Gå til innhold

Omikron -slutten på pandemien?


Gjest Liviane

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror følgende (for å tildels oppsummere alle nyhetene som har kommet om dette):

- Omikron gir mildere sykdom enn de foregående variantene, særlig hos de som er vaksinert.

- Vaksinene beskytter til en viss grad mot Omikron (kanskje ca 50% - høyere hos de som har blitt vaksinert med booster) men ikke nok til å holde pandemien under kontroll. Influensa har et R-tall på ca 1,5 - da hjelper det godt med en vaksine som er 50-60% effektiv men med Covid Omikron-varianten som har et R-tall muligens på nærmere 10, hjelper det lite.

- Vi vet ikke hvorvidt en infeksjon med Omikron gir beskyttelse mot Delta (vi vet at motsatt gir ganske liten beskyttelse). Det kan potensielt bety at vi får en bølge med Omikron nå hvor ekstremt mange blir smittet, men Delta kan fortsatt infisere de som har hatt Omikron og pandemien er ikke over likevel, vi har bare fått 2 virus parallelt.

- Det blir neppe en normal julefeiring i år heller. Omikron sprer seg raskt, men X-faktoren er hvorvidt viruset gir alvorlig sykdom hos eldre. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig spent på dette.

Generelt er jeg tilhenger av balanserte tiltak og motstander av å være "føre var", men hvis vaksine ikke virker og den er like farlig som annen korona kan vi tvinges til å stenge ned igjen. Det ville vært verre enn sist, for da hadde man en plan om å komme ut av det.

Hvis omikron er veldig mild, veldig smittsom og konkurrerer ut annen korona kan det være en bra ting.

Jeg tør ikke tro på noe før de har mer data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (5 minutter siden):

Jeg er veldig spent på dette.

Generelt er jeg tilhenger av balanserte tiltak og motstander av å være "føre var", men hvis vaksine ikke virker og den er like farlig som annen korona kan vi tvinges til å stenge ned igjen. Det ville vært verre enn sist, for da hadde man en plan om å komme ut av det.

Hvis omikron er veldig mild, veldig smittsom og konkurrerer ut annen korona kan det være en bra ting.

Jeg tør ikke tro på noe før de har mer data.

Det kan det, men spørsmålet (som jeg ikke synes det har blitt snakket så mye om) er hvorvidt en infeksjon med Omikron beskytter mot Delta og andre varianter. Hvis den ikke gjør det, blir jo bare konsekvensen at vi har fått denne dritten i tillegg, oppå Delta og de andre variantene.

Svaret på det er neppe svart/hvitt. Sannsynligvis får man en viss beskyttelse men jeg tror fortsatt viruset i en eller annen form vil fortsette å sirkulere og gi utbrudd hver vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...