Gå til innhold

Erfaring med wellbutrin?


lyseblå

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Svale skrev (31 minutter siden):

Noen som har erfaring med wellbutrin? Positive eller negative? Hvor lang tid tok det før du merket effekt? Hadde du noen bivirkninger?

Jeg ble gal av den... Har BP1 og ble veldig hyper/på grensa til manisk, veldig irritabel og sint. Verste medisin jeg har tatt noen gang. Har bare negativt å si om den. 

Anonymkode: 34cb5...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ble gal av den... Har BP1 og ble veldig hyper/på grensa til manisk, veldig irritabel og sint. Verste medisin jeg har tatt noen gang. Har bare negativt å si om den. 

Anonymkode: 34cb5...bf3

Kan også legge til suicidal.. 

Men det gode er jo at det er mange som har gode erfaringer med Wellbutrin, kanskje flertallet av de som begynner på den. Den virker aktiverende og etter det jeg har fått med meg er det en fin medisin for de som har en depresjon preget av f.eks initiativløshet/apati. Så jeg håper du får svar fra noen med positive og gode erfaringer også. :) Men det er nok sånn som med annen medisin, at man ikke helt vet hvordan den vil virke på akkurat en selv før en får prøvd den ut. 

 

Anonymkode: 34cb5...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har kompleks PTSD har stått på Wellbutrine i 5 mnd nå. Jeg, legen min og psykologen er veldig fornøyd med min progresjon etter oppstart.

Har prøvd Zoloft, som ikke var min greie i det hele tatt, og Lamictal som ikke funket.

Kjente litt bedring allerede etter 1 uke. Økte opp til 300mg etter 5 uker. Den gir et lite kikk om morgenen, så jeg kommer opplagt på jobb. Søvnløshet vet jeg ikke noe om, tar 50 mg seroquel for å få sove

Jeg har bare godord å si, til og med bivirkningene passer meg greit. Jeg er en liten dame som alltid er frostig, og etter oppstart av Wellbutrine har jeg hatt nattesvette som ikke er det spor plagsomt. Sover bedre fordi jeg ikke fryser. Fryser ikke så mye på dagtid heller.

Livlige drømmer som bivirkninger er egentlig mer morsomt enn terror. Drømmer veldig mye rart, så rart at jeg skjønner at det er en drøm. Så det er nesten ikke plass til de vanlige marerittene som jeg har hatt i mange år.

Jeg var under tett oppfølging ved oppstart, det er nok lurt.

Jeg trålte sider på let etter positive ting om Wellbutrine da jeg skulle starte opp, ble litt skremt da jeg leste endel negativt. Men det eneste negative jeg opplever er at den er en dårlig match med alkohol. Nå holder det med 2 øl, jeg som før kunne drikke 5.

Håper dette var til litt hjelp🧡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye kunnskapsløshet blant norske fastleger, hvis det som skrives på dette forumet er riktig.

Wellbutrin er en fin medisin, brukt riktig. Riktig bruk er til å fjerne depresjonens negative symptomer, hvis det gir mening. Altså til å få tilbake ting man har mistet, som tapt energi, tapt glede, tapt motivasjon, osv. Wellbutrin bedrer ikke (og kan faktisk forverre) positive symptomer under en depresjon, altså noe man har fått som følge av sykdommen, som søvnløshet, apetittløshet, angst, osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg rakk å merke før jeg måtte slutte var at jeg fikk mindre behov for å røyke. Jeg måtte slutte pga. skjelving og rykninger over hele kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (8 timer siden):

Jeg synes det er mye kunnskapsløshet blant norske fastleger, hvis det som skrives på dette forumet er riktig.

Wellbutrin er en fin medisin, brukt riktig. Riktig bruk er til å fjerne depresjonens negative symptomer, hvis det gir mening. Altså til å få tilbake ting man har mistet, som tapt energi, tapt glede, tapt motivasjon, osv. Wellbutrin bedrer ikke (og kan faktisk forverre) positive symptomer under en depresjon, altså noe man har fått som følge av sykdommen, som søvnløshet, apetittløshet, angst, osv. 

 

Jeg har minimalt greie på dette, men jeg har tenkt at leger bør være ytterst forsiktige med å forskrive W til bipolare da det for noen lett kan bikke over i (hypo)mani. @Glitter sin og min erfaring er langt fra de eneste tilfellene bipolare jeg har hørt om som har fått en slik reaksjon. Man må i det minste som lege finne ut av hva slags type symptomer den aktuelle depresjonen består av før de skriver ut W til bipolare, akkurat som du beskriver. Det er nå mine tanker, men som sagt har jeg minimal peil på dette. 

Anonymkode: 34cb5...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har minimalt greie på dette, men jeg har tenkt at leger bør være ytterst forsiktige med å forskrive W til bipolare da det for noen lett kan bikke over i (hypo)mani. @Glitter sin og min erfaring er langt fra de eneste tilfellene bipolare jeg har hørt om som har fått en slik reaksjon. Man må i det minste som lege finne ut av hva slags type symptomer den aktuelle depresjonen består av før de skriver ut W til bipolare, akkurat som du beskriver. Det er nå mine tanker, men som sagt har jeg minimal peil på dette. 

Anonymkode: 34cb5...bf3

Det var ikke blitt oppdaget dette med bipolaritet da, men ja. Det er nok viktig å finne ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (19 minutter siden):

Det var ikke blitt oppdaget dette med bipolaritet da, men ja. Det er nok viktig å finne ut av. 

 Jeg tenkte bare at du nok var bipolar før de oppdaget det også. Man er like bipolar før og etter at noen setter diagnosen. ;)

Anonymkode: 34cb5...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 Jeg tenkte bare at du nok var bipolar før de oppdaget det også. Man er like bipolar før og etter at noen setter diagnosen. ;)

Anonymkode: 34cb5...bf3

Hehe ja, men alt ble bare puttet inn i borderline-boksen. Dette med bipolart er en pågående sak/utredning nå, men det var i 2018 jeg ble satt på Wellbutrin. Fort å bli misforstått når man først har fått diagnosen borderline..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
AnonymBruker

Jeg merket full virkning etter 10-14 dager - helt nydelig. Den mørke skyen som lå over meg som et teppe var plutselig borte. Utrolig deilig! Jeg har litt tregere mage, men ikke verre at jeg en gang i blant må ta litt lakserende. Mye mindre behov for søvn - i tillegg til at matlysten går ned, og nikotinbehovet er nesten helt borte. Bare positivt hittil, med andre ord:)

Anonymkode: 4be19...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...