Gå til innhold

Klarer Norge å hindre Omicron viruset fra Sør Afrika fra å komme hit?


AnonymBruker

Klarer vi hindre det nye Omicron viruset fra Sør Afrika til å spre seg til Norge?  

10 stemmer

  1. 1. Klarer vi hindre det nye Omicron viruset fra Sør Afrika til å spre seg til Norge?

    • Nei, viruset er her nok allerede
      6
    • Nei, det kommer nok gjennom Rikets forsvar på en eller annen måte
      4
    • Ja det tror jeg vi klarer
      0
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Ny coronavirus mutant i Sør Afrika som virker spre seg mye fortere og med mye mutasjoner er oppdaget.

Norge innfører tiltak for å forhindre at viruset kommer hit 

https://www.nrk.no/norge/nye-innstramminger-pa-innreise-1.15746855

WHO synes ikke folk bør ha hastverk med å innføre reiserestriksjoner, Sør Afrika sier det er urettferdig at folk "straffer" dem for å være så flinke til å gen-teste viruset og synes vi bør fortsette å la folk fly inn fra Sør Afrika og spre viruset de var så flinke til å oppdage til resten av verden, som jo høres veldig logisk ut spør du meg :) 

 

Hva tenker dere om dette, er vi for tidlig ute med reiserestriksjoner, for sent ute, eller er vi uansett for slappe med å ha åpne grenser siden da vil viruset komme hit uansett hva?

Kjør debatt !

 

Anonymkode: cfa18...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Det er for lengst over hele verden og vil garantert bli påvist i Norge innen kort tid. Kan virke som vaksiner gir en viss beskyttelse, men hvis viruset er så smittsomt som det ser ut til lover det dårlig for de som fortsatt er uvaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at det kommer til Norge. Det er vel kanskje greit å kjøpe seg litt tid og bremse virusimporten til Norge en smule.

Tiden kan blant annet brukes til å finne ut hvor ille det er, så tiltakene blir balanserte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kommer det hit, om det ikke alt har kommet. Det er jo alltid noen som tenker at "vi er jo så forsiktige at det ikke blir med oss..." Men det kan jo like gjerne være uforskyldt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øyeblikket de setter i gang tiltak mot dette viruset, så er det for sent. Av de 600 som ble stoppet på flyplassen i Amsterdam i går, så var 61 smittet. Ikke vanskelig å skjønne at flyene før disse også hadde smittede ombord som så har reist videre hit. Og til mange andre land. Legg så til alle de andre plassene som har ruter til og fra Sør Afrika.

Håpet er at vaksinene hjelper mot smitte og/eller sykdomsforløp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det allerede er her, det ble funnet i Danmark i går.

Krysser fingrene for at det gir mild sykdom, slik at det ikke er så farlig at det går gjennom landet og smitter mange, og vi står igjen med høy grad av immunitet i befolkningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vi klarte ikke å hindre viruset fra å komme til Norge, vi stengte grensen for sent ikke for tidlig, 20.novmenber fløy viruset inn til Norge og en må vel anta at det har spredt seg videre da.

WHO og Sør Afrika mente vi stengte grensen for tidlig, men det er vel motsatt vi stengte grensen for sent.... 

https://www.nrk.no/vestland/omikron-varianten-pavist-i-oygarden-1.15753055

Så, da er det bare å be til høyere makter om at viruset ikke er så farlig. Vi får se hva som skjer, vi får se.

Anonymkode: cfa18...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanvittig økning i smitte nå! Nifst. Flere i min omgangskrets er nå smittet, og jeg har testet meg to ganger den siste uka - skal teste meg igjen i morgen før et litt større arrangement. 

Omicron er nok på vei utover det ganske land, selv om det trolig er få av de mange tusen nye smittede som har akkurat den varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (31 minutter siden):

Vanvittig økning i smitte nå! Nifst. Flere i min omgangskrets er nå smittet, og jeg har testet meg to ganger den siste uka - skal teste meg igjen i morgen før et litt større arrangement. 

Omicron er nok på vei utover det ganske land, selv om det trolig er få av de mange tusen nye smittede som har akkurat den varianten.

Ja, det er nifst.  

Skal selv på et større arrangement om en uke, men har ikke lyst pga all smitten. Har 2, hvor den ene absolutt ikke bør bli smittet nå. Men jeg skal jobbe der, så i utgangspunktet bør jeg dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som bor på Frogner og som har en uvaksinert, mager eldre mor så vet jeg faktisk ikke om jeg tør å reise til henne i jula som planlagt i frykt for at jeg skal bære med meg smitte ( jeg er vaksinert men jeg kan jo smitte for det..... )

Anonymkode: 3e179...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg som bor på Frogner og som har en uvaksinert, mager eldre mor så vet jeg faktisk ikke om jeg tør å reise til henne i jula som planlagt i frykt for at jeg skal bære med meg smitte ( jeg er vaksinert men jeg kan jo smitte for det..... )

Anonymkode: 3e179...154

Var da svært da, med mindre hun sier hun ikke ønsker besøk så synes jeg du bør dra, vi kan ikke la alle våre eldre leve ensomme liv i sine siste år fordi vi er for redd for å hilse innom... 

Anonymkode: cfa18...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Alt dette og så tilbake til start. Hvis de verste prognosene slår til. Nei, jeg setter min lit til morgenstjernen nå..

Stakkars de som får dette, viss det gir like alvorlig sykdom som delta. Da tenker jeg spesielt på de som er i de verste risikogruppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

worrisome_plenty .2 skrev (1 time siden):

Nei, jeg setter min lit til morgenstjernen nå

Lucifer? 

Anonymkode: 79c06...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

worrisome_plenty .2 skrev (1 time siden):

Alt dette og så tilbake til start. Hvis de verste prognosene slår til. Nei, jeg setter min lit til morgenstjernen nå..

Stakkars de som får dette, viss det gir like alvorlig sykdom som delta.

 

The doctor who discovered Omicron says symptoms from the variant are “extremely mild” and has accused the UK of “panicking unnecessarily”.

https://www.standard.co.uk/news/uk/omicron-symptoms-mild-doctor-angelique-coetzee-b968715.html

Anonymkode: 24c62...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...