Ofelia Skrevet 30. mars 2002 Del Skrevet 30. mars 2002 Kvinne, 31 år, høyt blodtrykk i familien, til tider høyt selv (labilt), røyker ca. 2 sigaretter om dagen, har lett for å bli stresset. For et år siden var jeg hos spesialist for å utrede dobbelslag. Jeg gikk med en "hjertemåler" et døgn, men selvfølgelig hadde jeg ikke noe ekstraslag det døgnet. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake hvis jeg fikk slike anfall igjen. Han foretok en EKG og så noe han kalte en "skjønnhetsfeil" på hjertet og at jeg ikke skulle bekymre meg. Hvis i tillegg primærlegen min hadde registrert dette på EKG`en der, var det helt sikkert ingenting. Nå vet jeg ikke hva primærlegen har sett eller ikke, og har begynt å tenke på dette. Bør jeg forhøre meg nærmere om dette? Har til tider en tung følelse i brystet - kjennes litt ut som luftsmerter?? Litt brennende følelse bak mot venstre skulderblad. Høres dette normalt ut? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/46423-skj%C3%B8nnhetsfeil-p%C3%A5-hjertet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Svar til Ofelia. Dette virker meget uskyldig. Sannsynligheten for at du har reell hjertesykdom er særdeles liten, så sant du ikke har en betydelig familiær belastning av hjerte-kar-sykdommer. De litt diffuse "smertene" du av og til opplever er nok muskulært betinget og er så godt som aldri forårsaket av hjertet. En "skjønnhetsfeil" i et EKG er et noe uvanlig uttrykk, men man kan forestille seg at det er brukt om en liten elektrisk variant som enkelte av oss har, og som er det vi kaller en "normal-variant". Selve EKG-et er bare en registrering av den elektriske aktiviteten i hjertet, og gir svært liten informasjon om hvordan hjertet egentlig ser ut, hvis vi ser bort fra selve hjerteinfarkt-problemene. Men - det har selvsagt ikke noe med deg å gjøre. "Skjønnhetsfeilen" din kan f.eks. være det vi kaller en variasjon i impulsens utbredning i hjertemuskulaturen, ("inkomplett høyre grenblokk"), eller en annen, normalt forekommende forandring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/46423-skj%C3%B8nnhetsfeil-p%C3%A5-hjertet/#findComment-179682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.