Gå til innhold

10 000 lånt i 1990, hva bør tilbakebetalingssummen være nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lånte bort 10 000 i 1990. Nå har lånetakeren plutselig meldt seg og er villig til å gjøre opp gjelden. Hva vil være en fair sum? Beløpet skulle ha vært tilbakebetalt samme året som det ble lånt. 

Anonymkode: 04046...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg lånte bort 10 000 i 1990. Nå har lånetakeren plutselig meldt seg og er villig til å gjøre opp gjelden. Hva vil være en fair sum? Beløpet skulle ha vært tilbakebetalt samme året som det ble lånt. 

Anonymkode: 04046...14e

Tett innpå 20.000 om långiver ikke skal ha fortjeneste

https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg lånte bort 10 000 i 1990. Nå har lånetakeren plutselig meldt seg og er villig til å gjøre opp gjelden. Hva vil være en fair sum? Beløpet skulle ha vært tilbakebetalt samme året som det ble lånt. 

Anonymkode: 04046...14e

10.000, om dere ikke avtalte noe annet. Ekstras anslag er nok riktig, men om dere ikke avtalte KPI-regulering har du nok gjort en dårlig plassering av penger i dette lånet og må lære av det. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (25 minutter siden):

10.000, om dere ikke avtalte noe annet. Ekstras anslag er nok riktig, men om dere ikke avtalte KPI-regulering har du nok gjort en dårlig plassering av penger i dette lånet og må lære av det. 

Juridisk sett så kan vel ikke trådstarter kreve noe som helst, - men om det var meg som hadde lånt av en privatperson og ikke betalt tilbake som avtalt, så ville jeg ha ønsket å betale et beløp tilsvarende det Ekstra nevner. Det er selvfølgelig betydelig risiko forbundet med å låne ut penger til bekjente, men det finnes nok av situasjoner hvor jeg allikevel kunne ha kommet til å gjøre det - dersom det gjelder et reelt behov hos mennesker jeg bryr meg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det vært meg som hadde lånt, så hadde jeg ringt banken å spurt hva et privat lån på 10000 i 1990  hadde vært verdt i dag. Hadde nok ønsket å betalt det beløpet banken hadde kommet fram til.

Jeg hadde en lignende situasjon for mange år siden. Da var summen 6000 og 14 år etter, så regnet banken ut at de ville vært verdt 13500 hvis de hadde stått på en konto i disse årene. 

Jeg ville sett an vedkommende som hadde lånt disse pengene. Det er mye bedre å få igjen 10000 enn og ikke få noenting. Kan du høre med vedkommende om hva hen tenker om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt de 10.000 og lært av feilen.

Juridisk sett er kravet foreldet for mange år siden - det er bare låntakers goodwill her som gjør at du får penger i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (11 timer siden):

Juridisk sett så kan vel ikke trådstarter kreve noe som helst, - men om det var meg som hadde lånt av en privatperson og ikke betalt tilbake som avtalt, så ville jeg ha ønsket å betale et beløp tilsvarende det Ekstra nevner. Det er selvfølgelig betydelig risiko forbundet med å låne ut penger til bekjente, men det finnes nok av situasjoner hvor jeg allikevel kunne ha kommet til å gjøre det - dersom det gjelder et reelt behov hos mennesker jeg bryr meg om. 

Jeg får ikke helt til å tenke hva jeg selv hadde gjort, for det er utenkelig å ha lånt 10.000 uten å betale tilbake ;) Men - la oss si at jeg hadde glemt en gammel gjeld da, hva da. Tja, kontaktet lånetaker og spurt hvordan vi skulle løse det kanskje? Jeg ville synes det var urimelig å påberegne rente om dette ikke var avtalt, men ville vært åpen for å verdivurdere summen vhja feks KPI. Norges Bank beregner at 10.000 1990-kroner er 18.779,66 2020-kroner, så Ekstras forslag 20.000 var ikke så dumt. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Jeg får ikke helt til å tenke hva jeg selv hadde gjort, for det er utenkelig å ha lånt 10.000 uten å betale tilbake ;) Men - la oss si at jeg hadde glemt en gammel gjeld da, hva da. Tja, kontaktet lånetaker og spurt hvordan vi skulle løse det kanskje? Jeg ville synes det var urimelig å påberegne rente om dette ikke var avtalt, men ville vært åpen for å verdivurdere summen vhja feks KPI. Norges Bank beregner at 10.000 1990-kroner er 18.779,66 2020-kroner, så Ekstras forslag 20.000 var ikke så dumt. 

Den ENE gangen jeg har lånt bort penger av betydning (ikke bare til en brus eller lignende), fikk jeg de ikke tilbake. Jeg lånte bort 10.000 kroner i 2002, og fikk 3 eller 4.000 tilbake, før vedkommende flyttet til en annen kant av landet. Jeg må si at dette fortsatt irriterer meg, på linje med den gangen jeg la alle pengene jeg hadde fått til jul (ca 4.000 kr) inni en bok, som jeg mistenker at jeg har kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 timer siden):

Jeg ville tatt de 10.000 og lært av feilen.

Juridisk sett er kravet foreldet for mange år siden - det er bare låntakers goodwill her som gjør at du får penger i det hele tatt.

Siden dette er 30 år siden, så har jeg selvfølgelig for lengst lært at det ikke er lurt å være så innstilt på å hjelpe at man låner penger til noen som har så dårlig økonomi at de ber venner om lån. Og selvfølgelig vet jeg at kravet er foreldet for lengst. Det er ikke jeg som har kontaktet vedkommende som lånte pengene, men omvendt. 

Det jeg spurte om var hva som vil være en "fair sum".  Dette handler  ikke lenger om jus, men om moral. Kommer ikke til å rette noe krav, men synes det hadde vært bra om jeg fikk 15 000. 10 000 var veldig mye penger for meg den gangen vedkommende lånte og så stakk. 

Anonymkode: 04046...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Siden dette er 30 år siden, så har jeg selvfølgelig for lengst lært at det ikke er lurt å være så innstilt på å hjelpe at man låner penger til noen som har så dårlig økonomi at de ber venner om lån. Og selvfølgelig vet jeg at kravet er foreldet for lengst. Det er ikke jeg som har kontaktet vedkommende som lånte pengene, men omvendt. 

Det jeg spurte om var hva som vil være en "fair sum".  Dette handler  ikke lenger om jus, men om moral. Kommer ikke til å rette noe krav, men synes det hadde vært bra om jeg fikk 15 000. 10 000 var veldig mye penger for meg den gangen vedkommende lånte og så stakk. 

Anonymkode: 04046...14e

Sånn sett ja.

Du kan gjerne be om 15.000 kroner, det er ikke galt det i lys av hvordan inflasjonen har vært. Men jeg ville tenkt (hvis det var meg) at alt over 0 er en bonus. I alle fall alt over 10.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (28 minutter siden):

Den ENE gangen jeg har lånt bort penger av betydning (ikke bare til en brus eller lignende), fikk jeg de ikke tilbake. Jeg lånte bort 10.000 kroner i 2002, og fikk 3 eller 4.000 tilbake, før vedkommende flyttet til en annen kant av landet. Jeg må si at dette fortsatt irriterer meg, på linje med den gangen jeg la alle pengene jeg hadde fått til jul (ca 4.000 kr) inni en bok, som jeg mistenker at jeg har kastet.

Det er forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...