Kuzu Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 Jeg er en kvinne som nylig fikk satt diagnosen ADHD av en psykolog i DPS i en alder av 23. Fikk diagnosen autismespekterforstyrrelse på BUP da jeg var 18 år. Føler jeg kan se meg selv i begge diagnosene, men for øyeblikket er det definitivt ADHD-symptomene som skaper mest trøbbel i livet mitt. Sliter på universitetet og på den sosiale fronten spesielt. Sliter med å følge med på det folk sier, både når det er snakk om en foreleser og en venn, og lesestoff mellom forelesninger kan man bare glemme at jeg kommer til å fullføre. Eksamensperioder er preget av skippertak og mye, mye stress. Eneste grunnen til at jeg har klart å komme meg greit gjennom studiet er at jeg allerede har veldig god kunnskap om hovedemnet mitt, som er en av mine største interesser. Frykter at det kan bli mye vanskeligere nå som jeg til høsten har lyst til å ta mastergrad. Er også redd for hvordan jeg kommer til å fungere i arbeidslivet med de plagene jeg har nå. Er også en smule emosjonell og sliter litt med å kontrollere følelsene mine, noe psykologen sier sannsynligvis har sammenheng med ADHD'en. På behandlingsstedet mitt er det lagt opp til at man får diagnoser og hjelp til mestring av hverdagen med psykologen, mens en overlege skal ta seg av medisinvurderingen og finne en passende behandling for meg. Dessverre virker det som om denne legen allerede var bestemt på akkurat hva slags medisin jeg skulle bruke før jeg engang fikk fortalt noe om meg selv. Hun spurte meg om ting som bruk av rusmidler, hva jeg ønsker å oppnå med medisinene, etc., så jeg svarte etter beste evne. Har aldri ruset meg (eller hatt noe behov for eller ønske om rusmidler) eller vært avhengig av noe som helst. Har heller ikke noen i familien min som lider av noen form av avhengighet. Allikevel skal denne dama påstå at det på grunn av autismediagnosen er helt uforsvarlig å engang la meg prøve sentralstimulerende legemidler siden denne diagnosen visstnok fører til at jeg ekstremt lett blir avhengig av stoffer. I tillegg sier hun at jeg har høy sjanse for å utvikle psykose, også på grunn av den diagnosen. Ut fra det jeg kan lese på nettet, er det helt vanlig å la de med en tilleggsdiagnose på autismespekterforstyrrelse prøve slike legemidler, om så med litt forsiktighet. Kanskje jeg bare ikke leter på rett sted, men jeg klarer ikke finne noen forskningsartikler som spesifikt har undersøkt insidensen av avhengighet og misbruk av sentralstimulerende legemidler og sjanse for å utvikle psykose hos de med både ADHD og ASF sammenlignet med de med bare ADHD. Det virket generelt som om hun hadde en veldig stereotyp oppfatning av begge diagnosene. Jeg fortalte om hvor store konsentrasjonsproblemer jeg har på universitetet og hvordan jeg har hatt disse hele oppveksten min, men at jeg har klart å presse meg til en C i de fleste emner gjennom øving i siste liten og hasteskriving av semesteroppgaver, og at jeg var bekymret for studiet videre nå som jeg skal ta master til høsten og jeg kan mindre av stoffet fra før av. Hun sa jeg umulig kunne ha så store problemer siden jeg har klart å komme så langt. Hun gadd ikke engang bry seg da jeg fortalte om de store sosiale problemene jeg har på grunn av ADHD (sier ting impulsivt og sliter med å følge med på hva folk sier), og hun skyldte i stor grad på autisme for dem. Da jeg uttrykte et sterkt ønske om å få prøve metylfenidat etter hun sa hun ikke ville sette meg på sånne legemidler, sa hun at jeg var helt opphengt i tanken på å bruke de legemidlene på grunn av autismen. Jeg begynte å gråte fordi jeg følte jeg ikke ble hørt i det hele tatt og jeg er ganske overfølsom og lett blir emosjonell. Hun skyldte på autismen for det også. Det føltes bare utrolig nedsettende ut og fikk meg til å ikke ville ha noe med henne å gjøre. Nå sitter jeg her med resept på Strattera, min første og eneste sjanse på en ADHD-medisin som kan hjelpe meg om denne legen skal få bestemme behandlingsopplegget mitt. Kjenner jeg blir veldig deprimert og oppgitt over tanken på det. Vil si jeg rett og slett har blitt feilbehandlet, men jeg har ingen anelse om hva jeg skal gjøre med problemet. Skal ikke utelukke at jeg kan ha god effekt av Strattera, men det er fortsatt ansett som et mindre effektivt legemiddel, og jeg mener jeg har rett på å prøve sentralstimulerende medisiner med mindre legen kan komme med en gyldig medisinsk grunn til å nekte meg dem. Hva er det beste jeg kan gjøre nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464641-blir-nektet-sentralstimulerende-legemidler-for-adhd-av-legen-kun-fordi-jeg-ogs%C3%A5-har-autismespekterforstyrrelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 Jeg fikk anbefalt av utrederen min for ASD å få ADD i tillegg slik at jeg kunne få sentralstimulerende. Virker som det kommer veldig an på hvor du utredes altså. Men sentralstimulerende forsterker enkelte OCD symtomer. Jeg blir allergisk mot flekker, fargekombinasjoner som ikke passer hverandre (forsterket kontrast), ser hver eneste skrivefeil osv osv. I tillegg blir jeg helt passiv og merker en litt økt angstfølelse når medisinen er på vei ut. I tillegg irriterer jeg meg over ting jeg vanligvis koset meg med, som mat. Hater å stå og tvinge i meg mat. Senere på kvelden sluker jeg som en overvektig amerikaner 😛 så medisinen har litt baksider. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464641-blir-nektet-sentralstimulerende-legemidler-for-adhd-av-legen-kun-fordi-jeg-ogs%C3%A5-har-autismespekterforstyrrelse/#findComment-4073609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kuzu Skrevet 13. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2022 90tallsbarn skrev (34 minutter siden): Jeg fikk anbefalt av utrederen min for ASD å få ADD i tillegg slik at jeg kunne få sentralstimulerende. Virker som det kommer veldig an på hvor du utredes altså. Men sentralstimulerende forsterker enkelte OCD symtomer. Jeg blir allergisk mot flekker, fargekombinasjoner som ikke passer hverandre (forsterket kontrast), ser hver eneste skrivefeil osv osv. I tillegg blir jeg helt passiv og merker en litt økt angstfølelse når medisinen er på vei ut. I tillegg irriterer jeg meg over ting jeg vanligvis koset meg med, som mat. Hater å stå og tvinge i meg mat. Senere på kvelden sluker jeg som en overvektig amerikaner 😛 så medisinen har litt baksider. Virker slettes ikke som det den dama sier har noe særlig faglig grunnlag, og føler ikke måten hun behandler meg på burde tolereres ved noe behandlingssted. Tror hun bare har en slags personlig bias mot enten ASF eller sentralstimulerende medisiner, eller kanskje begge deler. Har faktisk ikke hørt om et eneste tilfelle utenom mitt eget hvor noen med autisme blir nektet slik medisin. Føler det må være et slags regelverk jeg kan bruke for å støtte meg her? Klarer ikke finne noen nasjonale retningslinjer som sier at ASF burde være en kontraindikasjon. Skal iallfall prøve å ta det opp med psykologen neste time, men vet ikke hvor mye hun kan hjelpe meg. Strattera har en del av de samme bivirkningene. Jeg pleier å slite en del med food cravings, men har ikke gjort det i det hele tatt de siste dagene nå som jeg bruker denne medisinen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464641-blir-nektet-sentralstimulerende-legemidler-for-adhd-av-legen-kun-fordi-jeg-ogs%C3%A5-har-autismespekterforstyrrelse/#findComment-4073614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 Hva er galt med strattera? Anonymkode: ae17a...eb8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464641-blir-nektet-sentralstimulerende-legemidler-for-adhd-av-legen-kun-fordi-jeg-ogs%C3%A5-har-autismespekterforstyrrelse/#findComment-4073632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kuzu Skrevet 13. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva er galt med strattera? Anonymkode: ae17a...eb8 Sier ikke nødvendigvis det er noe veldig galt med Strattera. Poenget er at jeg kun får bruke dette legemiddelet, men det er som regel påkrevd at man har prøvd minst én sentralstimulerende medisin før man bruker Strattera med mindre det er en tilstrekkelig medisinsk grunn til å ikke skrive ut en sånn type medisin, noe jeg altså mener at legen ikke har i dette tilfellet. I tillegg er det vist at Strattera gir mindre bedring av symptomer enn sentralstimulerende stoffer. Legen nekter meg tilgang på potensielt gode og effektive medisiner uten en ordentlig begrunnelse. Endret 13. januar 2022 av Kuzu 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464641-blir-nektet-sentralstimulerende-legemidler-for-adhd-av-legen-kun-fordi-jeg-ogs%C3%A5-har-autismespekterforstyrrelse/#findComment-4073635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aa-k-j Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 Kuzu skrev (4 minutter siden): Sier ikke nødvendigvis det er noe veldig galt med Strattera. Poenget er at jeg kun får bruke dette legemiddelet, men det er som regel påkrevd at man har prøvd minst én sentralstimulerende medisin før man bruker Strattera med mindre det er en tilstrekkelig medisinsk grunn til å ikke skrive ut en sånn type medisin, noe jeg altså mener at legen ikke har i dette tilfellet. I tillegg er det vist at Strattera gir mindre bedring av symptomer enn sentralstimulerende stoffer. Legen nekter meg tilgang på potensielt gode og effektive medisiner uten en ordentlig begrunnelse. Jeg synes du skal gi strattera en sjanse og se det an og hvis den ikke hjelper så heller tenke neste skritt. Hvis den ikke fungerer for deg så kan du tenke på å gå privat med driftsavtale om du opplever å ikke bli hørt. Har selv opplevd å ikke bli hørt hos DPS, men går nå til privat psykiater med avtale og opplever nå å bli hørt og jeg og psykiateren bli fort enig om ting i motsetning til DPS. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464641-blir-nektet-sentralstimulerende-legemidler-for-adhd-av-legen-kun-fordi-jeg-ogs%C3%A5-har-autismespekterforstyrrelse/#findComment-4073642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 aa-k-j skrev (3 minutter siden): Jeg synes du skal gi strattera en sjanse og se det an og hvis den ikke hjelper så heller tenke neste skritt. Hvis den ikke fungerer for deg så kan du tenke på å gå privat med driftsavtale om du opplever å ikke bli hørt. Har selv opplevd å ikke bli hørt hos DPS, men går nå til privat psykiater med avtale og opplever nå å bli hørt og jeg og psykiateren bli fort enig om ting i motsetning til DPS. Må si meg enig i dette. Fikk mye bedre hjelp privat enn på dps. Dps er uansett mest for de aller sykeste. Anonymkode: ae17a...eb8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464641-blir-nektet-sentralstimulerende-legemidler-for-adhd-av-legen-kun-fordi-jeg-ogs%C3%A5-har-autismespekterforstyrrelse/#findComment-4073646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kuzu Skrevet 13. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2022 Tenker å gi Strattera en fair sjanse nå som jeg allerede har starta på det, men synes fortsatt det er ganske provoserende å bli nekta tre av fire medisiner når alle andre i omtrent samme situasjon som meg ikke blir det. Er jo godt mulig en av dem er bedre for akkurat meg, men det får jeg ikke sjansen til å finne ut av sånn som det er nå. Har vært innom tanken på å gå privat. Hvordan skal jeg da oppsøke hjelp? Har ikke mye erfaring med den private sektoren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464641-blir-nektet-sentralstimulerende-legemidler-for-adhd-av-legen-kun-fordi-jeg-ogs%C3%A5-har-autismespekterforstyrrelse/#findComment-4073651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aa-k-j Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Må si meg enig i dette. Fikk mye bedre hjelp privat enn på dps. Dps er uansett mest for de aller sykeste. Anonymkode: ae17a...eb8 Vel jeg har brukerstyrt seng på DPS (uavhengig av behandling) og psykiateren ønsker at jeg også skal ha samtaler hos kommunen i tillegg til den. Jeg har mer problemer enn DPS har trodd og nå får jeg for første gang hjelp med de. Mange opplever å bli avvist hos DPS hvis de er for syke. Endret 13. januar 2022 av aa-k-j 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464641-blir-nektet-sentralstimulerende-legemidler-for-adhd-av-legen-kun-fordi-jeg-ogs%C3%A5-har-autismespekterforstyrrelse/#findComment-4073652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kuzu Skrevet 11. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2022 Liten oppdatering på dette: Har gått på Strattera en stund nå. Endelig kommet meg opp i maks dose. Vanskelig å si om jeg har noen særlig effekt enda. Er en veldig vag effekt, i så fall. I går hadde jeg en oppfølgingstime på telefon. Jeg spurte hva jeg skal gjøre hvis medisinen til slutt ikke har tilstrekkelig effekt på meg. Jeg spurte også om hvorfor folk jeg kjenner som har begge diagnosene får bruke sentralstimulerende legemidler når jeg ikke får lov til å prøve dem engang. Etter en del om og men, sier hun at hun mener jeg ikke har ADHD og at alle symptomene mine skyldes autisme, så derfor vil hun ikke gi meg sånne legemidler. Dette sier hun fordi jeg ikke fikk ADHD-diagnosen da jeg var innom BUP. Er jo ikke hun som har utredet meg. Jeg fikk diagnosen satt offisielt av en psykolog på samme sykehus. Kan hun bare nekte meg behandling fordi hun selv ikke tror på en diagnose? Det høres ikke helt innafor ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464641-blir-nektet-sentralstimulerende-legemidler-for-adhd-av-legen-kun-fordi-jeg-ogs%C3%A5-har-autismespekterforstyrrelse/#findComment-4078726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.