Gå til innhold

Lading av el-bil


E7H7

Anbefalte innlegg

Jeg har for første gang leid el-bil, nærmere bestemt en Peugeot 2008.

Kan den lades på alle ladestasjoner? Er det noe spesielt jeg bør være obs på? 

Kanskje noen til og med kan anbefale ladestasjon mellom Oslo og Kongsvinger? (E6, E16)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

E7H7 skrev (1 time siden):

Jeg har for første gang leid el-bil, nærmere bestemt en Peugeot 2008.

Kan den lades på alle ladestasjoner? Er det noe spesielt jeg bør være obs på? 

Kanskje noen til og med kan anbefale ladestasjon mellom Oslo og Kongsvinger? (E6, E16)

 

Fikk du ikke greie på dette da du leide bilen?  Jeg ville tatt kontakt med de du leide av og så fått greie på det du trenger av de.

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (10 timer siden):

Fikk du ikke greie på dette da du leide bilen?  Jeg ville tatt kontakt med de du leide av og så fått greie på det du trenger av de.

Jeg vet at det ikke følger med ladebrikke. Ellers ingen info på firmaets internettside. Hentet bilen fra pick up-point så snakket ikke med noen. Kunde chat åpner ikke før mandag. Må forsøke å finne ut av drop in-lading/sms. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et veldig lite oversiktlig emne. Årsaken er at det ikke er noen standardisering. Det enkleste er å skaffe deg en ladebrikke NAF eller Elbilforeningen. Disse kan du legge inn de forskjellige ladeoperatørene på. 

Ionity. Disse er VELDIG dyre å gjøre drop in på. Unngå disse, men om du kjører mye kan du tegne et abonnement med månedlige avgift og rimelig lading.

Circle K. Du må enten ha deres ladebrikke eller NAF, etc. Er du medlem hos Circle K så får du rabatt.

Fortum, nå skiftet navn til Recharge. Søk på nett. Igjen må du ha en ladebrikke.

Dette er de tre store, så har du MER, KOPLE, etc. Felles for alle er at du IKKE kan betale med annet enn en ladebrikke eller appen til ladeselskapet. Kredittkort går ikke, det må eventuelt legges inn i brikken eller appen.

Det koster å lade, og noen tar også betalt pr minutt du står der, men jeg tror det siste er på vei ut.

Hurtigladere lader opp til 50 kW. Lynladere 150-300 kW, men det avhenger av hva bilen din kan ta. De raskeste laderene koster vanligvis mest. Ladehastighet er ikke konstant. Starter sakte, øker til topphastighet fra ca 20% og opp til 40-50%, så dropper hastigheten. Ved 80% går det tregt, så å lade over det ute er noe man bare gjør om man må det.

Det finnes mange apper der ute. Du finner de fra de forskjellige operatørene, og jeg anbefaler i tillegg Chargefinder. Den viser hvor laderene er og om de er operative. Du kan legge inn de laderene du ønsker å bruke, ellers dukke ALT opp.

Til sist, å lade hjemme er det billigste. Skaff deg en ladeboks, jeg bruker Easee. Det finnes andre. Jeg måtte legge inn ny kurs i sikringsskapet og strekke kabel ut i garasjen. Ladehastighet hjemme er avhengig av ditt elsystem, og av hva bilens egen lader kan gi. Circle K hadde et tilbud med montering og boks for 14-15000 kr. Prisen kan variere litt dersom bilen står langt huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nick skrev (24 minutter siden):

Fortum, nå skiftet navn til Recharge. Søk på nett. Igjen må du ha en ladebrikke.

Akkurat ladet på Drop in i en Fortum Recharge i Tønsberg. Trengte bare å bruke sms og taste inn koden til den aktuelle laderen og sende til 2430. De har vel kanskje ikke rukket å forandre navn og betalingsmetode over det ganske land enda da. I kvitteringsmeldingen stod det Fortum Recharge AS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nick skrev (1 time siden):

Dette er et veldig lite oversiktlig emne. Årsaken er at det ikke er noen standardisering. Det enkleste er å skaffe deg en ladebrikke NAF eller Elbilforeningen. Disse kan du legge inn de forskjellige ladeoperatørene på. 

Ionity. Disse er VELDIG dyre å gjøre drop in på. Unngå disse, men om du kjører mye kan du tegne et abonnement med månedlige avgift og rimelig lading.

Circle K. Du må enten ha deres ladebrikke eller NAF, etc. Er du medlem hos Circle K så får du rabatt.

Fortum, nå skiftet navn til Recharge. Søk på nett. Igjen må du ha en ladebrikke.

Dette er de tre store, så har du MER, KOPLE, etc. Felles for alle er at du IKKE kan betale med annet enn en ladebrikke eller appen til ladeselskapet. Kredittkort går ikke, det må eventuelt legges inn i brikken eller appen.

Det koster å lade, og noen tar også betalt pr minutt du står der, men jeg tror det siste er på vei ut.

Hurtigladere lader opp til 50 kW. Lynladere 150-300 kW, men det avhenger av hva bilen din kan ta. De raskeste laderene koster vanligvis mest. Ladehastighet er ikke konstant. Starter sakte, øker til topphastighet fra ca 20% og opp til 40-50%, så dropper hastigheten. Ved 80% går det tregt, så å lade over det ute er noe man bare gjør om man må det.

Det finnes mange apper der ute. Du finner de fra de forskjellige operatørene, og jeg anbefaler i tillegg Chargefinder. Den viser hvor laderene er og om de er operative. Du kan legge inn de laderene du ønsker å bruke, ellers dukke ALT opp.

Til sist, å lade hjemme er det billigste. Skaff deg en ladeboks, jeg bruker Easee. Det finnes andre. Jeg måtte legge inn ny kurs i sikringsskapet og strekke kabel ut i garasjen. Ladehastighet hjemme er avhengig av ditt elsystem, og av hva bilens egen lader kan gi. Circle K hadde et tilbud med montering og boks for 14-15000 kr. Prisen kan variere litt dersom bilen står langt huset.

Takk for utfyllende svar!

Jeg meldte meg inn i Elbilforeningen i formiddag, men må naturlig nok vente noen dager på brikke. 

Stoppet like ved Hvam/Olavsgaard på vei nordover. Fant SuperCharge og lastet ned app, men ladestasjonen ikke operativ (takk til hyggelig mann som bekreftet at det ikke var jeg som rotet). Kjørte ett par km videre og fant MER. Her registrerte jeg bruker og la inn  kortopplysninger. Sendte SMS for å starte lading, men første forsøk feilet. Ringte kundeservice, og annet forsøk fungerte. 
 

Jeg kan dessverre ikke montere ladeboks på egen hånd. Bor i blokk midt i byen og må avvente felles løsning i parkeringskjeller. I løpet av 2022 kan jeg lade hjemme i garasjen.
 

Alt i alt har jeg mangedoblet min kunnskap om lading av elbil i dag😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte at man kan lade ved SMS, etc, det er kredittkort som ikke fungerer. Det absolutt enkleste er å legge data inn i en ladebrikke, og bruke den. ChargeFinder skal gi deg status på laderne, og om de er opptatt eller ikke. En annen grei app er ABRP, a better route planner.

Vær obs på at forbruket nå ligger ganske mye høyere pga kaldt vær, og at lading av kaldt batteri går veldig tregt. Jeg estimerer at min går ca 30% kortere om vinteren. Forbruket når du starter med kald bil/batteri er skyhøyt i starten av turen, noe som betyr at dersom du kjører mange korte turer, så er forbruket enda høyere. Pga batteritemperatur så er det best å lade etter å ha kjørt en stund, eller ved slutten av turen. Den bilen du har, kan lade med 100 kW, men er batteriet kaldt så vil du ikke se den hastigheten.

Jeg testet lading av min med iskaldt batteri. Den kan ta 150 kW, men jeg fikk under 20….

 

 

 

Endret av nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...