Gå til innhold

Noen med bip 1 her?

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått diagnosen bip 1 og tror jeg trenger noen å snakke med og utveksle erfaringer med. 

*Hvor ofte er du syk, eller hvor ofte får du episoder?

*Hva bruker du av medisiner?

*Når ble diagnosen slått fast hos deg? Hvor gammel var du? 

*Ble det mistenkt annen diagnose først, eller fikk du diagnosen med en gang du kom i kontakt med psykiatrien? 

Anonymkode: 810be...b1f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464643-noen-med-bip-1-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags forum er dette egentlig? Trodde det var mange som hadde hatt noe å si. Trodde jeg hadde funnet et forum hvor det var hjelp å få. 

Hei, og velkommen hit! :) Dette er et fint forum hvor vi utveksler erfaringer, stiller spørsmål og ellers hjelper hverandre så godt vi kan med det vi måtte lure på eller streve med av smått og stort. 

Jeg har BP1 og vil prøve å svare på spørsmålene dine:

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har nylig fått diagnosen bip 1 og tror jeg trenger noen å snakke med og utveksle erfaringer med. 

*Ble det mistenkt annen diagnose først, eller fikk du diagnosen med en gang du kom i kontakt med psykiatrien? 

Jeg fikk diagnosen BP1 for få år siden, og var et stykke uti 40-årene. Hadde BP2 som diagnose i årene før det, men den ble endret etter at jeg begynte å få manier og heftige blandede episoder. Har vært mye ustabil siste fem år, men etter at jeg begynte med Litium i fjor har jeg blitt mye friskere og fått et mye bedre liv. Nå er det over ett år siden siste innleggelse. :) I tillegg til Litium bruker jeg Seroquel/Quetiapin/Kvetiapin. Jeg kan få tilløp til episoder nå også, men de går gjerne raskt over pga den gode medisineringen. Har fått høre at jeg har såkalt "manisk type". Jeg har fremdeles god oppfølging på DPS, men er snart klar for å stå på egne bein. Det er veldig viktig med psykoedukasjon, dvs at man lærer seg hvordan sykdommen opptrer, hvilke signaler og tegn man skal være obs på, hva som kan være triggere, og hva man må gjøre hvis man er i startfasen til ny episode, m.m. Det er også viktig med god søvnhygiene og ellers regelmessig livsførsel. Alt dette kan du lære om på Bipolarskolen, noe jeg håper du får et tilbud om. Hvis ikke håper jeg du har en god behandler du kan lære av. 

Hvis du vil kan du sende meg pm, så kan vi snakke videre der. :)

Endret av Liviane
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464643-noen-med-bip-1-her/#findComment-4073720
Del på andre sider

Liviane skrev (4 minutter siden):

Hei, og velkommen hit! :) Dette er et fint forum hvor vi utveksler erfaringer, stiller spørsmål og ellers hjelper hverandre så godt vi kan med det vi måtte lure på eller streve med av smått og stort. 

Jeg fikk diagnosen BP1 for få år siden, og var et stykke uti 40-årene. Hadde BP2 som diagnose i årene før det, men den ble endret etter at jeg begynte å få manier og heftige blandede episoder. Har vært mye ustabil siste fem år, men etter at jeg begynte med Litium i fjor har jeg blitt mye friskere og fått et mye bedre liv. Nå er det over ett år siden siste innleggelse. :) I tillegg til Litium bruker jeg Seroquel/Quetiapin/Kvetiapin. Jeg kan få tilløp til episoder nå også, men de går gjerne raskt over pga den gode medisineringen. Har fått høre at jeg har såkalt "manisk type". Jeg har fremdeles god oppfølging på DPS, men er snart klar for å stå på egne bein. Det er veldig viktig med psykoedukasjon, dvs at man lærer seg hvordan sykdommen opptrer, hvilke signaler og tegn man skal være obs på, hva som kan være triggere, og hva man må gjøre hvis man er i startfasen til ny episode, m.m. Det er også viktig med god søvnhygiene og ellers regelmessig livsførsel. Alt dette kan du lære om på Bipolarskolen, noe jeg håper du får et tilbud om. Hvis ikke håper jeg du har en god behandler du kan lære av. 

Kan man plutselig få bipolar i en alder av 40år?

Anonymkode: 81e62...4fb

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464643-noen-med-bip-1-her/#findComment-4073721
Del på andre sider

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan man plutselig få bipolar i en alder av 40år?

Anonymkode: 81e62...4fb

Bipolar lidelse kan vel teoretisk slå ut i alle aldre etter hva jeg har forstått, men det vanligste er nok at den debuterer tidlig. Min lidelse brøt ut da jeg gikk på vgs. Tok noen år etter det før jeg "havnet i psykiatrien" og fikk diagnosen bipolar 2. Noen rolige år fulgte før den plutselig slo til med full kraft for få år siden og det viste seg at det var BP1, antakelig noe jeg må ha hatt hele tiden (?)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464643-noen-med-bip-1-her/#findComment-4073726
Del på andre sider

Selv om jeg har bp 2 og ikke 1 svarer jeg. Fikk diagnosen i fjor og er i 40- årene. Har i tillegg traumelidelse. DPS satt en annen diagnose (pf med ustabile og umodne trekk), men er blitt avkreftet av 3 uavhengige spesialister som er uavhengig av DPS. Bruker orfiril og seroquel. Litium er visst uaktuell for meg da jeg reagerer ofte negativt på medisiner og orfiril gir ikke så mye plager. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464643-noen-med-bip-1-her/#findComment-4073804
Del på andre sider

Liviane skrev (14 timer siden):

Takk for at du svarte et godt svar! 😀 Det kan godt hende at jeg sender deg pm!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464643-noen-med-bip-1-her/#findComment-4073806
Del på andre sider

aa-k-j skrev (16 minutter siden):

Selv om jeg har bp 2 og ikke 1 svarer jeg. Fikk diagnosen i fjor og er i 40- årene. Har i tillegg traumelidelse. DPS satt en annen diagnose (pf med ustabile og umodne trekk), men er blitt avkreftet av 3 uavhengige spesialister som er uavhengig av DPS. Bruker orfiril og seroquel. Litium er visst uaktuell for meg da jeg reagerer ofte negativt på medisiner og orfiril gir ikke så mye plager. 

Takk for svar! 😀

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464643-noen-med-bip-1-her/#findComment-4073807
Del på andre sider

Annonse

Ca. tre episoder årlig de siste to årene. To depresjoner og en hypomani/mani. Før det hadde jeg ca. fire episoder årlig. To opp og to ned.

Bruker litium og Zyprexa. 

Var 25 eller 26  år.

Først diagnostisert med depresjoner og generalisert angst. Hadde ingen manier før midten av 20-årene. Mistenker at jeg kan ha vært litt hypoman, men at det gikk under radaren.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464643-noen-med-bip-1-her/#findComment-4073878
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...