Gå til innhold

Tenker på å få hund


lyseblå

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å få hund og ønsker gjerne andres erfaringer og tanker rundt temaet. 

Jeg har tenkt på det å få hund i flere år, men det har bare aldri passet helt. Men nå tenker jeg at jeg har muligheten til det. Jeg tenker mest på er å overta en omplasseringshund eller eventuelt kjøpe en valp. Det jeg er redd for er at jeg skal bli så dårlig igjen at jeg ikke klarer ta vare på hunden på en god nok måte da jeg bruker bli dårlig ett par ganger i året. På den andre siden tenker jeg at jeg har tid til en hund. Og at det kan være fint å ha ansvar for noe annet enn seg selv, ha en grunn til å måtte stå opp hver morgen og gå tur hver dag. Behandlerne mine er veldig positive til det (og nesten mer engasjert enn det jeg selv er, hehe) og foreldrene mine har sagt at de kan passe den dersom det trengs. Så det som står igjen er at jeg selv tar valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De to viktigste tingene å tenke på før man får hund er

1) Økonomi. Det er dyrt å ha hund og man skal ha økonomi til å gi den god og næringsrik mat, riktig utstyr, godbiter, leker, eventuelle kurs, forsikring, følge opp hos veterinær med vaksiner hver år og tannrens. I tillegg kan det skje skader og da må man ha råd til egenandelen på forsikringen og også være klar over at det ikke er alt forsikring dekker.

2) Velg riktig rase for deg og finn en oppdretter du kan ha et godt forhold til resten av hundens liv. Vit hva du kan gi hunden på forhånd og ikke velg f.eks en polarhund om du ikke er forberedt på trekking i bånd, en border collie hvis du ikke takler at den gjeter på alt som beveger seg og har mye stresshandlinger. Eller jakthund hvis du ikke er klar for å legge ned mye arbeid for å trene bort instinkter (som ikke alltid er mulig). Det samme med vokterhunder. 
Å evt skulle gå for en blandingshund er et sjansespill både når det gjelder helse og gemytt.

Les deg opp på hvilke problemer de forskjellige rasene har i forhold til helse. F.eks så er det svært vanlig at chihuahua og pomeranian må opereres for patellaluksasjon, det er en kostnad på rundt 30k.

Større raser sliter mer med HD og AD, noen lever fint med det mens andre blir avlivet unge. 

Vær forberedt på å legge ned mye trening i å kunne være alene hjemme og generell hverdagslydighet. 
Og ikke minst så skal du ha tid og energi til å gi hunden det den trening av fysisk og mental stimuli. 

 

Anonymkode: 1c0e5...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 13.48):

De to viktigste tingene å tenke på før man får hund er

1) Økonomi. Det er dyrt å ha hund og man skal ha økonomi til å gi den god og næringsrik mat, riktig utstyr, godbiter, leker, eventuelle kurs, forsikring, følge opp hos veterinær med vaksiner hver år og tannrens. I tillegg kan det skje skader og da må man ha råd til egenandelen på forsikringen og også være klar over at det ikke er alt forsikring dekker.

2) Velg riktig rase for deg og finn en oppdretter du kan ha et godt forhold til resten av hundens liv. Vit hva du kan gi hunden på forhånd og ikke velg f.eks en polarhund om du ikke er forberedt på trekking i bånd, en border collie hvis du ikke takler at den gjeter på alt som beveger seg og har mye stresshandlinger. Eller jakthund hvis du ikke er klar for å legge ned mye arbeid for å trene bort instinkter (som ikke alltid er mulig). Det samme med vokterhunder. 
Å evt skulle gå for en blandingshund er et sjansespill både når det gjelder helse og gemytt.

Les deg opp på hvilke problemer de forskjellige rasene har i forhold til helse. F.eks så er det svært vanlig at chihuahua og pomeranian må opereres for patellaluksasjon, det er en kostnad på rundt 30k.

Større raser sliter mer med HD og AD, noen lever fint med det mens andre blir avlivet unge. 

Vær forberedt på å legge ned mye trening i å kunne være alene hjemme og generell hverdagslydighet. 
Og ikke minst så skal du ha tid og energi til å gi hunden det den trening av fysisk og mental stimuli. 

 

Anonymkode: 1c0e5...81f

Takk for et godt og informativt svar. En ting jeg gjerne skulle visst mer om er hvordan finner man en god oppdretter og hva burde man se etter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (41 minutter siden):

Takk for et godt og informativt svar. En ting jeg gjerne skulle visst mer om er hvordan finner man en god oppdretter og hva burde man se etter? 

Kontakte Norsk KennelKlubb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (3 timer siden):

Takk for et godt og informativt svar. En ting jeg gjerne skulle visst mer om er hvordan finner man en god oppdretter og hva burde man se etter? 

Først må du finne ut hvilken rase du ønsker, deretter sjekker du oppdretterlisten hos den respektive raseklubben. Derfra er det bare til å kontakte oppdrettere. Anbefaler deg å prate med andre som har samme rase og også møte personer som var valp fra den respektive oppdretter. Og vær obs på at det på de aller fleste raser er veldig lang ventetid nå, opp mot 2 år på de mest seriøse oppdrettere. 
 

Anonymkode: 1c0e5...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.1.2022 den 21.19):

Først må du finne ut hvilken rase du ønsker, deretter sjekker du oppdretterlisten hos den respektive raseklubben. Derfra er det bare til å kontakte oppdrettere. Anbefaler deg å prate med andre som har samme rase og også møte personer som var valp fra den respektive oppdretter. Og vær obs på at det på de aller fleste raser er veldig lang ventetid nå, opp mot 2 år på de mest seriøse oppdrettere. 
 

Anonymkode: 1c0e5...81f

Godt råd. Men jeg lurer på, er det best å sende e-post eller ringe? Og hva burde man eventuelt skrive om seg selv? Det gjør ingenting om det skulle være lang ventetid, det som teller mest for meg er at jeg får en hund jeg er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (10 timer siden):

Godt råd. Men jeg lurer på, er det best å sende e-post eller ringe? Og hva burde man eventuelt skrive om seg selv? Det gjør ingenting om det skulle være lang ventetid, det som teller mest for meg er at jeg får en hund jeg er fornøyd med.

Du kan i alle fall nevne boforhold og ditt aktivitetsnivå. Hvor lange turer du går f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...