Gå til innhold

Psykisk helse og bilkjøring

Anbefalte innlegg

Gjest Liviane

Har du måttet få helseattest fra lege om at du kan kjøre bil? Jeg må si jeg ble litt overrasket av å få vite at blant annet bipolar lidelse krever helseattest fra lege. Jeg har aldri fått noen slik helseattest så vidt jeg vet, men har vært gjennom vurdering som har gitt muntlig kjøreforbud for en liten stund. 

https://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/aktuelt/helse-og-bilkjoring-her-er-reglene :

Hvis man har en sykdom eller tilstand som kan virke inn på kjøreevnen, må man i tillegg få helseattest fra lege. Dette gjelder blant annet diabetes, hjerte- og karsykdommer, samt søvnforstyrrelser som søvnapné og narkolepsi. Psykiske lidelser som bipolar lidelse og schizofreni vil også kreve helseattest fra lege. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464694-psykisk-helse-og-bilkj%C3%B8ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liviane skrev (19 minutter siden):

Har du måttet få helseattest fra lege om at du kan kjøre bil? Jeg må si jeg ble litt overrasket av å få vite at blant annet bipolar lidelse krever helseattest fra lege. Jeg har aldri fått noen slik helseattest så vidt jeg vet, men har vært gjennom vurdering som har gitt muntlig kjøreforbud for en liten stund. 

https://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/aktuelt/helse-og-bilkjoring-her-er-reglene :

Hvis man har en sykdom eller tilstand som kan virke inn på kjøreevnen, må man i tillegg få helseattest fra lege. Dette gjelder blant annet diabetes, hjerte- og karsykdommer, samt søvnforstyrrelser som søvnapné og narkolepsi. Psykiske lidelser som bipolar lidelse og schizofreni vil også kreve helseattest fra lege. 

Ved bp 1 så kan det nok stemme. 

Har tidligere fått muntlig kjøreforbud noen ganger, men siste gangen jeg var skikkelig syk så mistet jeg førerkortet i 8 måneder. Måtte da levere legeattest før jeg fikk det igjen. Hadde da noen år hvor jeg måtte levere legeattest ofte, men nå må jeg levere hvert 5 år. Det er  pga diabetes og ikke pga bipolar 1 at jeg må levere helseattest ofte. Det er iallefall diabetesen som er i fokus, men det kunne jo ha være annerledes hvis jeg ikke hadde hatt diabetes.  

Syntes det var kjipt å miste lappen den gangen, men samtidig riktig (da jeg ble friskere)  Det at jeg gikk på medisiner var bare positivt.  Det viste at jeg hadde innsikt og at det skulle litt mer til før jeg ble psykotisk igjen. 

Har måttet få helseattest ja, men politiet avslo søknaden om å få tilbake lappen. Det er to år siden og jeg har ikke klart å holde meg stabil nok til å ha sjans. 1-2 års stabilitet krever de. Og ikke bare pga rus, men pga psykiatri. 

For ordens skyld så har jeg ikke kjørt ruset eller fått så mye som en bot knyttet til bilkjøring hele mitt liv. Men jeg har ikke råd til å ha bil nå uansett. 

Jeg sluttet å kjøre grunnet mange "close calls". Jeg fokuserte på feil ting, grunnet tvangstanker. Jeg var livredd for å kjøre på noen , så jeg så for lenge feks på venstre side av rundkjøring, og holdt på å kjøre inn i enn bil med planker. Masse andre ting også, som at jeg så i bakspeilet, og dermed nesetn kjørte inn i bilen foran. Så jeg ga opp. Jeg hater det. Psykdommen gjør meg mer og mer uselvstending og det er mindre og mindre jeg kan gjøre. Det hadde vært kjekt å ta bil, Men det ville vel bare vært ett tidsspørsmål før "close calls" ville resultere i bulking og kræsj.

Anonymkode: 0b21f...78a

Jeg mistet lappen en liten stund I 2014. Jeg har jo egentlig schizofreni,  men lever i dag uten medisiner og er avhengig av bil på jobb. Jeg fikk tilbake lappen i 2017, og måtte få den for 2 år av gangen i begynnelsen. I 2019 fikk jeg lappen igjen til 2033. Har ikke hørt at jeg trenger noe spesielt helseattest.

Anonymkode: 5f4e1...d4d

Annonse

Haha så fjernt. Jeg her BP2 og kjører som en Gud på unger og til jobb hver eneste dag. Ingen har heldigvis leflet om noe helseattest. Hva er frykten, akutt mani som skal utvikle seg på en biltur med tilhørende vrangforestillinger om at jeg må evaluere bilen kjørende i 80-sone fordi en ufo skal sprenge bilen? 

Anonymkode: 0f8b4...491

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Haha så fjernt. Jeg her BP2 og kjører som en Gud på unger og til jobb hver eneste dag. Ingen har heldigvis leflet om noe helseattest. Hva er frykten, akutt mani som skal utvikle seg på en biltur med tilhørende vrangforestillinger om at jeg må evaluere bilen kjørende i 80-sone fordi en ufo skal sprenge bilen? 

Jeg tenker at det kanskje gjelder BP2 også. Den er ikke fullt så alvorlig i oppstemte faser, men både depresjoner og hypomanier kan jo påvirke kjøreevnen. Men det er det jo så mye annet som også kan, og det meste av det finnes det ingen spesielle regler for, bortsett fra den overordnede regelen som alltid gjelder for alle, "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret". Det er først og fremst opp til bilføreren selv å avgjøre, og bra er vel kanskje det. 

Ellers takk for svar alle sammen! Jeg må si jeg ble litt bekymret da jeg fikk vite dette fra noen jeg snakket med i går, men tenker at det ikke egentlig er noe jeg trenger å bekymre meg for. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bp2 har jo egentlig ganske milde symptomer. Det er bp1 som har psykoser. 

Anonymkode: 6a963...053

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bp2 har jo egentlig ganske milde symptomer. Det er bp1 som har psykoser. 

Anonymkode: 6a963...053

Man kan bli så deprimert at man vil kjøre inn i en fjellvegg. 

Politiet listet opp at jeg har blitt tvangsinnlagt grunnet suicidalitet/forsøk, som en av grunnene til at jeg ikke fikk tilbake lappen. 

Hadde ikke fått diagnosen bipolar da, men politiet er jo godt kjent med meg og selv om legen gav klarsignal og vet at jeg aldri ville vært en fare i trafikken så hadde politiet et annet syn på slik type risiko. Forebygging på høyt nivå. 

• 2 uker senere...

Jeg har schizofreni, og lappen. Aldri har noen lege snakket om å ta den. Jeg har kjørt bil i psykose for lenge siden. Bilen er solgt og nå møter jeg ikke helsekravene fordi jeg går på for mye sterk benzodiazepin. Men ingen har formelt sett "tatt" lappen min.

Anonymkode: 0b21f...78a

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...