Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

SSRI kan redusere dopaminerg aktivitet i hjernen, og derfor kan enkelte få samme bivirkning (tardiv dyskinesi) som av antipsykotika.

Seroxat er det mest potente SSRI på markedet. Det kan hende du etterhvert blir kvitt dette ved å bytte til et mildere SSRI. Det vil kun tiden vise. 

Men det er teoretisk en mulighet for å i starten bli verre ved bytte/dosereduksjon/seponering. 

ISW skrev (På 16.1.2022 den 19.11):

SSRI kan redusere dopaminerg aktivitet i hjernen, og derfor kan enkelte få samme bivirkning (tardiv dyskinesi) som av antipsykotika.

Seroxat er det mest potente SSRI på markedet. Det kan hende du etterhvert blir kvitt dette ved å bytte til et mildere SSRI. Det vil kun tiden vise. 

Men det er teoretisk en mulighet for å i starten bli verre ved bytte/dosereduksjon/seponering. 

Med «verre» mener du da at bivirkningene kan bli verre? Eller at angsten (som jeg tar Seroxat for) kan bli verre? 

Annonse

Osten skrev (49 minutter siden):

Med «verre» mener du da at bivirkningene kan bli verre? Eller at angsten (som jeg tar Seroxat for) kan bli verre? 

Hei,

Jeg antar at dette er tardiv dyskinesi ( @kupton får korrigere meg hvis jeg tar feil).

Hvis det er det, er en forklaring at noen reseptorer i hjernen har blitt oversensitive for stimulering av dopamin. Seroxat hemmer dopaminaktiviteten i hjernen, på samme måte som andre SSRI. Men Seroxat kan være mer potent enn andre SSRI.

Hvis du bytter, eventuelt trapper ned Seroxat, øker dopaminaktiviteten igjen. Dette kan gjøre det du beskriver som en bivirkning av Seroxat, verre en periode. 

ISW skrev (15 minutter siden):

Hei,

Jeg antar at dette er tardiv dyskinesi ( @kupton får korrigere meg hvis jeg tar feil).

Hvis det er det, er en forklaring at noen reseptorer i hjernen har blitt oversensitive for stimulering av dopamin. Seroxat hemmer dopaminaktiviteten i hjernen, på samme måte som andre SSRI. Men Seroxat kan være mer potent enn andre SSRI.

Hvis du bytter, eventuelt trapper ned Seroxat, øker dopaminaktiviteten igjen. Dette kan gjøre det du beskriver som en bivirkning av Seroxat, verre en periode. 

Ok, det kan jeg forstå. Er spent på hva legen foreslår, skal dit på torsdag. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...