Gå til innhold

Noen som har tips til å håndtere ekstrem sult av zyprexa?

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten

Står på 20mg og jeg er helt ekstremt sulten hele tiden. Er innlagt så får mat servert 4 ganger om dagen. Da får jeg behov for å spise masse og forstår ikke at jeg har spist nok for jeg føler meg oppblåst og nesten kvalm. Spiser også altfor fort. Jeg føler meg som en ballong nå etter kveldsmaten for 2 timer siden. Så dere som opplever dette har dere noen tips til å håndtere dette?

Fortsetter under...

Dette høres ikke ut som en bivirkning som er overkommelig å leve med. Du kan jo eventuelt spise bare èn porsjon mat og holde deg til det uansett hvor sulten du er? Eller snakk med en ansatt om hvordan du skal håndtere dette. Eventuelt kan du bytte medisin hvis denne bivirkningen er alt for plagsom. Denne bivirkningen vil jo også medføre at du legger på deg noe vekt. Er det sånn av zyprexa er den medisinen som fungerer best? Hvis du ikke har prøvd noe særlig annet går det jo an å prøve noe annet?

Ny Medlem skrev (11 timer siden):

Står på 20mg og jeg er helt ekstremt sulten hele tiden. Er innlagt så får mat servert 4 ganger om dagen. Da får jeg behov for å spise masse og forstår ikke at jeg har spist nok for jeg føler meg oppblåst og nesten kvalm. Spiser også altfor fort. Jeg føler meg som en ballong nå etter kveldsmaten for 2 timer siden. Så dere som opplever dette har dere noen tips til å håndtere dette?

Snakk med din behandler om dette. Du bør veie deg jevnlig og registrere evt. vektoppgang. Dersom du fort går mye opp, så bør det vurderes et bytte av medikament. 

Den forsvunne diamanten
Everybody skrev (10 timer siden):

Dette høres ikke ut som en bivirkning som er overkommelig å leve med. Du kan jo eventuelt spise bare èn porsjon mat og holde deg til det uansett hvor sulten du er? Eller snakk med en ansatt om hvordan du skal håndtere dette. Eventuelt kan du bytte medisin hvis denne bivirkningen er alt for plagsom. Denne bivirkningen vil jo også medføre at du legger på deg noe vekt. Er det sånn av zyprexa er den medisinen som fungerer best? Hvis du ikke har prøvd noe særlig annet går det jo an å prøve noe annet?

Jeg skal ha møte kl.10 i dag så da tar jeg det opp. Dette er første gangen jeg har trengt antipsykotika så da har jeg ikke prøvd andre typer.

Den forsvunne diamanten
frosken skrev (31 minutter siden):

Snakk med din behandler om dette. Du bør veie deg jevnlig og registrere evt. vektoppgang. Dersom du fort går mye opp, så bør det vurderes et bytte av medikament. 

Ok, jeg veies hver mandag her på avdelingen så de følger vel med. Så får jeg kjøpe meg en vekt hjemme.

Dessverre et meget vanskelig problem. Du bør forsøke å spise langsomt. Det tar tid før metthetsfølelsen kommer. Når en spiser svært hurtig, blir en overoppfylt før en kjenner på metthet.

Ellers er jeg helt enig med det rådet du fikk fra frosken.

Annonse

Den forsvunne diamanten
kupton skrev (3 timer siden):

Dessverre et meget vanskelig problem. Du bør forsøke å spise langsomt. Det tar tid før metthetsfølelsen kommer. Når en spiser svært hurtig, blir en overoppfylt før en kjenner på metthet.

Ellers er jeg helt enig med det rådet du fikk fra frosken.

Jeg pleier å sette på 20 min nedtelling på mobilen etter måltider for å se om jeg fortsatt er sulten. Og legen har bestemt at medisinene skal byttes til noe annet.

Jeg spiser det halve av hva jeg spiste før. Har gått på zyprexa i snart 20 år. Hadde BMI på 41 da jeg begynte med å spise det halve, og nå har jeg BMI på 31. Gått ned  over 30kg.  Vekten kom sakte men sikkert fra da jeg begynte på zyprexa. Jeg tenkte ikke over hvor mye jeg spiste. Jeg har falt litt ut av opplegget, og spiser nok nå 60-70% av det jeg spiste på det "verste", men har ikke lagt på meg igjen. Men står på stedet hvil.

Anonymkode: 68854...ef4

Jeg var innlagt i 4 mnd. på en avd. hvor det var en pasient jeg antar, ut ifra bivirkningene han plutselig utviste, startet på Zyprexa. Han spiste et stort måltid, gikk og hvilte lunsj eller middag i 20 minutter før det gikk nedpå en porsjon til. Jeg spurte en pleier om personalet hadde noe helseansvar når de selv så en slik endring i adferd, men jeg fikk til svar at pasientene selv bestemte over eget liv og hva de gjorde. Jeg vil jo tenke at ingen, som er friske, ønsker å spise på seg 30 og 40 kg, og pasienter burde tilbys støtte for å mestre denne enorme hungeren. Jeg har forstått det slik at oppdaterte fagfolk innen ernæring og kosthold, nå går mer bort ifra at det kun er viljen det står på ift. medikamenter. Det er rett og slett hormoner og signaler i hjernen som kommer i ubalanse.  Det står jo også oppført som bivirkning, "økt apppetitt", og selvsagt kan en forsøke å overstyre den med hva man spiser. Velge å sppise magert fremfor kaloririk mat.

Helsemyndighetene har gitt befolkningen råd om at vi bør spise det og det for å få en best mulig helse. De aller fleste ønsker seg også en god helse så lenge det går. Så og si alle vet i grove trekk hva helsemyndighetenes råd går ut på, men likevel antar man at det kun er mellom 2-4% som følger de rådene (jeg mener jeg fant det på FHIs nettsider eller Folkehelsedirektoratets nettsider for et par måneder siden - eller i en podcast...). Poenget mitt r at selv om alle vet opskriften og de fleste også ønsker følgene av å følge anbefalingene, gjør vi stadige unntak. Det ble en gang gjort en studie, der de spurte folk som handlet i butikken, hvorfor de gjorde de valgene de gjorde av innkjøp (det var konsekvent overvekt av hurtigmat og generelt relativt lite grønnsaker både på mandag og på fredag. På mandag var ofte unnskyldningen at "vi har det travelt" eller "vi er slitne" og på fredag var unnskyldningen at "vi må jo kose oss" ;) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...