Gå til innhold

Kupton -kognitive vansker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor vanlig det er å få kognitive vansker ved BP1? Er det vanligst med midlertidige etter episoder, eller varige? 

Nå har jeg en engstelig hang-up på dette tror jeg, så håper på svar enten fra deg eller fra andre som vet. Takk på forhånd. 

Anonymkode: 2b9a1...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at siden jeg ikke har fått noen svar, så er det vanlig. Jeg har også googlet og funnet ut at det kan stemme. Noen får det kun under og etter episoder før det går seg til igjen, mens andre får varig nedsatte kognitive evner etter "mange nok" episoder. Bare nevner det i tilfelle andre enn meg har lurt på dette. 

Anonymkode: 2b9a1...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg regner med at siden jeg ikke har fått noen svar, så er det vanlig. Jeg har også googlet og funnet ut at det kan stemme. Noen får det kun under og etter episoder før det går seg til igjen, mens andre får varig nedsatte kognitive evner etter "mange nok" episoder. Bare nevner det i tilfelle andre enn meg har lurt på dette. 

Anonymkode: 2b9a1...007

Hva slags  kognitive vansker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

technician skrev (28 minutter siden):

Hva slags  kognitive vansker?

Vel, de følgende punktene er NOE av det:

1. Det kan være konsentrasjon over litt tid, (før hadde jeg null problemer med det)

2. Finner av og til ikke lenger riktige ord som passer inn i det jeg vil formidle. Jeg kan ha en klar formening om hva jeg vil si, men så finner jeg ikke de riktige ordene og da fremstår det jeg sier/skriver bare rart. 

3. Jeg har ikke den helt store idérikdommen jeg hadde før. Hadde masse fantasi og kunne skrive og fortelle gode historier, men nå er det vanskeligere.

4. Har glemt flere av de grammatiske reglene jeg lærte på skolen. Jeg var god i norskfaget, men ikke nå lenger. 

5. Kan tenke ulogisk om ting som er helt banalt og lett å forstå for alle med en IQ over 70. Jeg kan lettere misforstå ting, eller ikke forstå i det hele tatt. 

Jeg har tenkt at dette kan skyldes sykdommen, medisinene jeg går på, eller at det er alderen. Men siden jeg ikke er 50 år en gang er det lite trolig alderen som er årsaken. Da gjenstår sykdommen eller medisinene. Akkurat nå holder jeg en knapp på medisinene. 

 

Anonymkode: 2b9a1...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vel, de følgende punktene er NOE av det:

1. Det kan være konsentrasjon over litt tid, (før hadde jeg null problemer med det)

2. Finner av og til ikke lenger riktige ord som passer inn i det jeg vil formidle. Jeg kan ha en klar formening om hva jeg vil si, men så finner jeg ikke de riktige ordene og da fremstår det jeg sier/skriver bare rart. 

3. Jeg har ikke den helt store idérikdommen jeg hadde før. Hadde masse fantasi og kunne skrive og fortelle gode historier, men nå er det vanskeligere.

4. Har glemt flere av de grammatiske reglene jeg lærte på skolen. Jeg var god i norskfaget, men ikke nå lenger. 

5. Kan tenke ulogisk om ting som er helt banalt og lett å forstå for alle med en IQ over 70. Jeg kan lettere misforstå ting, eller ikke forstå i det hele tatt. 

 

Jeg har tenkt at dette kan skyldes sykdommen, medisinene jeg går på, eller at det er alderen. Men siden jeg ikke er 50 år en gang er det lite trolig alderen som er årsaken. Da gjenstår sykdommen eller medisinene. Akkurat nå holder jeg en knapp på medisinene. 

 

Anonymkode: 2b9a1...007

Hvilke medisiner bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

technician skrev (7 timer siden):

Hvilke medisiner bruker du?

Det vil jeg ikke ut med akkurat i denne sammenhengen, for jeg vil ikke sette griller i hodet på noen som evt går på de samme medisinene..

Anonymkode: 2b9a1...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever kognitiv «svikt» eller hva man skal definere det som de periodene jeg ligger på 400 mg Lamictal over tid. Klønete (knuser glass osv uten intensjon), glemsk, må konsentrere meg ekstra i trafikken mm. Går helt fint å leve med, men det er en mer dement tilstand enn 200 mg Lamictal eller ingen Lamictal. Selv sovemedisin eller AP har ingen slik innvirkning på hjernen tross trøtthet dagen derpå og høye doser. Rare saker. 

Anonymkode: 03d9a...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig med redusert kognitiv funksjon etter flere episoder med mani og/eller depresjon. Jo alvorligere og lengrevarige episodene har vært, jo mer påvirker det kognitiv funksjon i negativ retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

Det er ikke uvanlig med redusert kognitiv funksjon etter flere episoder med mani og/eller depresjon. Jo alvorligere og lengrevarige episodene har vært, jo mer påvirker det kognitiv funksjon i negativ retning.

Det var det jeg fant ut selv også.  Ønsker ikke å ende opp "dement" i en alder 50-60 år. Får selvmordstanker av dette. Jeg synes livet er hardt og vanskelig. 

Anonymkode: 2b9a1...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en hyggelig nyhet (for eget vedkommende i alle fall). Jeg snakket med psykiateren min i dag og vi hadde en god samtale rundt dette temaet. Det som var fint var at hn ikke ser på meg som en som har kognitive vansker. Det hadde visst aldri falt hn inn, så jeg ble glad da ja! 😊 Håper bare at jeg kan stole på det da.. 

Anonymkode: 2b9a1...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at jeg virker upåfallende når jeg er til timer, men ellers er ganske på jordet... ?

Anonymkode: 2b9a1...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 6.12.2021 den 23.02):

Det er ikke uvanlig med redusert kognitiv funksjon etter flere episoder med mani og/eller depresjon. Jo alvorligere og lengrevarige episodene har vært, jo mer påvirker det kognitiv funksjon i negativ retning.

Er dette varig eller er det en reversibel tilstand etter en stund hvor man har vært i gode perioder og har fått ev. "trent seg opp" igjen? Personlig opplever jeg det siste, men det er veldig varierende hvor mye jeg påvirkes av andre årsaker også, f.eks. hvor mye stress og tankekjør/bekymringer jeg har i hverdagen, hvor godt jeg sover om natten, hvordan daglige rutiner som mat, søvn, aktivitet o.l. er lagt opp i det daglige (igjen, se på rutinene man kommer inn i på psyk.avd. og det er gode årsaker til det...) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil dele svaret i to. 1. Hvis en har hatt en "vanlig" depresjon uten psykotiske symptomer og ikke for langvarig (  <6mnd ) vil den kognitive svikten være reversibel. Men dessverre kan den vare klart lengre enn depresjonen. Her vet jeg at jeg selv og kolleger har syndet ved å "presse" folk tilbake i arbeid når de ikke lenger er deprimerte, men hvor de har sagt at "hodet er ikke riktig på plass". Ny forskning har vist at de kognitive vanskene kan vare i mange måneder etter at depresjonen er borte.

2. Som følge av psykotiske depresjoner og alvorlige manier er det funn som tyder på varige, negative følger for kognitive funksjoner. Her synes også sykdomsepisodenes varighet å være av betydning. Så må ingen tro at det er snakk om dramatisk fall per episode, men med flere episoder over lang tid, vil det bli merkbart på funksjonen. Så er det selvsagt fint å ha noe å gå på ved å i utgangspunktet starte på et høyt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (4 timer siden):

Så er det selvsagt fint å ha noe å gå på ved å i utgangspunktet starte på et høyt nivå

Høyt og høyt, men jeg tror jeg har et godt utgangspunkt. Fra sgs alle behandlere jeg har hatt har jeg fått høre beskrivelser om meg som "smart", "intelligent", "oppegående", og "god til å reflektere". Blir selvfølgelig glad for å høre slikt, men tenker samtidig at nivået på den jevne pasient da må ligge veldig lavt..  

Men ja, jeg er nok heldig med å være  ressurssterk i utgangspunktet. Det er kanskje derfor jeg tar sånn på vei når jeg merker det begynner å rakne. Det føles som å miste seg litt bit for bit, og det er tøft. 

Anonymkode: 2b9a1...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(og Kupton, jeg klarte å skjønne at du ikke siktet til meg i det jeg siterte deg på, men at du snakket generelt). 

Anonymkode: 2b9a1...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hadde jeg ikke skjønt det, så hadde jeg ikke vært redd for å innrømme det siden denne tråden handler om mine kognitive vansker 😆

Anonymkode: 2b9a1...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...