Gå til innhold

Burde det være en del av utdanningen til helsepersonell i psykiatrien å teste ut medisiner selv?

Burde det være en del av utdanningen til helsepersonell i psykiatrien å teste ut medisiner selv?  

24 stemmer

1. 1. Burde det være en del av utdanningen til helsepersonell i psykiatrien å teste ut medisiner selv?

• Ja
      8
    • Nei
      16

Anbefalte innlegg

Everybody skrev (9 timer siden):

Nei, jeg tror ikke helt på at din behandler forstår deg når hun aldri har prøvd medisinene selv. Behandlere hadde fått et mye større innblikk i hvordan pasienten opplever bivirkningene når man har selv prøvd medisinen. Hvorfor kommer de egentlig med tips til hvordan man skal gå ned i vekt når det hele skyldes at medisinen gir sultfølelse og søtsug? Da er den eneste måten man får bort dette på å slutte på medisinen, som for noen ikke er mulig.

Det er flere måter å oppnå kunnskap på. Erfaringsbasert kunnskap, som å teste ting ut på egen kropp, er en variant, men helsevesenet er i mye større grad basert på at behandlerne tilegner seg forskningsbasert kunnskap, samt utøver sin kliniske praksis under veiledning av mer erfarne klinikere. Erfaringsbasert kunnskap har noen klare begrensninger, og bør ikke være hovedgrunnlaget for profesjonell virksomhet, mener jeg. 

Fortsetter under...

Everybody skrev (10 timer siden):

Nei, jeg tror ikke helt på at din behandler forstår deg når hun aldri har prøvd medisinene selv. Behandlere hadde fått et mye større innblikk i hvordan pasienten opplever bivirkningene når man har selv prøvd medisinen. Hvorfor kommer de egentlig med tips til hvordan man skal gå ned i vekt når det hele skyldes at medisinen gir sultfølelse og søtsug? Da er den eneste måten man får bort dette på å slutte på medisinen, som for noen ikke er mulig.

For å sette det på spissen: Vil en traumeterapeut som selv ikke har opplevd traumer ikke kunne forstå pasienten? 

Hurja skrev (2 timer siden):

For å sette det på spissen: Vil en traumeterapeut som selv ikke har opplevd traumer ikke kunne forstå pasienten? 

Jeg tror nok de ville forstått pasienten, men at de ville hatt bedre innsikt hvis de hadde opplevd det selv.

Endret av Everybody
frosken skrev (2 timer siden):

Det er flere måter å oppnå kunnskap på. Erfaringsbasert kunnskap, som å teste ting ut på egen kropp, er en variant, men helsevesenet er i mye større grad basert på at behandlerne tilegner seg forskningsbasert kunnskap, samt utøver sin kliniske praksis under veiledning av mer erfarne klinikere. Erfaringsbasert kunnskap har noen klare begrensninger, og bør ikke være hovedgrunnlaget for profesjonell virksomhet, mener jeg. 

Jeg har møtt flere behandlere som ikke klarer å forstå seg på meg noen gang uansett hvor mye jeg prøver å forklare. Da har jeg veldig respekt for folk med alvorlige lidelser som velger å utdanne seg til behandlere og hjelpe andre. Da er det også fint at DPSer ansetter erfaringskonsulenter. Men jeg kan være enig i at forskningsbasert kunnskap kan være vel så nyttig som erfaringsbasert kunnskap.

Endret av Everybody
Everybody skrev (21 minutter siden):

Jeg tror nok de ville forstått pasienten, men at de ville hatt bedre innsikt hvis de hadde opplevd det selv.

Jeg tenker at innsikt er en fordel men ikke avgjørende for å kunne hjelpe pasienten. 

Jeg tenker det er pasienten som bør ha innsikt (for å bedre kunne hjelpes). Så bør behandler lytte til pasienten.

Tenker du at fastleger også burde prøve alle medisiner de skriver ut? 

Hurja skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at innsikt er en fordel men ikke avgjørende for å kunne hjelpe pasienten. 

Jeg tenker det er pasienten som bør ha innsikt (for å bedre kunne hjelpes). Så bør behandler lytte til pasienten.

Tenker du at fastleger også burde prøve alle medisiner de skriver ut? 

Nå er det ikke alltid slik at pasienten har så mye innsikt, det kan være at de ikke klarer å sette ord på problemene eller helt vet hva det er, og da er det bra om behandler har erfaring og mer innsikt enn pasienten. Om fastleger ønsker å prøve ut medisiner før de skriver det ut er helt opp til dem, og om de velger å gjøre det får de erfaringer med bivirkningene medisinene kan ha med seg. Nå er det ikke så lurt å sammenlikne somatikk og psykiatri fordi medisinene virker forskjellig.

• 3 måneder senere...

Annonse

Husker en ansatt fra da jeg var innlagt lurte på hvorfor jeg drakk så mye brus til maten. Ja, når man står på 600 mg kvetiapin så drikker man mye brus. Sånn er det bare. Eneste måten å ikke drikke brus er å slutte. Hadde hun prøvd medisinen selv så hadde hun sikkert skjønt bedre. 😂😂😂

Det er noen som ikke får søtsug av kvetiapin, mens mange får det. Er vel noen som også klarer å stå i mot det ekstreme søtsuget selv om de står på en høy dose også.

Everybody skrev (47 minutter siden):

Det er noen som ikke får søtsug av kvetiapin, mens mange får det. Er vel noen som også klarer å stå i mot det ekstreme søtsuget selv om de står på en høy dose også.

Jeg spiste sykt mye godteri da jeg gikk på seroquel 

Marye skrev (10 minutter siden):

Jeg spiste sykt mye godteri da jeg gikk på seroquel 

Haha, samme her. Veldig deilig å gå ned i dose og ikke ha det forferdelige søtsuget. Man går på butikken og bare tar med seg alt av godteri og spiser omtrent hver dag.

stjernestøv
Everybody skrev (1 time siden):

Haha, samme her. Veldig deilig å gå ned i dose og ikke ha det forferdelige søtsuget. Man går på butikken og bare tar med seg alt av godteri og spiser omtrent hver dag.

Jeg får dette suget av all ap jeg har prøvd selv om de ikke tror på meg, føler også jeg ikke blir tatt på alvor med henhold til negative symptomer. Det irriterer meg litt. 

• 4 uker senere...
ISW skrev (På 6.1.2022 den 15.26):

Jeg synes det er riktig.

Hvorfor synes du det er riktig? Jeg synes på en måte også det selv om det er en del for og mot.

Annonse

Anonym 2 skrev (2 minutter siden):

Er det ikke farlig for friske mennesker å ta medisiner? Uansett hva det er? Jeg hadde ikke turt å ta insulin. 

Har jo mange ganger skjedd at folk har vært feildiagnostisert med en psykoselidelse og blir satt på medisiner. De merket da ikke noe annet enn vektoppgang og trøtthet.

Gjest Anonym 2
Everybody skrev (2 minutter siden):

Har jo mange ganger skjedd at folk har vært feildiagnostisert med en psykoselidelse og blir satt på medisiner. De merket da ikke noe annet enn vektoppgang og trøtthet.

Da så. Da gjør det jo ingenting da:)

• 4 måneder senere...

Jeg spurte behandleren min hvorfor hun ikke tar AD og AP, og hun sa "jeg har ikke den sykdommen, man kan ikke ta medisiner for en sykdom som man ikke har". Da sa jeg "hva med bivirkningene" og hun svarte "vent nå litt..." 🤔🤔🤔

Everybody skrev (6 minutter siden):

Jeg spurte behandleren min hvorfor hun ikke tar AD og AP, og hun sa "jeg har ikke den sykdommen, man kan ikke ta medisiner for en sykdom som man ikke har". Da sa jeg "hva med bivirkningene" og hun svarte "vent nå litt..." 🤔🤔🤔

Dette skjønte jeg ingenting av. Mener du at hun skal teste ut medisiner for en sykdom hun ikke har for å kjenne på bivirkningene?

Anonymkode: 5df2a...f03

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette skjønte jeg ingenting av. Mener du at hun skal teste ut medisiner for en sykdom hun ikke har for å kjenne på bivirkningene?

Anonymkode: 5df2a...f03

Ja, selvfølgelig

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...