Gå til innhold

Lure behandleren til å tro man har en diagnose man ikke har?

Anbefalte innlegg

En venn av meg spiste av datterens adhd medisin concerta for å lure behandleren sin til å tro hun var hypomanisk og nå har hun fått bipolar diagnose pga dette. Er ikke det veldig slemt å lure systemet sånn? 

Anonymkode: 32a9e...69d

Fortsetter under...

Gjest Liviane
Fru2020 skrev (9 minutter siden):

Huffda.

Mulig hun har en annen diagnose som for henne til å gjøre slik?

Ja, det tror jeg. Mitt ukvalifiserte gjett er dramatiserende/histrionisk pf, men er jo umulig å si utifra den lille informasjonen som kommer fram. 

Det er ikke lurt for da kan det resultere i feilbehandling. Vedkommende er selv ansvarlig for å være ærlig og åpen med behandler og med det bidra til et godt samarbeid for best mulig behandling. Synes og det er lite voksent.

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En venn av meg spiste av datterens adhd medisin concerta for å lure behandleren sin til å tro hun var hypomanisk og nå har hun fått bipolar diagnose pga dette. Er ikke det veldig slemt å lure systemet sånn? 

Anonymkode: 32a9e...69d

Hva er hensikten med det? Å få stemningsstabiliserende? Rart! 

For en sær handling/person. Og litt rart at behandler gikk på? Får man virkelig hypomaniliknende symptomer av å bruke medikasjon for adhd (gitt at man ikke har adhd?). Tror bipolar kan være en litt «populær» diagnose i enkeltes blikk. Tipper behover for å få satt diagnosen mer henger sammen med er ønske om å ha en slik klistrelapp som del av egen identifikasjon (kunnskapsløst og dust selsvagt) snarere enn at personen er ute etter stemningsstabiliserende.

Fugl-ut-av-buret skrev (1 time siden):

For en sær handling/person. Og litt rart at behandler gikk på? Får man virkelig hypomaniliknende symptomer av å bruke medikasjon for adhd (gitt at man ikke har adhd?). Tror bipolar kan være en litt «populær» diagnose i enkeltes blikk. Tipper behover for å få satt diagnosen mer henger sammen med er ønske om å ha en slik klistrelapp som del av egen identifikasjon (kunnskapsløst og dust selsvagt) snarere enn at personen er ute etter stemningsstabiliserende.

Hvis man tar nok sentralstimulerende som feks Ritalin vil man kunne oppleves hypoman ja. Man blir speeda rett og slett. Men jeg er i tvil på om man klarer å bli sånn av concerta. 

Uansett burde en god fagperson kunne skille på om en person er rusa eller hyppman. Blant annet vil man få store pupiller av sentralstimulerende rusmidler. Det gjelder også medikamenter hvis man tar nok av det. 

Men jeg synes ikke mine hypomanier og min speeda personlighet er lik. Selv om begge deler fører til taleflom og ukritisk adferd. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (34 minutter siden):

Hvis man tar nok sentralstimulerende som feks Ritalin vil man kunne oppleves hypoman ja. Man blir speeda rett og slett. Men jeg er i tvil på om man klarer å bli sånn av concerta. 

Uansett burde en god fagperson kunne skille på om en person er rusa eller hyppman. Blant annet vil man få store pupiller av sentralstimulerende rusmidler. Det gjelder også medikamenter hvis man tar nok av det. 

Men jeg synes ikke mine hypomanier og min speeda personlighet er lik. Selv om begge deler fører til taleflom og ukritisk adferd. 

Takk for deling av kunnskap! De gangene jeg har prøvd Ritalin fikk jeg helt roen. Handler vel om at terapeutens mistanke om ADHD som tilleggsdiagnose muligens medfører riktighet;-) Så derfor ikke for meg at man kan bli hypoman. Uansett sært å gå inn for å få en misvisende diagnose. Men, sjuke folk gjør jo sære ting. 

Fugl-ut-av-buret skrev (12 timer siden):

Takk for deling av kunnskap! De gangene jeg har prøvd Ritalin fikk jeg helt roen. Handler vel om at terapeutens mistanke om ADHD som tilleggsdiagnose muligens medfører riktighet;-) Så derfor ikke for meg at man kan bli hypoman. Uansett sært å gå inn for å få en misvisende diagnose. Men, sjuke folk gjør jo sære ting. 

Man må ta mer enn typisk forskrevet dose for å få den effekten da. :)

Men ja, det er jo litt spesielt å gjøre.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...