Gå til innhold

Cipralex


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på 20 mg cipralex i årevis.  Jeg tenkte meg å trappe ned og tok 15 mg en periode, og nå de siste par ukene 10 mg.  Først snakket jeg med legen om dette.

Jeg har nå fått kraftige seponeringssymptomer.  Nå bobler det opp følelser som har vært HOLDT NEDE til nå.

Jeg føler meg deprimert og ekstremt sliten.  Jeg er sykemeldt til over nyttår, og skal prøve å nyte julen, men greier ikke glede meg.  Jeg liker ikke denne kjemikale tuklingen med mitt følelsesliv som har vært i veldig mange år.

Jeg er bare vanvittig skremt av det som kan skje, og likevel går jeg på 10 mg. om dagen.  Jeg kan vel aldri slutte helt.

Anonymkode: bf4ab...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (2 minutter siden):

Det anbefalte er å fortsette på uendret dose. Disse nedtrappingsforsøkene fører bare til mere problemer. 

 

kupton skrev (2 minutter siden):

Det anbefalte er å fortsette på uendret dose. Disse nedtrappingsforsøkene fører bare til mere problemer. 

Så du mener at jeg skal fortsette livet ut og aldri kunne bli kvitt disse kjemikalene?

Anonymkode: bf4ab...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Så du mener at jeg skal fortsette livet ut og aldri kunne bli kvitt disse kjemikalene?

Anonymkode: bf4ab...bff

hva er farlig med kjemikalier? Tenk på alle kjemikaliene vi får i oss. Forurenset luft, stråling fra wifi og all maten vi spiser. Hvorfor skal antidepressiva være så mye verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Så du mener at jeg skal fortsette livet ut og aldri kunne bli kvitt disse kjemikalene?

Anonymkode: bf4ab...bff

Ville du ha sluttet hvis det var hjertemedisin du brukte?

Selv har jeg innsett at jeg må gå på medisiner livet ut. Til det beste for meg selv og de rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (27 minutter siden):

Ville du ha sluttet hvis det var hjertemedisin du brukte?

Selv har jeg innsett at jeg må gå på medisiner livet ut. Til det beste for meg selv og de rundt meg.

Jeg kan ikke svare på hva jeg hadde gjort med hjertemedisiner.  Det har aldri vært aktuelt.  Det er helt greit for meg at du vil gå på medisiner livet ut, men du er ikke meg.  Jeg merker at medisinene setter lokk på følelsene og forandrer meg som person og det liker jeg ikke.  Jeg vil heller være levende menneske enn en zombie.

Anonymkode: bf4ab...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (3 timer siden):

Det anbefalte er å fortsette på uendret dose. Disse nedtrappingsforsøkene fører bare til mere problemer. 

Egentlig blir jeg mer sikker på at jeg vil fortsette med 10 mg istedenfor å trappe opp igjen, når jeg leser svaret ditt.  Mulig at jeg kontakter fastlegen min, men han er ung og ikke særlig begeistret for antidepressiva.

Anonymkode: bf4ab...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Egentlig blir jeg mer sikker på at jeg vil fortsette med 10 mg istedenfor å trappe opp igjen, når jeg leser svaret ditt.  Mulig at jeg kontakter fastlegen min, men han er ung og ikke særlig begeistret for antidepressiva.

Anonymkode: bf4ab...bff

Så har du jo tatt er valg da. Du vil gå på 10 mg og overleve symptomtrykket det eventuelt gir. 
 

Hvor gammel er du? Jeg skjønner deg godt med ønske om å være medisinfri. Tenker det er en naturlig reaksjon. Jeg har som hun over her trynet nok ganger til at jeg med årene har endret mening. Aldri mer. Dør heller 15 år for tidlig av en «kjemikalier» enn det ringe livet det blir uten. 

Anonymkode: 92efe...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg kan ikke svare på hva jeg hadde gjort med hjertemedisiner.  Det har aldri vært aktuelt.  Det er helt greit for meg at du vil gå på medisiner livet ut, men du er ikke meg.  Jeg merker at medisinene setter lokk på følelsene og forandrer meg som person og det liker jeg ikke.  Jeg vil heller være levende menneske enn en zombie. 

Anonymkode: bf4ab...bff

Jeg var følelses løs da jeg brukte Cipralex, det samme skjedde av to andre AD jeg prøvde. For min del veide jeg virkning mot bivirkninger og det ble til at jeg sluttet. Nå bruker jeg andre medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Så du mener at jeg skal fortsette livet ut og aldri kunne bli kvitt disse kjemikalene?

Anonymkode: bf4ab...bff

Hvis du har hatt tre eller flere depresjonsepisoder i livet, er anbefalingen at livslang behandling vurderes.  Alternativet til "kjemikaliene" er vanligvis kronisk depresjon.

Hvis du føler deg flat, bør du heller diskutere med fastlegen din om du i tillegg kan få Wellbutrin. SSRI og Wellbutrin er en utmerket kombinasjon.

PS: Alt du putter i deg er bygd opp av molekyler og kan dermed kalles kjemikalier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (6 timer siden):

Hvis du har hatt tre eller flere depresjonsepisoder i livet, er anbefalingen at livslang behandling vurderes.  Alternativet til "kjemikaliene" er vanligvis kronisk depresjon.

Hvis du føler deg flat, bør du heller diskutere med fastlegen din om du i tillegg kan få Wellbutrin. SSRI og Wellbutrin er en utmerket kombinasjon.

PS: Alt du putter i deg er bygd opp av molekyler og kan dermed kalles kjemikalier.

Jeg har snakket med flere leger som snakker om forskjell på reaktive depresjoner som kommer av ytre omstendigheter, og depresjoner som kommer innenfra.  Arbeidsledighet, skilsmisse, død og sorg er vanlige faktorer som utløser depresjon.  En del yngre leger mener at det er feil å gi antidepressiva i slike situasjoner.

Da jeg lå på sykehus i USA så tok de vekk alle medisiner og gjorde meg vettskremt.  Så kom det en psykiater som er noe av det verste som jeg har vært borti.  Han beskrev i rapporten at jeg var kronisk depressiv og det eneste han hadde var at jeg fortalte om cipralex.  Han spurte om jeg hadde vært depressiv og ja svarte jeg "jeg har vært depressiv derfor tar jeg medisinene..  Da het det i journalene at jeg innrømmet å ha vært depressiv.  Dette er barnemat i forhold til journalene i psykiatrien i Norge.

Om kjemikalier er feil ord å bruke så tror jeg at du forstår hva jeg mener.  Svaret ditt oser av psykiaters arroganse som ikke hører på pasienten.  Nils Håvard Dahl mente at man måtte bare akseptere problemer med sexuelle følelser og sexual liv.  Noen bivirkninger måtte man regne med.

Fastlegen min har helt andre meninger enn deg, og det gjelder flere unge leger.  Det er generasjonsskifte når det kommer til å proppe mennesker fulle av medisiner.  Jeg er av eldre generasjonen selv, men jeg er ikke lege.

Anonymkode: bf4ab...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt din fulle og absolutte rett til selv å velge hva du vil gjøre. 
Jeg kun henviser til det som er anerkjente behandlingsanbefalinger. Uansett valg, ønsker jeg deg lykke til 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så har du jo tatt er valg da. Du vil gå på 10 mg og overleve symptomtrykket det eventuelt gir. 
 

Hvor gammel er du? Jeg skjønner deg godt med ønske om å være medisinfri. Tenker det er en naturlig reaksjon. Jeg har som hun over her trynet nok ganger til at jeg med årene har endret mening. Aldri mer. Dør heller 15 år for tidlig av en «kjemikalier» enn det ringe livet det blir uten. 

Anonymkode: 92efe...1c1

Jeg er godt voksen.  Jeg kan godt dø når som helst.  Det skremmer meg ikke.  Jeg ble proppet full av beroligende og sovemedisiner i tillegg til cipralexen for noen år siden.  Jeg var blitt fullstendig gal.  Jeg tok en bestemmelse selv en kveld om aldri mer og etter en stund med vanskelige abstinenser fikk jeg det mye bedre.  Fastlegen min ble fornærmet da jeg byttet fastlege og skrev vanvittige ting i journalen min.  Maken til selvforsvar.

Jeg stoler ikke helt på leger lenger og i hvert fall ikke på de eldre.  For en del år siden stole jeg ikke på unge leger:).  Mange eldre leger "tjener" på å skrive ut medikamenter.

Anonymkode: bf4ab...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (2 minutter siden):

Det er selvsagt din fulle og absolutte rett til selv å velge hva du vil gjøre. 
Jeg kun henviser til det som er anerkjente behandlingsanbefalinger. Uansett valg, ønsker jeg deg lykke til 😀

Anerkjent av hvem?  Med bakgrunn i hva?  Signifikante forskjeller på hva?  Hvilken metoder blir brukt til å komme frem til resultatene og hvem betaler forskningen?  Muligens farmasøyt fabrikker.

Jeg jobber som forsker selv, men ikke innenfor medisin.

Anonymkode: bf4ab...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes uavhengige organisasjoner som NICE. De fleste vestlige nasjoner har laget anbefalinger utarbeidet av ekspertgrupper - de aller fleste med bakgrunn i universiteter. En del av de største og mest anerkjente universiteter utgir sine anbefalinger.

Som forsker antar jeg at du er i stand til å finne ut av dette ved søk på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd «1000 ganger» og trappe ned. Er blitt skikkelig syk hver gang. Nå har jeg innsett at jeg kommer til å bruke medisiner hele livet. Jeg bruker også 20.

Håper du finner ut av det. For min del har jeg landet på 20 mg- og slutte og gjøre stunt med å slutte. Dette går utover både familie og arbeidsplass… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (45 minutter siden):

Det finnes uavhengige organisasjoner som NICE. De fleste vestlige nasjoner har laget anbefalinger utarbeidet av ekspertgrupper - de aller fleste med bakgrunn i universiteter. En del av de største og mest anerkjente universiteter utgir sine anbefalinger.

Som forsker antar jeg at du er i stand til å finne ut av dette ved søk på nettet.

Som forsker vet jeg at pengene må komme et sted fra.  Jeg har faktisk prøvd å finne forskning på de som ikke tør å prøve og slutte fordi de er redd for hva som skjer.

Forskning på homofili gir helt andre resultater enn før.  Jeg antar at både du og jeg var voksne da man sluttet å se på homofili som psykisk sykdom, og det var til og med straffbart.

Jeg antar også at denne kjemiske behandlingen av følelseslivet blir "out of date" om ikke så lenge.

Anonymkode: bf4ab...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg antar også at denne kjemiske behandlingen av følelseslivet blir "out of date" om ikke så lenge.

Har du noen formening om hva som bør være riktig behandling av f.eks depresjon i fremtiden, hvis medisiner ("kjemikalier") blir ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dory skrev (1 time siden):

Jeg har prøvd «1000 ganger» og trappe ned. Er blitt skikkelig syk hver gang. Nå har jeg innsett at jeg kommer til å bruke medisiner hele livet. Jeg bruker også 20.

Håper du finner ut av det. For min del har jeg landet på 20 mg- og slutte og gjøre stunt med å slutte. Dette går utover både familie og arbeidsplass… 

Dett er også min erfaring. Tilslutt handlerer det om virkning kontra bivirkning og livskvalitet.

Anonymkode: 99356...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (38 minutter siden):

Har du noen formening om hva som bør være riktig behandling av f.eks depresjon i fremtiden, hvis medisiner ("kjemikalier") blir ut?

Jeg kan ikke ha formening om hva som bør være riktig etter min tid.  Generelt så har jeg opplevd enorme forandringer fra jeg var lite barn og til nå.  Om hundre år lever kanskje mine oldebarn og jeg er sikker på at de kommer til å smile av det i gamle dager, akkurat som jeg har smilt av tankene i gamle dager.  Det er noen veldig få i dag som tror at psykiske lidelser kommer fra djevelen f.eks.

Anonymkode: bf4ab...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...