Gå til innhold

Obligatorisk tjenestepensjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei ISW eller andre kloke hoder!

Jeg har jobbet en del på engasjement i mediabransjen. Det har vært tidsbegrensede perioder, men stort sett har arbeidsforholdene gått «kant-i-kant»/overlappende.

Jeg er nå ute av dansen og er på uføretrygd (har nettopp sluttet i jobben). Jeg registrerer nå at det i kontraktene står at jeg har rett til OTP. Det uheldige nå er at selskapet jeg jobbet i er nedlagt, og arbeidsgiveren er død. Jeg har ringt og snakket med regnskapsføreren som forteller at det ikke er innbetalt noe OTP fra firmaet. Eller blir det trukket automatisk fra firmaet?

Jeg synes situasjonen er litt kinkig. Hva ville du gjort i en tilsvarende situasjon?

Forøvrig har jeg jobbet også andre steder på engasjement og et sted over en lengre periode som fast ansatt. Hvor kan jeg finne ut om jeg har rett på noen form for pensjon?

Jeg er helt blank på dette området som du skjønner!

På forhånd takk 🙂 

Anonymkode: eee41...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

OTP (lovens minimumskrav) er at det skal innbetales minst 2% av inntekt mellom 1G og 12G. Det vil si at hvis du har hatt mange engasjement som gir en lønn mindre eller rett over 1G, så blir det lite pensjon av det. Men mange arbeidsgivere betaler mer enn dette og betaler også fra første krone. Det er ofte ledd i en overenskomst mellom arbeidsgiver og fagforening eller tillitsvalgte.

Litt vanskelig å si hva som har skjedd i ditt tilfelle.

Hva du har i pensjonsinnskudd fra andre arbeidsgivere kan du finne ved å logge inn på www.norskpensjon.no (her skal det være en samlet oversikt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Hei!

OTP (lovens minimumskrav) er at det skal innbetales minst 2% av inntekt mellom 1G og 12G. Det vil si at hvis du har hatt mange engasjement som gir en lønn mindre eller rett over 1G, så blir det lite pensjon av det. Men mange arbeidsgivere betaler mer enn dette og betaler også fra første krone. Det er ofte ledd i en overenskomst mellom arbeidsgiver og fagforening eller tillitsvalgte.

Litt vanskelig å si hva som har skjedd i ditt tilfelle.

Hva du har i pensjonsinnskudd fra andre arbeidsgivere kan du finne ved å logge inn på www.norskpensjon.no (her skal det være en samlet oversikt). 

Tusen takk for svar! Jeg skal logge meg inn på norskpensjon.no og sjekke (en gang til?). Tror ikke det lå noe inne der. Har hatt tilnærmet vanlig lønn så det må nok være over 1G.

Anonymkode: eee41...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...