Gå til innhold

Nedtrapping Sertralin - trenger en pep-talk

Anbefalte innlegg

Jeg startet i august på 25 mg. Økte til 50 etter 2 uker. Noen dager senere fikk jeg ganske pågående suicidale tanker, så psykiateren økte til 100. 

Tankene forsvant, heldigvis for det var ganske utmattende, men bivirkningene har vært så mange. 

Svimmel daglig, som vuggende svimmelhet liggende/stående. 

Kvalm, diaré og vanskelig å få i meg mat 

Kaldsvetting og svetting natt og dag, plutselig høy puls i 130-140 sonen, før den like kjapt roer seg. 

Periodevis følelse av å svime av, spesielt når jeg står/hår. Har besvimt et par ganger, men har aldri mistet bevisstheten. 

Krampe i leggene 

Små tics i ansiktet, særlig ved stress. 

Har i samråd med psykiateren gått ned til 50 mg, da han ikke likte bivirkningene. Jeg er fortsatt ikke bedre av svimmelheten, diaré omtrent et kvarter etter inntak av mat, migrenen kommer oftere, og det siste er den jævla zappingen i hjernen. Hadde håpet jeg slapp det ved enkel nedtrapping, men det er så jævlig. 

Har vært på 50 mg i en uke nå, og jeg kjenner ikke jeg orker dette om det skal være sånn i flere uker. 

Det er snakk om å evt bytte medisiner, men han er usikker på hvilken. Får Sertralin nå for PTSD og udefinert angst. 

Fortsetter under...

Epletreet skrev (1 time siden):

Jeg startet i august på 25 mg. Økte til 50 etter 2 uker. Noen dager senere fikk jeg ganske pågående suicidale tanker, så psykiateren økte til 100. 

Tankene forsvant, heldigvis for det var ganske utmattende, men bivirkningene har vært så mange. 

Kaldsvetting og svetting natt og dag, plutselig høy puls i 130-140 sonen, før den like kjapt roer seg. 

Periodevis følelse av å svime av, spesielt når jeg står/hår. Har besvimt et par ganger, men har aldri mistet bevisstheten. 

Krampe i leggene 

Har i samråd med psykiateren gått ned til 50 mg, da han ikke likte bivirkningene. Jeg er fortsatt ikke bedre av svimmelheten, diaré omtrent et kvarter etter inntak av mat, migrenen kommer oftere, og det siste er den jævla zappingen i hjernen. Hadde håpet jeg slapp det ved enkel nedtrapping, men det er så jævlig. 

Har vært på 50 mg i en uke nå, og jeg kjenner ikke jeg orker dette om det skal være sånn i flere uker. 

Det er snakk om å evt bytte medisiner, men han er usikker på hvilken. Får Sertralin nå for PTSD og udefinert angst. 

Synd at det gikk den veien med sertralin, eg feilet på 2 andre medisiner, før eg fant ut at sertralin funket på meg. Eg hadde helt jæ… bivirkninger på cipralex..

Skal det i teorien være mulig å bytte et annet ssri prep. med et annet et?

UtakknemligDiva
Epletreet skrev (1 time siden):

Krampe i leggene 

Seroxat? Tror det er den som ligner Sertralin mest, for begge brukes hovedsaklig mot ocd og sosial angst. Jeg nevnte Seroxat først men legen ville prøve Sertralin på meg først siden de stort sett har færre bivirkninger. Fontex hadde også kommet bra ut i et forskningsprosjekt.

Sertralin kan vel være litt negativt for søvn. Så gå heller for ett gammelt AD. Som Tolvon eller remeron. Vet du har prøvd 1 av de. Jeg fikk bare milde bivirkninger da jeg begynte og sluttet på sertralin. Gikk på 150mg i 17 år. Jeg tror det har litt å gjøre med hvor godt man kjenner etter også. Er man veldig obs på bivirkningene så blir man dårligere enn en som ikke reagerer. Så en del av det du opplever forsterkes nok av deg selv. Ett "bevis" for dette er att folk med OCD sjeldnere får bivirkninger av sertralin enn de som får det mot angst.

Anonymkode: 09de2...808

Han ville undersøke enten fluoxetin, venlafaxin (men, nei. Den var grusom!) eller paroksetin. Så ja, Seroxat/Paroksetin er en av de. Men jeg ønsker en som er så vektnøytral som mulig. 

Er ingen OCD, men mye mareritt, dissosiasjon og flashbacks fra PTSD, og i det siste en udefinerbar angst som ikke passer inn i hverken GAD, sosial angst eller panikkangst. Noe nytt hver uke liksom. Verste er frykten for å gå ut på butikken/kjøpesenter - plasser jeg må gå/ta buss alene. Det er ganske utmattende, for jeg klarer ikke finne grunner til hvorfor jeg er redd for det. 

Har aldri prøvd remeron eller tolvon. Jeg sovner egentlig ganske greit (dog med ekstra med.hjelp) og selvom det er ofte mareritt så er det ferre enn før. Ingen optimal søvn. 

Tar de på kveld fordi jeg faktisk blir trøtt. Men den trettheten er liksom hele dagen og. 

Han skulle ringe meg før jul, men usikker om 2 uker er nok til å si noe om det. 

Jeg er villig til å fortsette på sertralin, men bare om det er større sjanse for at bivirkning avtar på 50 enn ha de var på 100. 

Hjernestøtene da...de orker keg ikke😭

Epletreet skrev (30 minutter siden):

Hjernestøtene da...de orker keg ikke😭

Jeg hadde de jeg også, da jeg trappet ned. De gjorde meg ikke noe. Men jeg gikk på det av det som opprinnelig ble sett på som OCD. Det høres jo ut som du har mye angst.

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Sertralin kan vel være litt negativt for søvn. Så gå heller for ett gammelt AD. Som Tolvon eller remeron. Vet du har prøvd 1 av de. Jeg fikk bare milde bivirkninger da jeg begynte og sluttet på sertralin. Gikk på 150mg i 17 år. Jeg tror det har litt å gjøre med hvor godt man kjenner etter også. Er man veldig obs på bivirkningene så blir man dårligere enn en som ikke reagerer. Så en del av det du opplever forsterkes nok av deg selv. Ett "bevis" for dette er att folk med OCD sjeldnere får bivirkninger av sertralin enn de som får det mot angst.

Hvordan var det når du sluttet etter så lang tid? Eg går på samme dose, og har snart gått 1 år. Må eg bekymre meg om den dagen eventuelt skulle komme? Bestemte du det selv?

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg hadde de jeg også, da jeg trappet ned. De gjorde meg ikke noe. Men jeg gikk på det av det som opprinnelig ble sett på som OCD. Det høres jo ut som du har mye angst.

Eg glemte medisinene mine 2 dager, og da fikk eg noen slike zaps, det er ikke vondt, men bare veldig merkelig, stemmer det? 😅😅

Duken skrev (1 time siden):

Hvordan var det når du sluttet etter så lang tid? Eg går på samme dose, og har snart gått 1 år. Må eg bekymre meg om den dagen eventuelt skulle komme? Bestemte du det selv?

Psykiateren spurte meg hvorfor jeg gikk på zoloft. Og sa det trodde han ikke hadde noe for seg. Diagnosen min er paranoid schizofreni, men jeg har slitt med OCD også. Det var derfor jeg gikk på zoloft. Men jeg ble verken dårligere eller bedre da jeg sluttet med zoloft. 

Det å slutte gikk helt fint. Litt kvalme og sånne zapp i hjernen. Ikke noe veldig plagsomt for meg. Jeg vet ikke om jeg hadde fått fortsette, men tror det hvis jeg mente det hadde noe for seg.

• 2 uker senere...

Åh, jeg blir smårar. 

Disse hjernestøtene er sjeldnere nå. Ikke hver dag lenger, men når de kommer så kommer de i serie og flere ganger. Men igjen, de er sjeldnere så levelig. 

Jeg skjønner jo nå at de hadde grei effekt på angsten, for alle disse katastroferankene, overtenkingen, skanningen av rom og mennesker har økt siden jeg trappa ned. Marerittene om natta også. 

Svimmelhet generelt, som jeg hadde mye av, er ikke der på samme måte. Før kunne jeg ligge/sitte g føle det gynget som en båt. Nå er det borte, men jeg får likevel ofte blackout når jeg står, og det kommer uavhengig av om jeg reiser meg for fort, sakte, eller er i gange. Får små rykninger når det svartner, men mister aldri bevisstheten. 

Susing/piping i ørene. Herreguuud. Det er konstant! Jeg skjønner jo jævlig godt hvorfor noen blir så desperat at de pakker strikkepinner i øret. 

Fortsatt enormt trøtt, sånn uvanlig trøtt til meg å være. Selvom jeg tar aduvanz på morgen så er jeg så jævlog trøtt utover dagen, og innen 22 klarer jeg ikke få med meg noe. Likevel, jeg sovner ikke av meg selv. Jeg bare makter ikke følge med noen ting. 

Jeg blir lettere stressa og irritabel nå, holdt på å rable for meg på butikken i går fordi de var utsolgt for brødet jeg ville ha, og det sto et eldre ektepar å okkuperte brødskjæreren. Merka det heldigvis, så jeg bare gikk ifra varene mine og måtte ut å puste meg inn igjen. Har ikke time før neste uke med psyk, men tenker enten gå opp til 75 (ned fra 100 til 50)  eller bytte. Det her makter jeg ikke spesielt mye lenger. 

Annonse

• 3 uker senere...

Vel. Timen ble avlyst d psykolog var syk. 

Vi skulle ha et felles medisinmøte den dagen som da utgikk. 

Jeg ba sekretæren om å sende psykiateren  en beskjed om å ringe meg grunnet seponeringsplager. 

Sekretærene måtte gi den til min faste, og nå ei uke senere har ingen ringt. 

.jeg vet det er teit, men keg føler meg så lite viktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...