Gå til innhold

Hvilke egenskaper gjør en lite egnet til å være psykolog?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Arrogant, dårlig selvtillit, lite varme, lav empati, dårlige grenser, manglende humor, lite interesse for andre mennesker

Anonymkode: 0d47c...a89

Men ønsker du virkelig en psykolog som sitter å ler av problemene dine eller ler dersom du skulle være så uheldig å prompe i timen eller tryne i gangen? 

Anonymkode: fecfd...fea

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men ønsker du virkelig en psykolog som sitter å ler av problemene dine eller ler dersom du skulle være så uheldig å prompe i timen eller tryne i gangen? 

Er det humor å le av andres problemer eller hvis de faller og skader seg? 

Anonymkode: f1d22...8a5

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er det humor å le av andres problemer eller hvis de faller og skader seg? 

Anonymkode: f1d22...8a5

Vet ikke, men man pleier vel ikke akkurat å sitte hos psykolog å fortelle vitser vel? Skjønner ikke hva som skulle vært morsomt hos en psykolog bortsett fra kanskje hvis man tryner. 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vet ikke, men man pleier vel ikke akkurat å sitte hos psykolog å fortelle vitser vel? Skjønner ikke hva som skulle vært morsomt hos en psykolog bortsett fra kanskje hvis man tryner. 

Galgenhumor for eksempel. Selv om man føler seg helt lost og dyster, så kan man ha humor. Det har jeg og det vet min psykolog. Vi ler innimellom alt det kjipe og det er jo bra. 

Jeg tenker på de største fiaskoene i fagets historie.

Jeg tror den aller farligste egenskapen til en psykolog er å ikke være selvkritisk. Altså stole for mye på egen magefølelse eller en teori man er forelsket i. "For en hammer ser alt ut som spiker"

Tro at XXX er årsaken til alle problemer og at YYY alltid er løsningen.

Grendel skrev (3 timer siden):

Jeg tror den aller farligste egenskapen til en psykolog er å ikke være selvkritisk. Altså stole for mye på egen magefølelse eller en teori man er forelsket i. "For en hammer ser alt ut som spiker"

Hm ja. Jeg opplevde at min behandler så seg noe blind på den ene diagnosen min. Men etter flere klare ting siste to år så har hun nå satt en til diagnose og jeg føler jeg blir sett i et mer riktig lys. 

Men det er ikke det at hun har gjort noen feil eller ikke er selvkritisk. Jeg bare har en diagnose som har vært så framtredende at den har kamuflert en del av det andre, men med tiden har det kommer ordentlig fram. 

Annonse

Grendel skrev (På 14.1.2022 den 14.53):

Jeg husker en av innleggelsene mine det første året hvor jeg satt og snakket med noen pasienter. De spurte meg hvem som var min behandler, da jeg svarte da de at da får du garantert en personlighetsforstyrrelse. Hun gir alle den diagnosen. Et par dager senere satt jeg med diagnosen. Det er en av grunnen til at jeg har vansker med å akseptere den diagnosen. Jeg føler det er noe jeg fikk fordi hun ønsket å gi meg den ikke fordi jeg hadde den. Leter du godt finner du utfordringer med alles personligheter.

UtakknemligDiva

En psykolog må være en god lytter. Var det jeg ville utdanne meg til før, fordi jobben virket så lett for du trenger liksom bare å sitte der og notere, og behagelige arbeidstider og bra lønn. Men jeg hadde falt ut flere ganger i samtalen, så pasienten hadde måttet repetere flere ganger så jeg vet godt at jeg ikke egner meg. 
Og så må en unngå å la problemene smitte over på seg selv. Hadde nok bare begynt å tenke "å det er et problem og ja" om jeg skulle hørt på alle problemene til folk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...