Gå til innhold

Psykiatriske sykdommer er hjernesykdommer


Kalevaala

Anbefalte innlegg

"Espen Dietrichs er en nestor innen nevrologi og hjerneforskning her i landet. Spesialist i nevrologi, professor og overlege, og mangeårig leder av Nevrologisk avdeling ved Oslo universitetssykehus. Han har gitt ut mange bøker om hjernen og sentralnervesystemet, både faglitteratur og publikumsbøker.

Todelingen mellom nevrologi og psykiatri, mener Dietrichs er kunstig. – Siden psykiatriske sykdommer også er en konsekvens av hjernefunksjonsforstyrrelser, er en rigid todeling ikke hensiktsmessig. Men symptomer innen de viktigste psykiatriske lidelsene er såpass annerledes enn symptomer ved mange nevrologiske sykdommer, at det er praktisk med forskjellige spesialister til å håndtere dem, sier Espen Dietrichs."
 
Les hele intervjuet med ham i Hjernerådets nye magasin, Min hjernehelse.
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (9 minutter siden):

Hvor ellers skulle det sitte?

I følelseslivet. Men jeg forstår. Jeg har tenkt det samme selv, at psykiske vansker sitter i hodet. Men jeg visste ikke om det gjaldt feks pf da det går på personlighet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

90tallsbarn skrev (3 minutter siden):

Men det er jo så mange som får psykisk sykdom. Til og med masse kjendiser blir lagt inn. 

Hva mener du med "til og med"? Kjendiser er nå helt vanlige folk. Ikke slike perfekte supermennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Glitter skrev (10 minutter siden):

Hva mener du med "til og med"? Kjendiser er nå helt vanlige folk. Ikke slike perfekte supermennesker.

Altså man kan gjøre karriere selv om man får psykisk sykdom. Jeg synes alt skal sykeliggjøres for tiden. Hvem er det egentlig som er helt frisk? De kjedeligste? De som bare vil studere, kjøper leilighet når de er 30 og planlegger barn? Sier ikke dette er feil altså men for meg er det veldig lite spennende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (9 minutter siden):

Altså man kan gjøre karriere selv om man får psykisk sykdom. Jeg synes alt skal sykeliggjøres for tiden. Hvem er det egentlig som er helt frisk? De kjedeligste? De som bare vil studere, kjøper leilighet når de er 30 og planlegger barn? Sier ikke dette er feil altså men for meg er det veldig lite spennende. 

Du synes ingenting her i livet er spennende.

Anonymkode: b6370...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du synes ingenting her i livet er spennende.

Anonymkode: b6370...b5e

Joda. Men kan du slutte å forfølge meg i alle tråder? Vet at enkelte kanskje er irritert på meg her, men du virker ikke noe bedre når du går inn i hver eneste tråd og klager på alt jeg skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (7 timer siden):

I følelseslivet. Men jeg forstår. Jeg har tenkt det samme selv, at psykiske vansker sitter i hodet. Men jeg visste ikke om det gjaldt feks pf da det går på personlighet :) 

Etter min forståelse sitte både følelseslivet og personligheten i hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
kupton skrev (44 minutter siden):

Etter min forståelse sitte både følelseslivet og personligheten i hjernen.

Men hva er sykt? Hvordan er det mening at man skal være? Bare være glad hele tiden? Nei, da er man dum. Nedfor hele tiden? Da er man deprimert. Alvorlig? Da har man angst. Passiv? Da er man lat. Alltid på farten? Da har man adhd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
kupton skrev (47 minutter siden):

Etter min forståelse sitte både følelseslivet og personligheten i hjernen.

Og med andre ord er man dømt til å forbli slik dersom man har hatt noe hele livet? Jeg har alltid hatt litt lett for å bli nedfor, kjede meg fort og lettere deprimert. Angst også, tillært av mamma. Håper ikke det utvikler seg som hos henne isåfall, kommer jo ikke til å tørre å dra noe sted til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

90tallsbarn skrev (26 minutter siden):

Og med andre ord er man dømt til å forbli slik dersom man har hatt noe hele livet?

Nei, slik kan du ikke tolke det. Hjernen er fleksibel og kan endres.

Når du lærer å sykle, svømme, danse swing eller spille sjakk, er hjernen endret sammenlignet med slik den var før du lærte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (12 minutter siden):

Nei, slik kan du ikke tolke det. Hjernen er fleksibel og kan endres.

Når du lærer å sykle, svømme, danse swing eller spille sjakk, er hjernen endret sammenlignet med slik den var før du lærte det.

Det har jeg ikke tenkt på. Men det er jo logisk. Da er det håp for meg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (5 timer siden):

Etter min forståelse sitte både følelseslivet og personligheten i hjernen.

Men skilles det ikke på organisk hjernesykdom som feks schizofreni og tilstander man pådrar seg pga vanskeligheter i livet? Vonde følelser et vel ikke sykdom, men schizofreni er jo det. 

Anonymkode: 43281...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men skilles det ikke på organisk hjernesykdom som feks schizofreni og tilstander man pådrar seg pga vanskeligheter i livet? Vonde følelser et vel ikke sykdom, men schizofreni er jo det. 

Anonymkode: 43281...748

Dette skillet er mer enn 50 år gammelt og viser vel at man dengang ikke visste bedre eller ville erkjenne hvordan det virkelig er.

Angst og depresjon er også psykiske lidelser som ikke trenger skyldes vanskeligheter i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og det finnes medisiner mot schizofreni symptomer, ikke mot pf. Da er vel ikke pf noen hjernesykdom. 

Anonymkode: 43281...748

Hvorvidt det finnes medisiner eller ikke, er ikke et kriterium på om noe er en sykdom eller ikke. Tenk på ME, covid og ALS. Alle er høyst virkelige sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...