Gå til innhold

Hvorfor går fastleger fram slik?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg for tredje gang opplevd å bli henvist et sted uten å få verken informasjon eller tid til å tenke på om jeg vil bli henvist eller ikke. Det er som om jeg ikke skal få bestemme litt selv. Hvorfor henviser de uten å tenke på at pasienten kanskje ikke vil? Nå sist ble jeg henvist uten å engang få vite resultat av MR (er faktisk andre gang det skjer) og nå til et sted jeg ikke ville grunnet en ganske utydelig og vinglete lege jeg knapt forsto sist jeg var der (joda han var norsk). Er ikke lett å forstå noen som høres ut som de prater med munnen full av mat. Men hvorfor kan ikke fastleger snakke med pasienter før de sender henvisninger? Henvisningen ble sendt i går (av vikarlege) og jeg har time hos fastlegen i morgen så hvorfor kunne det ikke bare tas da? Det hastet jo ikke med henvisning. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464646-hvorfor-g%C3%A5r-fastleger-fram-slik/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo bare takk nei hvis du ikke ønsker det. Svar på MR bruker å bli sendt til fastlege som har henvist deg. Du kan etterlyse svar. De gangene jeg har blitt henvist så har jeg visst om det og ønsket å få time kjapt. Man oppsøker vel lege for å få hjelp. Du kunne bare sagt til vikarlegen at du ønsker å ta det opp med fastlegen før henvisningen blir sent. Det er også lov hvis man ikke forstår hva legen sier å spørre om han kan gjenta det eller snakke litt tregere.

Fionys skrev (1 minutt siden):

Du kan jo bare takk nei hvis du ikke ønsker det. Svar på MR bruker å bli sendt til fastlege som har henvist deg. Du kan etterlyse svar. De gangene jeg har blitt henvist så har jeg visst om det og ønsket å få time kjapt. Man oppsøker vel lege for å få hjelp. Du kunne bare sagt til vikarlegen at du ønsker å ta det opp med fastlegen før henvisningen blir sent. Det er også lov hvis man ikke forstår hva legen sier å spørre om han kan gjenta det eller snakke litt tregere.

Jeg fikk bare kort melding på helsenorge fra vikarlegen om funn og at henvisning var sendt til spesialist. Sendte beskjeder etterpå til legekontoret om å stoppe den til jeg hadde fått mer informasjon og fått tid til å tenke på det, men nei var ingen hjelp å få med det. 

Glitter skrev (1 time siden):

Har aldri opplevd at det har blitt sendt henvisning uten at jeg var informert om det eller ønsket det. Tror ikke det er det vanlige heller. 

Sku ønske de kunne være mer til å involvere meg mer. Men jeg har gitt beskjed til legekontoret at hvis det skal være slik at det bare sendes henvisning og jeg har ingenting jeg skulle sagt blir jeg nødt til å sperre journaler der jeg tror det kan bli sendt henvisninger i framtiden. Da må legekontoret kontakte meg og jeg må da åpne aktuell journal før de kan sende henvisninger. Da får jeg iallefall tilstrekkelig informasjon og får tid til å tenke over det. Jeg trenger litt tid før jeg kan ta avgjørelser. 

Endret av aa-k-j

Annonse

aa-k-j skrev (5 timer siden):

Jeg fikk bare kort melding på helsenorge fra vikarlegen om funn og at henvisning var sendt til spesialist. Sendte beskjeder etterpå til legekontoret om å stoppe den til jeg hadde fått mer informasjon og fått tid til å tenke på det, men nei var ingen hjelp å få med det. 

Når du får time så kan du takke nei til den, da har du kanskje fått tenkt igjennom det. 

Jeg hadde vært veldig glad om det gikk så raskt og var så effektivt. Syntes det var kjempebra av vikarlegen og ta tak og henvise med en gang de fant noe. Jeg kjenner folk som har måttet gå til utallige legetimer og nærmest krangle seg til en henvisning, så dette var jo strålende i forhold!

Var hos fastlegen i dag og vikarlegen som henviste meg videre har nylig vært ferdig med turnus så er ganske uerfaren. Men henvisningen ble avsluttet uten stress og fastlegen sa den hadde ikke henvist meg for det og forsto ikke hvorfor vikaren gjorde det. Men nå ble det sendt en enkel forespørsel istedenfor en henvisning et annet behandlinssted med spørsmål om funnet på MR i det hele tatt kan gjøres noe med. Liten vits i henvisning hvis det ikke er noe å gjøre med det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...