Gå til innhold

Psykiateren som har utredet meg avsluttet «oss», epikrise?

Anbefalte innlegg

Hei. Har gått til en avtalespesialist noen år for å utrede og fastsette diagnose og igangsette medisiner. For et år siden var alt dette i boks og hun sa noe sånt som «lykke til videre da, om du har behov for å snakke mer om xxx kan legen henvise deg til dps». Opplevde at vi avsluttet og er helt ok med det, hun har gjort sin jobb. Men fastlegen min har ikke fått tilsendt noen epikrise. Skal det alltid sendes epikrise når et pasientforhold avsluttes?  Her jeg bor er ikke epikriser og jorunalnotat fra psykiatri tilgjengelig på helsenorge. Men har spurt fastlege som ikke har fått noe. 

Anonymkode: 63022...76c

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Har gått til en avtalespesialist noen år for å utrede og fastsette diagnose og igangsette medisiner. For et år siden var alt dette i boks og hun sa noe sånt som «lykke til videre da, om du har behov for å snakke mer om xxx kan legen henvise deg til dps». Opplevde at vi avsluttet og er helt ok med det, hun har gjort sin jobb. Men fastlegen min har ikke fått tilsendt noen epikrise. Skal det alltid sendes epikrise når et pasientforhold avsluttes?  Her jeg bor er ikke epikriser og jorunalnotat fra psykiatri tilgjengelig på helsenorge. Men har spurt fastlege som ikke har fått noe. 

Av en eller annen grunn så er det ikke så uvanlig at avtalespesialister i psykiatri unnlater å sende epikrise. Tror det henger sammen med at en del pasienter ikke ønsker at noen skal få vite noe om hva de snakker om i terapi. Kan hende du gjør lurt i å be henne om å sende epikrise. 

frosken skrev (1 time siden):

Av en eller annen grunn så er det ikke så uvanlig at avtalespesialister i psykiatri unnlater å sende epikrise. Tror det henger sammen med at en del pasienter ikke ønsker at noen skal få vite noe om hva de snakker om i terapi. Kan hende du gjør lurt i å be henne om å sende epikrise. 

Hvorfor er det ikke så uvanlig bare for avtalespesialister? 

Anonymkode: 2cb48...24b

Annonse

Jeg lurer vel egentlig mest på om jeg er helt avsluttet og må henvises på nytt/til en annen eller om «saken» er åpen. Jeg var så idiot forrige time å si alt «alt er helt fint, ingen problemer, medisinene fungere strålende, nei jeg behøver ikke noe mer». Dermed ble det jo litt sånn «ja, da er det ikke så mye mere jeg kan hjelpe deg med. Du er ressurssterk, lykke til videre. Har du behov for samtaler be fastlege henvise deg til dps». Jeg dytta meg selv litt ut døra. Så tok det hele to mnd før neste hypomane episode og deretter fem mnd før en bedriten depresjon/blandet episode. Løse begge med sovemedisiner og mye Seroquel. Noe jeg ikke har avtalt med spesialist men funnet frem til selv. Har en nydelig fastlege og hun er informert om Seroquelbruk. Sånn sett fungerer det fint for jeg har jo redskap til å løse problemene mine. Likevel tror jeg nok at det muligens hadde vært smart med et tillegg i grunnbehandlingen. Som jeg pent takket nei til da hun sa at «Lamictal alene pleier ikke holde, men det holder for noen». Jeg insisterte på å være en av disse noen. Synes det er for pinlig å ta kontakt igjen og si at det ikke stemte likevel, alt dette jeg insisterte på sist. Iallfall i frisk fase, for nå funker det jo med bare Lamictal. 

ts

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor er det ikke så uvanlig bare for avtalespesialister? 

Anonymkode: 2cb48...24b

Avtalespesialistene har i mange år vært gitt en svært stor frihet mht hvordan utforme sin praksis, de har blitt lite styrt. 

Fionys skrev (40 minutter siden):

Du kan logge inn på helse norge for å se om behandlingen er avsluttet. Det finner du under henvisninger.

Det varierer hva som ligger på helse norge. Hos meg er ikke henvisninger til avtalespesialister registrert. 

Har sjekket helsenorge igjen nå. Under «henvisninger», «pasientjorunal» eller andre bolker står det ingen ting fra denne spesialisten, hverken fra i fjor eller fra tidligere år. Tror hun har sendt et jorunalnotat med diagnose til fastlege da det ble klarlagt men det er det eneste. 

Tror dette med helsenorge handle om hvor jeg bor og at det kun er dps som skriver i helsenorge her og ikke psykiatrispesialister.

ts 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...