlysjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (11 timer siden):

I tillegg til lenken Laban lenket til er denne fra FHI informativ og fin. Som du ser er det over 100 ulike varianter av HPV-viruset, noen ufarlige og noen mer hissige. Som oftest retter kroppen opp i dette selv, og bekjemper viruset i løpet av noen måneder.

Som du ser tar det 10-20 år å utvikle kreft, og dette vil i de aller fleste tilfeller stoppes dersom du er flink til å gjennomføre framtidige kontroller :) Det er for øvrig ingen grunn til å unngå sex, HPV er ikke en seksuelt overførbar sykdom i seg selv, selv om noen varianter kan være det (feks kjønnsvorter, herpes og noen flere). 

Trodde alt av HPV var seksuelt overførbart jeg. Siden jeg ikke har noen plager, håper jeg at jeg holder viruset for meg selv det kommende året, og aller helst at det forsvinner av seg selv og alt blir bra🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...