Gå til innhold

Schizofreni og arbeid

Anbefalte innlegg

Jeg har diagnosen schizofreni. Jeg jobber I helsevesenet,  som en helt vanlig hjelpepleier. Pga at jeg begynte I jobb for tre år siden etter stilt diagnose ( Jeg har jobbet 25 år i helsevesenet før det ) syns de jeg var så bra at de trappet ned og sluttet medisinering. Jeg er nå helt frisk. Ingen symptomer. Hvor vanlig er dette? Jeg leser at schizofrene ikke klarer å jobbe. Jeg har nå jobbet i 3 år, uten problem. Mine kolleger vet ingenting om min diagnose. 

Anonymkode: e6082...03c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464610-schizofreni-og-arbeid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå kan alvorligheten av schizofreni variere fra person til person. Noen er veldig dårlige hele livet, mens andre klarer å jobbe i lange perioder og blir kanskje helt frisk av sykdommen. Man kan også være helt uten symptomer i lange perioder. Det kan hende at du bare hadde en kort versjon av sykdomsforløpet til schizofreni og ble frisk av medisinene du brukte i en periode.

Everybody skrev (2 timer siden):

Nå kan alvorligheten av schizofreni variere fra person til person. Noen er veldig dårlige hele livet, mens andre klarer å jobbe i lange perioder og blir kanskje helt frisk av sykdommen. Man kan også være helt uten symptomer i lange perioder. Det kan hende at du bare hadde en kort versjon av sykdomsforløpet til schizofreni og ble frisk av medisinene du brukte i en periode.

Jeg håper du har rett. Jeg har ikke hatt symptomer siden 2016.

1/3  del av de med schizofreni blir friske eller tilnærmet friske mener jeg å huske.  1/3 har en funksjon som trenger oppfølging av helsevesenet men klarer seg for det meste selv i hverdagen.  1/3 er alvorlig syke og trenger mye hjelp og oppfølging fra helsetjenesten og kommune. 

Flott å lese at du er blitt frisk. 

Anonymkode: bb946...b2c

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kan også hende du aldri har hatt schizofreni, at du ble feildiagnostisert. Ka skje du bare hadde en kortvarig psykose i en stressfull tid? 

Anonymkode: 68a0a...725

Ja jeg har tenkt den tanken selv. Mange av symptomene har jeg aldri hatt. Men at jeg på en måte var syk, det tror jeg. Det var en stressfull tid.

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

1/3  del av de med schizofreni blir friske eller tilnærmet friske mener jeg å huske.  1/3 har en funksjon som trenger oppfølging av helsevesenet men klarer seg for det meste selv i hverdagen.  1/3 er alvorlig syke og trenger mye hjelp og oppfølging fra helsetjenesten og kommune. 

Takk. Jeg er glad for det selv også

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Men hvordan vet de at disse faktisk har hatt schizofreni og ikke har kortvarig psykose? 

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvordan vet de at disse faktisk har hatt schizofreni og ikke har kortvarig psykose? 

Det finner de ut av ved hjelp av diagnostiske intervju. Det er også noen psykosesymtomer som er ganske typisk for schizofreni. Sånn som følelsen av å være styrt av en fremmed kraft, tanke-tyveri, tanke-innsetting og slike ting.

Men psykiatri er aldri 100% sikkert, da mange behandlere kan gi forskjellige diagnoser. Men det skal litt til å få en schizofreni diagnose hos en erfaren psykiater/psykolog uten grunn.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Regner med at de har fylt diagnose kriteriene,  det burde de gjøre for å få en så alvorlig diagnose.  

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Regner med at de har fylt diagnose kriteriene,  det burde de gjøre for å få en så alvorlig diagnose.  

Ja men mange får diagnosen i en periode i livet hvor de er i krise. F. Eks etter et dødsfall og de vil da fremstå mye dårligere i den perioden enn de er ellers. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...