Gå til innhold

Vanlig lønn


Savannah

Anbefalte innlegg

Hva er det mest vanlige lønnen i Norge?  Noen som vet?  Har overhørt en diskusjon hvor en sa at 700000 var lav lønn, men en annen mente at det var høyt.

Alt er selvfølgelig relativt, og alder og utdanning har selvfølgelig mye å si.  Jeg synes 700 000 kr. er bra lønn, men ikke spesielt høyt.  Det er mange som har høyere og mange som har lavere.

Hvis man skal regne ut gjennomsnitt som blir det noen få som trekker opp og ned.  Jeg tenker på hva som er vanligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Medianlønnen var på 529 800 i 2020.

Halvparten tjener med og halvparten tjener mindre, så den er ikke påvirket av ekstreme lønninger.

700 000 er altså en ganske høy lønn hvis man ser på hele befolknkngen. Jeg vet ikke om det er spesielt høyt hvis man ser på folk over 40 for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (2 timer siden):

Medianlønnen var på 529 800 i 2020.

Halvparten tjener med og halvparten tjener mindre, så den er ikke påvirket av ekstreme lønninger.

700 000 er altså en ganske høy lønn hvis man ser på hele befolknkngen. Jeg vet ikke om det er spesielt høyt hvis man ser på folk over 40 for eksempel. 

Takk for svar.  Vet du hvor mye lærere og sykepleiere som er over 50 tjener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 time siden):

Takk for svar.  Vet du hvor mye lærere og sykepleiere som er over 50 tjener?

For begge disse yrkesgruppene avhenger lønnen veldig av hvilken kompetanse du har og hvilken utdannelse du har. Lønnen f.eks for en lektor eller en spesialsykepleier med mastergrad vil være en god del høyere.

For sistnevnte to, ligger nok lønnen over 600.000 kr/år, pluss en del tillegg for sykepleiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 time siden):

Takk for svar.  Vet du hvor mye lærere og sykepleiere som er over 50 tjener?

En spesialsykepleier med full ansiennitet tjener rundt 650 000.

Anonymkode: e5b6c...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (5 timer siden):

For begge disse yrkesgruppene avhenger lønnen veldig av hvilken kompetanse du har og hvilken utdannelse du har. Lønnen f.eks for en lektor eller en spesialsykepleier med mastergrad vil være en god del høyere.

For sistnevnte to, ligger nok lønnen over 600.000 kr/år, pluss en del tillegg for sykepleiere.

Hva med høyskolelærere med doktorgrad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah skrev (1 minutt siden):

Hva med høyskolelærere med doktorgrad?

Jeg vet ikke eksakt - er nok ganske individuelt og avhengig av hva slags rolle de har ved høyskolen.

Vil tro fra 750-800.000 og til et stykke over millionen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (14 timer siden):

Hva er det mest vanlige lønnen i Norge?  Noen som vet?  Har overhørt en diskusjon hvor en sa at 700000 var lav lønn, men en annen mente at det var høyt.

Alt er selvfølgelig relativt, og alder og utdanning har selvfølgelig mye å si.  Jeg synes 700 000 kr. er bra lønn, men ikke spesielt høyt.  Det er mange som har høyere og mange som har lavere.

Hvis man skal regne ut gjennomsnitt som blir det noen få som trekker opp og ned.  Jeg tenker på hva som er vanligst.

Her finner du svar på alle spørsmålene du stiller: https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/tariff-2021/enighet-med-lo-kommune-ys-k-og-akademikerne-kommune/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

200-500 000 ca? Vil jeg si. Men jeg har sluttet å bry meg så. Så lenge jeg har så jeg klarer meg så er jeg fornøyd. Vi jager alt for mye etter penger. Bare for å ha råd til å kjøpe nytt og fancy for å imponere alle rundt oss. Tom, tommere, tommest. Skulle såklart noen ganger ønske att jeg tjente mer, gjør nok det etter hvert, men hva skal vi med så mye penger da? Kanskje heller senke forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, 90tallsbarn said:

200-500 000 ca? Vil jeg si. Men jeg har sluttet å bry meg så. Så lenge jeg har så jeg klarer meg så er jeg fornøyd. Vi jager alt for mye etter penger. Bare for å ha råd til å kjøpe nytt og fancy for å imponere alle rundt oss. Tom, tommere, tommest. Skulle såklart noen ganger ønske att jeg tjente mer, gjør nok det etter hvert, men hva skal vi med så mye penger da?

Kjøpe egen bolig?

Anonymkode: 63c04...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/25/2021 at 2:31 AM, Savannah said:

Hva er det mest vanlige lønnen i Norge?  Noen som vet?  Har overhørt en diskusjon hvor en sa at 700000 var lav lønn, men en annen mente at det var høyt.

Alt er selvfølgelig relativt, og alder og utdanning har selvfølgelig mye å si.  Jeg synes 700 000 kr. er bra lønn, men ikke spesielt høyt.  Det er mange som har høyere og mange som har lavere.

Hvis man skal regne ut gjennomsnitt som blir det noen få som trekker opp og ned.  Jeg tenker på hva som er vanligst.

Jeg tenker 700 000 er en god lønn, men ikke veldig høyt.

Anonymkode: 63c04...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjøpe egen bolig?

Anonymkode: 63c04...e61

Ja, men er det hele meningen med livet? Noen av oss har ikke foreldre som kan hjelpe med dette og veien dit er litt lang så jeg hadde ikke kunnet leve nesten om jeg skulle kjøpt leilighet nå. Jeg sparer jo, men livet har mer verdier enn å eie eget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

90tallsbarn skrev (23 minutter siden):

Ja, men er det hele meningen med livet? Noen av oss har ikke foreldre som kan hjelpe med dette og veien dit er litt lang så jeg hadde ikke kunnet leve nesten om jeg skulle kjøpt leilighet nå. Jeg sparer jo, men livet har mer verdier enn å eie eget. 

Meningen med livet er å betale ned boliglån.

Sånn har i alle fall jeg forstått det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
ISW skrev (8 minutter siden):

Meningen med livet er å betale ned boliglån.

Sånn har i alle fall jeg forstått det 😊

Ikke for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (15 minutter siden):

Meningen med livet er å betale ned boliglån.

Sånn har i alle fall jeg forstått det 😊

Det er i hvert fall en del av livet😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (3 minutter siden):

Det er i hvert fall en del av livet😊

Jeg synes faktisk (spøk til alvor) at det fra et litt filosofisk ståsted er en god sammenligning.

Ref. legenden om Sisyfos. Du kjøper en bolig, betaler ned lån, og når du har kommet et stykke på vei kjøper du en dyrere bolig, og begynner på igjen. Det sier litt om livets iboende meningsløshet, men også noe om at hver og en av oss har et ansvar for å skape mening i livet selv og jobbe mot mål - uansett om man neppe noen gang greier å komme helt i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Jeg synes faktisk (spøk til alvor) at det fra et litt filosofisk ståsted er en god sammenligning.

Ref. legenden om Sisyfos. Du kjøper en bolig, betaler ned lån, og når du har kommet et stykke på vei kjøper du en dyrere bolig, og begynner på igjen. Det sier litt om livets iboende meningsløshet, men også noe om at hver og en av oss har et ansvar for å skape mening i livet selv og jobbe mot mål - uansett om man neppe noen gang greier å komme helt i mål.

Nå er det viktig for Nordmenn å eie sin egen bolig, men det er det ikke i alle land.  Mange leier hele livet, men da mener vi her at de aldri kommer i mål.  Arvingene får da ingenting😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 time siden):

Nå er det viktig for Nordmenn å eie sin egen bolig, men det er det ikke i alle land.  Mange leier hele livet, men da mener vi her at de aldri kommer i mål.  Arvingene får da ingenting😄

Jeg liker å eie (sier hun som bor i huset til mannen sin...), men det er fordi jeg ikke ser noe poeng i å betale tusenvis av kroner hver eneste måned til noen andre som da tjener på det. Da vil jeg heller betale ned på et lån som jeg til syvende og sist tjener på når jeg ev. skal selge boligen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (49 minutter siden):

Jeg liker å eie (sier hun som bor i huset til mannen sin...), men det er fordi jeg ikke ser noe poeng i å betale tusenvis av kroner hver eneste måned til noen andre som da tjener på det. Da vil jeg heller betale ned på et lån som jeg til syvende og sist tjener på når jeg ev. skal selge boligen igjen.

Ja det er viktig å tjene penger😜.  Det er meningen med livet.

Jeg selv eier to leiligheter for å tjene penger😇.

I Norge er de som leier hele livet tapere, men det er de ikke i andre land.  Kanskje de finner mening med livet i de landene også😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...