Gå til innhold

Burde det være en del av utdanningen til helsepersonell i psykiatrien å teste ut medisiner selv?

Burde det være en del av utdanningen til helsepersonell i psykiatrien å teste ut medisiner selv?  

24 stemmer

1. 1. Burde det være en del av utdanningen til helsepersonell i psykiatrien å teste ut medisiner selv?

• Ja
      8
    • Nei
      16

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I og med at medisiner virker forskjellig på person til person kan det være vanskelig å teste det for å få et nøyaktig resultat, men det kan i hvert fall gi en pekepinn på hvordan det er.

ISW skrev (33 minutter siden):

Jeg mener Kupton skrev i en tråd at han hadde testet mesteparten av Felleskatalogen.

Nei, ikke Felleskatalogen. Jeg har f.eks. aldri tatt cytostatika eller hormoner. Men jeg har prøvd storparten av medisinene som brukes i psykiatrien - psykofarmaka.

kupton skrev (33 minutter siden):

Nei, ikke Felleskatalogen. Jeg har f.eks. aldri tatt cytostatika eller hormoner. Men jeg har prøvd storparten av medisinene som brukes i psykiatrien - psykofarmaka.

Nå forstår jeg ikke om du tuller eller ikke?

Annonse

Hurja skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skulle han evt tullet med det? 

Jeg vet ikke. Høres bare så rart ut så jeg forstod ikke om det var ironi eller ikke. Så måtte bare spørre. :)

Effekten av medisiner får man vel kun om man har lidelser som medisinen er ment for?

Endret av Glitter

Hvis man ikke har sykdommen som medisinen er ment for så vil man ikke merke noe annet enn bivirkningene som kan være en god erfaring for helsepersonell å ha med seg.

AnonymBruker

Da jeg tok utdannelse i psykiatri fikk vi   tilbud om å prøve å ligge i belteseng, vet ikke hva som var hensikten med det tilbud akkurat, for det ga vel ikke et spesielt godt bilde av virkeligheten at en frisk, rolig student ble lignende i belter noen minutter. 

Tilbud om medisiner til studenter vet jeg ikke om er en særlig god idé ,av flere grunner, blant annet fordi en ikke skal ta reseptbelagte medisiner som ikke er skrevet ut til en selv,så skal hver student da ha samtale med lege for å få resept? Det blir mange tusen unødvendige konsultasjoner i året. Mange medisiner har også en ganske kjapt innsettende sløvende effekt, ikke så greit å bare ville sove når du er i praksis på en avdeling, eller rave rundt som om du er full, og det skal ikke alltid store dosen til før denne effekten oppnås. Studenten skal også komme seg hjem i en slik tilstand og kanskje fungere sammen med andre på ettermiddagen. Men en fridag til å ligge hjemme i tung pilllerus kan vel kanskje friste noen ,men for andre er å teste ut det helt uaktuelt. 

Så isåfall at medisiner skal prøves av helsepersonell så må det være for noen få ,bare leger som selv skal skrive ut disse medisinene daglig, og bare vis de selv absolutt har lyst til å prøve. 

Skjønner at du ts stiller dette spørsmålet, har selv tenkt flere ganger at de som presser på for at folk skal ta enkelte medisiner burde ha prøvd dem selv først, så hadde de skjønt at det ikke er bare bare å ta disse medisinene. 

Anonymkode: edcd1...ab2

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da jeg tok utdannelse i psykiatri fikk vi   tilbud om å prøve å ligge i belteseng, vet ikke hva som var hensikten med det tilbud akkurat, for det ga vel ikke et spesielt godt bilde av virkeligheten at en frisk, rolig student ble lignende i belter noen minutter. 

Tilbud om medisiner til studenter vet jeg ikke om er en særlig god idé ,av flere grunner, blant annet fordi en ikke skal ta reseptbelagte medisiner som ikke er skrevet ut til en selv,så skal hver student da ha samtale med lege for å få resept? Det blir mange tusen unødvendige konsultasjoner i året. Mange medisiner har også en ganske kjapt innsettende sløvende effekt, ikke så greit å bare ville sove når du er i praksis på en avdeling, eller rave rundt som om du er full, og det skal ikke alltid store dosen til før denne effekten oppnås. Studenten skal også komme seg hjem i en slik tilstand og kanskje fungere sammen med andre på ettermiddagen. Men en fridag til å ligge hjemme i tung pilllerus kan vel kanskje friste noen ,men for andre er å teste ut det helt uaktuelt. 

Så isåfall at medisiner skal prøves av helsepersonell så må det være for noen få ,bare leger som selv skal skrive ut disse medisinene daglig, og bare vis de selv absolutt har lyst til å prøve. 

Skjønner at du ts stiller dette spørsmålet, har selv tenkt flere ganger at de som presser på for at folk skal ta enkelte medisiner burde ha prøvd dem selv først, så hadde de skjønt at det ikke er bare bare å ta disse medisinene. 

Anonymkode: edcd1...ab2

Fikk prøve belteseng som student selv, men det var noe helt annet å havne i det som pasient selv noen år senere. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nettopp. De har ingen anelse om hvor forferdelig det er å f.eks bli suicidal av en medisin. Og hvordan kan egentlig de vite at det ikke er medisinen som forårsaker suicidaliteten når de aldri har prøvd de selv? De kan ikke vite hvordan pasienten har det og hvordan en medisin påvirker en?

angstfull1985
kupton skrev (4 timer siden):

Prøvde du dei over flere dager også? 

Annonse

Glitter skrev (4 timer siden):

Jeg vet ikke. Høres bare så rart ut så jeg forstod ikke om det var ironi eller ikke. Så måtte bare spørre. :)

Effekten av medisiner får man vel kun om man har lidelser som medisinen er ment for?

Medikamenter som f.eks. truxal vil nok alle oppleve en effekt av. Vanskeligere er det vel med de som krever langsom opptrapping over tid. 

Glitter skrev (16 timer siden):

Om det var tilfelle ville det vel ikke forekomme misbruk.

frosken skrev (11 timer siden):

Medikamenter som f.eks. truxal vil nok alle oppleve en effekt av. Vanskeligere er det vel med de som krever langsom opptrapping over tid. 

Sant nok. 

Ekstra skrev (8 minutter siden):

Om det var tilfelle ville det vel ikke forekomme misbruk.

Ja, hvis man tenker på slikt som benzo ja. Vet ikke hvorfor, men jeg tenkte kun på antipsykotika, antidepressiva og stemningsstabiliserende medisiner. Men noen av de kan jo misbrukes de også. 

AnonymBruker

Foreslår de prøver 1200 mg seroquel i 6 mnd, minst et stykk AP som gir ulvehunger og noe som gjør det klin umulig å våkne i vanlig tid. 

Anonymkode: 1ad9b...1dd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...