Gå til innhold

Er det vanskeligere å få rammelån enn vanlig huslån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen måneder siden økte jeg lånet på leiligheten min fordi jeg hadde tenkt å pusse opp. Så gikk den noen måneder, og jeg innså att jeg ikke hadde råd på det tidspunktet. Så jeg tilbakebetalte økningen på lånet samt litt til (av sparepengene), nå er jeg forespeilet noe hjelp til oppussingen av badet av en forelder. Men nå kunne jeg tenke meg å ha rammelån slik att jeg kan bruke av det om noe skulle komme opp. Men jeg tok en automatisk søknad og fikk nei. 

Jeg er ung ufør. Har 280k i boliglån, fellesgjelden er ca 500000. Og jeg har ca 300 000 utbetalt i måneden. Så jeg ønsket å bake inn boliglånet i en rammekreditt på 500000,- Det var dette jeg fikk i lån, som jeg tilbakebetalte deler av. Hvorfor er det vanskeligere å få det som rammelån? Har bankene blitt strengere? Eller er de sure på meg fordi jeg betalte tilbake økningen av lånet etter kort tid? Boligen er verdt ca 2 500 000+

Anonymkode: 052bc...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Foruten krav til sikkerhet som er større (vanligvis innen 60% av markedsverdi for et rammelån) skal det ikke være vanskeligere å få et rammelån enn et ordinært boliglån.

Du har meget god sikkerhet for lånet, og lavt lån i forhold til inntekt (med 500.000 i rammelån og 500.000 i fellesgjeld og 300.000 i inntekt er du langt under grensen bankene har satt). Jeg tror du er "offer" for en eller annen automatisk scoringmodell banken bruker for å kredittvurdere kundene sine automatisk. Her kan det tidvis bli rare utlag da modellene er basert på veldig generell statistikk.

Jeg ville prøvd å snakke med en kunderådgiver i banken og få en manuell vurdering av lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (På 9.12.2021 den 11.06):

Hei,

Foruten krav til sikkerhet som er større (vanligvis innen 60% av markedsverdi for et rammelån) skal det ikke være vanskeligere å få et rammelån enn et ordinært boliglån.

Du har meget god sikkerhet for lånet, og lavt lån i forhold til inntekt (med 500.000 i rammelån og 500.000 i fellesgjeld og 300.000 i inntekt er du langt under grensen bankene har satt). Jeg tror du er "offer" for en eller annen automatisk scoringmodell banken bruker for å kredittvurdere kundene sine automatisk. Her kan det tidvis bli rare utlag da modellene er basert på veldig generell statistikk.

Jeg ville prøvd å snakke med en kunderådgiver i banken og få en manuell vurdering av lånet.

Takk for svar og råd, jeg skal ringe de og høre :)

Anonymkode: 052bc...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...