Gå til innhold

Hvorfor vil psykiatrien legge meg inn lengre med psykose enn affektiv lidelse?

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med tunge depresjoner der jeg har var innlagt en gang i ca 3 uker. Nå som de mener at jeg er psykotisk har jeg nå vært innlagt i over en måned og skal visst være her kanskje 3 mnd på tvang. Men jeg mener selv at jeg hadde det på en måte like vondt da jeg «bare» var deprimert og hadde trengt en lengre innleggelse som denne. Så hva er grunnen til at psykose behandles med lengre innleggelser men ikke depresjon? 

Anonymkode: 05cf7...60b

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ikke svar på det du spør om, men hvorfor er du på tvang dersom du faktisk ønsker å være innlagt? Frivillighet skal jo alltid forsøkes før tvang🤔

Anonymkode: 296f4...f16

Det blir nok litt komplisert å forklare her og litt for personlig. Det er en grunn til at jeg er her på tvang. 

Anonymkode: 05cf7...60b

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 11.09):

Ikke svar på det du spør om, men hvorfor er du på tvang dersom du faktisk ønsker å være innlagt? Frivillighet skal jo alltid forsøkes før tvang🤔

Jeg var frivillig innlagt for mange år siden, men flyttet over på tvang, etter nødparagrafen. Da de mente jeg var  suicidal og jeg ble også flyttet fra åpen til lukket.

Anonymkode: 936f8...c81

Annonse

Marye skrev (47 minutter siden):

Jeg var innlagt 2 år med stemningslidelser 

og bare 1-2 mnd med psykoselidelse 

Men om man selvskader hele tiden så blir Mn gjerne innlagt lenge. Selvskadet du mye på den innleggelsen på 2år?

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Men om man selvskader hele tiden så blir Mn gjerne innlagt lenge. Selvskadet du mye på den innleggelsen på 2år?

Det var nå mer før i tiden at man ble innlagt lenge når man selvskadet. Nå er det ikke sånn lenger. 

Glitter skrev (13 minutter siden):

Det var nå mer før i tiden at man ble innlagt lenge når man selvskadet. Nå er det ikke sånn lenger. 

Bare fordi det ikke er sånn i ditt tilfelle så kan det være det for andre. Jeg kjenner flere selvskadere som blir innlagt lenge fordi de selvskader. 

Glitter skrev (13 minutter siden):

Da lurer jeg veldig på hvorfor de lot hun jenten være på tvang i årevis. Hun som det har vært om i mediene som ble bundet og holdt fast fordi hun hele tiden ville skade seg og dø. Husker ikke hva de kalte henne for noe, men noe med glassjente eller noe. 

Anonymkode: bed23...968

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bare fordi det ikke er sånn i ditt tilfelle så kan det være det for andre. Jeg kjenner flere selvskadere som blir innlagt lenge fordi de selvskader. 

Jeg vil nå påstå at det er unntakene som er innlagt lenge av gangen pga selvskading. Da er det nok noe mer som ligger bak. 

Hvis en feks er psykotisk og innlagt på tvang, og i den sammenheng også selvskader, så er jo det noe annet enn sånn som meg som kan ende med å skade meg selv (hjemme) fordi jeg har det så vondt og har tvangstanker knyttet til selvsttaff. Da er det ikke slik at en lang innleggelse etterpå vil være til hjelp. Og jeg ber ikke om innleggelse da heller.

Ting kan se annerledes utenfra enn slik tingene virkelig er. 

Men jeg mener å ha lest at tvangsbruk og generelt hvordan pasienter blir møtt varierer litt utifra hvilket sykehus man tilhører. Men på mitt så er altså ikke selvskading noe som fører til lengre innleggelser. Snarere tvert imot. Samtidig brukes det jo skjønn. Ei jeg kjenner var tvangsinnlagt pga psykose og skadet seg selv i håp om å bli skrevet ut. Fordi regelen egentlig er selvskading = utskrivelse. Men hun var jo psykotisk og da kunne de ikke håndheve den regelen akkurat.

Endret av Glitter
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da lurer jeg veldig på hvorfor de lot hun jenten være på tvang i årevis. Hun som det har vært om i mediene som ble bundet og holdt fast fordi hun hele tiden ville skade seg og dø. Husker ikke hva de kalte henne for noe, men noe med glassjente eller noe. 

Anonymkode: bed23...968

Det var ikke selvskadingen alene som gjorde at den jenta ble behandlet som hun ble. Jeg f.eks selvskader mye og ofte og har alltid vært åpen med behandlerne mine om dette, men jeg har aldri blitt innlagt på grunn av det.

Anonymkode: 77449...ede

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 9.37):

Så hva er grunnen til at psykose behandles med lengre innleggelser men ikke depresjon? 

Det er ikke diagnosen i seg selv som avgjør innleggelsens lengde, men totaltilstanden - alvorligheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...