Gå til innhold

Koronasertifikat har liten effekt da det er de vaksinerte som i hovedsak står for smittespredning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/KzaGp4/pandemien-er-som-en-brann-det-gjelder-aa-slukke-smaa-utbrudd-saa-tidlig

Ut fra forholdene i Bodø vil et koronasertifikat ha liten effekt: 80 prosent av de smittede voksne er vaksinert med to eller tre doser. Det er de vaksinerte voksne som i all hovedsak har stått for videre smittespredning.

Vi har så langt ikke sett eksempler på smittespredning fra uvaksinerte i Bodø. Koronasertifikat vil ikke hindre at de fullvaksinerte voksne, som alle har et sertifikat, sprer smitte videre.

Den største forebyggende effekten vil kanskje være at det beskytter de uvaksinerte mot kontakt med de mulig smitteførende vaksinerte, men det var vel neppe hensikten.

Tor Claudi er kommuneoverlege i Bodø og Kai Brynjar Hagen er smittevernoverlege i Bodø.

Hvorfor nekter folk å inne dette? 🤨

Anonymkode: 6b65b...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har så langt ikke sett eksempler på smittespredning fra uvaksinerte i Bodø.

De har sikkert noen gode poeng i artikkelen, men når jeg leser slike fraser så tenker jeg det er ugler i mosen, eller hva det nå heter. Hva skal den frasen bety? Å ikke ha sett noe, er ikke noen vitenskapelig saklig vurdering av hva som er de faktiske forholdene.

Men selv om vi tror dem, og det er statistisk sett mulig for en så liten by, at ingen uvaksinerte har smittet noen , enda, hva er meningen at jeg skal tolke ut fra det? Du kan kaste en terning 30 ganger og aldri få en 1er f.eks, og ok la oss si det skjedde, jeg har nå sittet i bodø og kastet en terning 30 ganger og aldri sett en 1er på terningen , så hvorfor må vi anta at terningen kan havne på 1?

Argumentet gir ingen mening og gjør meg litt småsur. Føles ut som lek med ord på en misvisende måte som kan gjøre at folk feiltolker ting, slik TS tydeligvis gjør -_- 

Anonymkode: 315fa...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dum tabloid uttalelse, men de skrive også:

Det er de vaksinerte voksne som i all hovedsak har stått for videre smittespredning.

Anonymkode: 89de2...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette medfører jo att de uvaksinerte bør passe seg litt ekstra da? Da det jo er de som får hardest sykdom av de under 65? Delta varianten funker jo vaksinen såpass på att covid oppleves som en forkjølelse. Men kanskje virker den dårligere når den nye sør-afrikanske varianten kommer. Dette er noe dritt altså. Dette kommer aldri til å gå over.

Anonymkode: 3b8bd...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står ved det jeg har sagt hele tiden. Det er ikke noe prinsippielt galt i å innføre koronasertifikat, men jeg tror ikke der vil få særlig betydning i Norge.

Man bør ikke innføre slike ting hvis man ikke tror på at det har en reell effekt. De som nekter å vaksinere seg er en ganske liten gruppe i Norge. Folk er frustrerte og blir provosert over at folk dropper et enkelt tiltak som tross alt har en effekt (vaksine).

Jeg synes ikke det er gode nok argumenter for å verken tvangsvaksinere eller innføre koronapass. Jeg tror der ville skapt mye støy og polarisering for en liten gevinst. Jeg tror de ønskene er mer motivert av sinne enn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt spesielt at disse to mener at de ikke har sett eksempler på smitte mellom uvaksinerte, når det faktisk flere ganger denne uken har vært registrert smitte med ukjent smittevei. :) Det kan de jo da ikke vite.

Akkurat dette med sertifikat har jeg ingen mening om.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (13 minutter siden):

Jeg står ved det jeg har sagt hele tiden. Det er ikke noe prinsippielt galt i å innføre koronasertifikat, men jeg tror ikke der vil få særlig betydning i Norge.

Jo det er jo det som er problemet, prinsippet, at noen mennesker er "farligere" med mindre de kan vise "papirer" som viser at de er "noen av de gode".

Hva tror du er mest farlig å ha ved siden av deg, en paranoid shcizofren som godt mulig kan tro at du er en av de som forfølger han, eller en uvaksinert ? Pasienten, selv om han får gå fritt, er mer farlig (tror jeg) i snitt. Så, hvorfor ikke be alle fremvise "papirer" på at de ikke er psykiatri pasienter f.eks. Ihre papieren, bitte. Og hvorfor stoppe der, noen "grupper" mennesker utfører mer vold f.eks, la disse "gruppene" må gå med merkelapp på skuldern som viser deres kriminelle historikk, grønne for udømte svarte merkelapper for kriminelle. Nå har tilfeldigvis ingen forsket på det men basert på avis oppslag tør jeg vedde mye på at konvertitter også er betydelig farligere i snitt enn andre mennesker, så kanskje krev at de går med religiøst armbånd så folk kan vite og holde avstand fra dem? ;) 

Er dette virkelig det Norge skal være i år 2021? Det høres ut som noe noen venner sør for oss prøvde for litt siden, og det førte ikke til så mye bra....

Håper du og resten av landet revurderer denne strategien, virker som at corona har fått ellers relativt oppegående folk til å miste vettet, minner om noe som skjedde i andre land også husker jeg fra historiebøkene.

first-they-came-martin-niemoller.jpg

Anonymkode: 315fa...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo det er jo det som er problemet, prinsippet, at noen mennesker er "farligere" med mindre de kan vise "papirer" som viser at de er "noen av de gode".

Hva tror du er mest farlig å ha ved siden av deg, en paranoid shcizofren som godt mulig kan tro at du er en av de som forfølger han, eller en uvaksinert ? Pasienten, selv om han får gå fritt, er mer farlig (tror jeg) i snitt. Så, hvorfor ikke be alle fremvise "papirer" på at de ikke er psykiatri pasienter f.eks. Ihre papieren, bitte. Og hvorfor stoppe der, noen "grupper" mennesker utfører mer vold f.eks, la disse "gruppene" må gå med merkelapp på skuldern som viser deres kriminelle historikk, grønne for udømte svarte merkelapper for kriminelle. Nå har tilfeldigvis ingen forsket på det men basert på avis oppslag tør jeg vedde mye på at konvertitter også er betydelig farligere i snitt enn andre mennesker, så kanskje krev at de går med religiøst armbånd så folk kan vite og holde avstand fra dem? ;) 

Er dette virkelig det Norge skal være i år 2021? Det høres ut som noe noen venner sør for oss prøvde for litt siden, og det førte ikke til så mye bra....

Håper du og resten av landet revurderer denne strategien, virker som at corona har fått ellers relativt oppegående folk til å miste vettet, minner om noe som skjedde i andre land også husker jeg fra historiebøkene.

S

Anonymkode: 315fa...6e7

Så søtt paranoid du er. Du er både paranoid og uvaksinert du da? Hvordan ville jeg like å få deg ved siden av meg på bussen?

Mvh

P. Schizofren.

Anonymkode: 3b8bd...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jo det er jo det som er problemet, prinsippet, at noen mennesker er "farligere" med mindre de kan vise "papirer" som viser at de er "noen av de gode".

Hva tror du er mest farlig å ha ved siden av deg, en paranoid shcizofren som godt mulig kan tro at du er en av de som forfølger han, eller en uvaksinert ? Pasienten, selv om han får gå fritt, er mer farlig (tror jeg) i snitt. Så, hvorfor ikke be alle fremvise "papirer" på at de ikke er psykiatri pasienter f.eks. Ihre papieren, bitte. Og hvorfor stoppe der, noen "grupper" mennesker utfører mer vold f.eks, la disse "gruppene" må gå med merkelapp på skuldern som viser deres kriminelle historikk, grønne for udømte svarte merkelapper for kriminelle. Nå har tilfeldigvis ingen forsket på det men basert på avis oppslag tør jeg vedde mye på at konvertitter også er betydelig farligere i snitt enn andre mennesker, så kanskje krev at de går med religiøst armbånd så folk kan vite og holde avstand fra dem? ;) 

Er dette virkelig det Norge skal være i år 2021? Det høres ut som noe noen venner sør for oss prøvde for litt siden, og det førte ikke til så mye bra....

Håper du og resten av landet revurderer denne strategien, virker som at corona har fått ellers relativt oppegående folk til å miste vettet, minner om noe som skjedde i andre land også husker jeg fra historiebøkene.

first-they-came-martin-niemoller.jpg

Anonymkode: 315fa...6e7

Sammenligner seg med jøder under ww2. Snakk om selvmedlidenhet, fordi man ikke vil ta en frivillig vaksine.

Anonymkode: 3b8bd...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så søtt paranoid du er. Du er både paranoid og uvaksinert du da? Hvordan ville jeg like å få deg ved siden av meg på bussen?

Mvh

P. Schizofren.

Anonymkode: 3b8bd...fe9

Jeg er ikke paranoid og har ikke covid, men om du blir skremt av at jeg ikke går med papierer som beviser det så er det ditt problem ikke mitt ! Det får være grenser, og tror du tar feil mann, jeg er imot å kategorisere individer basert på gruppe karakteristikker, jeg er imot rasisme og diskriminering, og om du tror at å gå etter meg er løsningen, tar du feil.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sammenligner seg med jøder under ww2. Snakk om selvmedlidenhet, fordi man ikke vil ta en frivillig vaksine.

Anonymkode: 3b8bd...fe9

Nei dette rammer ikke meg, jeg bryr meg ikke om vaksinen eller vaksinepass personlig, kan gjerne ta vaksinen jeg om det er viktig for folk, det er prinsippet og hvor mye folk er villige til å ofre av frihet for "trygghet" som skremmer meg, det er en "slippery slope" for å si det mildt. Men, opp til dere hva slags samfunn dere vil ha.

Anonymkode: 315fa...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke paranoid og har ikke covid, men om du blir skremt av at jeg ikke går med papierer som beviser det så er det ditt problem ikke mitt ! Det får være grenser, og tror du tar feil mann, jeg er imot å kategorisere individer basert på gruppe karakteristikker, jeg er imot rasisme og diskriminering, og om du tror at å gå etter meg er løsningen, tar du feil.

Nei dette rammer ikke meg, jeg bryr meg ikke om vaksinen eller vaksinepass personlig, kan gjerne ta vaksinen jeg om det er viktig for folk, det er prinsippet og hvor mye folk er villige til å ofre av frihet for "trygghet" som skremmer meg, det er en "slippery slope" for å si det mildt. Men, opp til dere hva slags samfunn dere vil ha.

Anonymkode: 315fa...6e7

Du generaliserer hvert fall fælt når det gjelder oss med paranoid schizofreni. Jeg har aldri tenkt på å ta noen som følge av mine vrangforestillinger. Så jeg tror ikke jeg er farlig å sitte ved siden av på bussen. Etter mange år med mye buss før korona, kan jeg faktisk ikke tenke på en eneste gang jeg har trodd den som sitter ved siden av meg er ute etter meg. Du fremmer fordommer. Samtidig som du selv fremstiller deg nesten som ett offer, ved å ta ett antifascistisk manifest ut av kontekst. Det tyder på noe oppblåst ego.

 

 

Anonymkode: 3b8bd...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du generaliserer hvert fall fælt når det gjelder oss med paranoid schizofreni. Jeg har aldri tenkt på å ta noen som følge av mine vrangforestillinger. Du fremmer fordommer

Anonymkode: 3b8bd...fe9

Hele poenget var motsatt av det du tok det som. Innvandrere er ikke farlige. P-S folk er ikke farlige. Konvertitter er ikke farlige.

DET var poenget.

Derfor ville slike ting være tåpelige. Ja det er alltid en risiko, ved alle grupper, noen grupper større enn andre, men vi bør straffe individer for deres handlinger, ikke gruppe-tilhørigheter.

Menn er 10x mer farlige enn kvinner, men vi bør ikke henge faresignal skilt på brystet deres lizzom, skjønner du?

VI kan alle holde oss til "våre grupper" og kjempe for "oss", men det er så dårlig for samfunnet, det er et naturlig instinkt, en ser det med feminister f.eks som kjemper for bare kvinner og i praksis driter i menn, mitt forslag for et godt samfunn er la oss heller holde oss til prinsipper som er universale. behandle folk som individer ikke som end el av en "gruppe".

Utrolig at folk ikke ser greie, alt jeg sier er rasisme er galt. Men det folk hører er wow du er rasist! -_- 

Anonymkode: 315fa...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...