Gå til innhold

Hjelp!! Angsten har plutselig kommet tilbake


Sommerblomsten9

Anbefalte innlegg

Sommerblomsten9

Hei. Har vært angstfri lenge nå, nå idag har angsten kommet tilbake kjempe sterkt!! Aner ikke hva jeg skal gjøre?? Får ikke sove pga dette , er plutselig konstant redd, klarer ikke slappe av, hele kroppen spenner seg og er livredd, hvorfor har den kommet tilbake? Og hvordan bli kvitt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommerblomsten9
kupton skrev (Akkurat nå):

Bruk samme måte som når du har blitt kvitt den tidligere.

Men det tok 5 måneder😭 og det ble plutselig bedre av seg selv. Og jeg klarer ikke å gå igjennom dette helvete i flere måneder igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når du har borderline, så er det ikke helt uvanlig at du kan få perioder med nedstemthet og/eller angst. Dette er helt normalt, og hvis du prøver å akseptere det i stedet for å bli veldig engstelig for det eller fortvilet over det, så gir det seg mye raskere.

Prøv og tenke: Nå har jeg angst, jeg merker at angsten er der men jeg skal fokusere på noe annet. Så vender du fokus ut på noe helt annet og fortsetter med det du gjorde før du fikk angst. La bare angsten være i fred. Den går snart over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
ISW skrev (4 minutter siden):

Hei.

Når du har borderline, så er det ikke helt uvanlig at du kan få perioder med nedstemthet og/eller angst. Dette er helt normalt, og hvis du prøver å akseptere det i stedet for å bli veldig engstelig for det eller fortvilet over det, så gir det seg mye raskere.

Prøv og tenke: Nå har jeg angst, jeg merker at angsten er der men jeg skal fokusere på noe annet. Så vender du fokus ut på noe helt annet og fortsetter med det du gjorde før du fikk angst. La bare angsten være i fred. Den går snart over.

Takk , skal prøve :( men den gjør at jeg ikke får sove, og da blir jeg enda mer deprimert. Og hver gang jeg skal prøve å tenke på positive ting, så nekter den å la meg gjøre det, den ligger å skurrer under huden hele tiden. Og jeg er så frustrert for at jeg hadde det bedre, og trodde jeg var frisk! Føler meg bare så redd, og aner ikke hvorfor. Det er den redselen som er der. Og jeg orker virkelig ikke at dette skal vare i flere måneder som før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommerblomsten9

Og er plutselig ikke glad lengre , klarer ikke glede meg over ting mer, som jeg gjorde bare for 2 dager siden :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (8 minutter siden):

Takk , skal prøve :( men den gjør at jeg ikke får sove, og da blir jeg enda mer deprimert. Og hver gang jeg skal prøve å tenke på positive ting, så nekter den å la meg gjøre det, den ligger å skurrer under huden hele tiden. Og jeg er så frustrert for at jeg hadde det bedre, og trodde jeg var frisk! Føler meg bare så redd, og aner ikke hvorfor. Det er den redselen som er der. Og jeg orker virkelig ikke at dette skal vare i flere måneder som før. 

Jeg har selv vært mye redd uten at det var noen klar grunn til det. Jeg er enig - det er enklere hvis du f.eks er redd for edderkopper eller redd for å fly - da opplever man på en måte å ha mer kontroll.

Men det lureste du kan gjøre er å vende fokuset utover framfor innover. Se noe på TV, ordne hjemme, eller bare aksepter følelsene dine av angst og nedstemthet - de er ikke farlige, det skyldes bare at hjernen midlertidig lurer deg. Og de går over - kan til og med gå veldig raskt over. Men ikke sett deg som et mål at de aldri må komme tilbake, for da har du igjen definert de som "farlige", og viktige for hjernen din.

Så kan du lese denne: https://www.metakognitivterapi-oslo.no/blog/5-rad-mot-panikkangst

God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
ISW skrev (24 minutter siden):

Jeg har selv vært mye redd uten at det var noen klar grunn til det. Jeg er enig - det er enklere hvis du f.eks er redd for edderkopper eller redd for å fly - da opplever man på en måte å ha mer kontroll.

Men det lureste du kan gjøre er å vende fokuset utover framfor innover. Se noe på TV, ordne hjemme, eller bare aksepter følelsene dine av angst og nedstemthet - de er ikke farlige, det skyldes bare at hjernen midlertidig lurer deg. Og de går over - kan til og med gå veldig raskt over. Men ikke sett deg som et mål at de aldri må komme tilbake, for da har du igjen definert de som "farlige", og viktige for hjernen din.

Så kan du lese denne: https://www.metakognitivterapi-oslo.no/blog/5-rad-mot-panikkangst

God bedring :)

Men kommer dette å vare i flere mnd som før??😭 orker ikke legevakt besøk og innleggelser dette året igjen :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (5 minutter siden):

Men kommer dette å vare i flere mnd som før??😭 orker ikke legevakt besøk og innleggelser dette året igjen :( 

Nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Sommerblomsten9 skrev (1 time siden):

Hei. Har vært angstfri lenge nå, nå idag har angsten kommet tilbake kjempe sterkt!! Aner ikke hva jeg skal gjøre?? Får ikke sove pga dette , er plutselig konstant redd, klarer ikke slappe av, hele kroppen spenner seg og er livredd, hvorfor har den kommet tilbake? Og hvordan bli kvitt den?

Nedtur når dette skjer 😆 jeg vet ikke om du har noe å gå til som jobb osv, men det har hjulpet meg veldig. Men likevel merker jeg det fort på fridager, og jeg er redd for å få tilbake depresjonen. Men det er helt vanlig å bli redd for å få tilbake noe man husker som helt jævlig. Det hjelper å finne noe å fokusere på. Les noe, vask og rydd :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
90tallsbarn skrev (18 minutter siden):

Nedtur når dette skjer 😆 jeg vet ikke om du har noe å gå til som jobb osv, men det har hjulpet meg veldig. Men likevel merker jeg det fort på fridager, og jeg er redd for å få tilbake depresjonen. Men det er helt vanlig å bli redd for å få tilbake noe man husker som helt jævlig. Det hjelper å finne noe å fokusere på. Les noe, vask og rydd :))

Jobber dessverre ikke akkurat nå :( ja, det er så utrolig kjipt! Trodde at ting var bedre og jeg hadde det bra. Og nå ble plutselig alt verre, vil ikke oppleve dette igjen. Så er veldig redd nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 timer siden):

Hei.

Når du har borderline, så er det ikke helt uvanlig at du kan få perioder med nedstemthet og/eller angst. Dette er helt normalt, og hvis du prøver å akseptere det i stedet for å bli veldig engstelig for det eller fortvilet over det, så gir det seg mye raskere.

Prøv og tenke: Nå har jeg angst, jeg merker at angsten er der men jeg skal fokusere på noe annet. Så vender du fokus ut på noe helt annet og fortsetter med det du gjorde før du fikk angst. La bare angsten være i fred. Den går snart over.

Så fint svar❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommerblomsten9 skrev (3 timer siden):

Hei. Har vært angstfri lenge nå, nå idag har angsten kommet tilbake kjempe sterkt!! Aner ikke hva jeg skal gjøre?? Får ikke sove pga dette , er plutselig konstant redd, klarer ikke slappe av, hele kroppen spenner seg og er livredd, hvorfor har den kommet tilbake? Og hvordan bli kvitt den?

Går du på medisiner? Dette har skjedd for meg også, og da jeg gikk på medisiner gikk disse "tilbakefallene" over etter et par dager. 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
helseangst skrev (2 minutter siden):

Går du på medisiner? Dette har skjedd for meg også, og da jeg gikk på medisiner gikk disse "tilbakefallene" over etter et par dager. 🤗

Ingen medisiner :( hvilke medisiner går du på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (3 minutter siden):

Ingen medisiner :( hvilke medisiner går du på? 

Jeg går på zoloft. Har nettopp begynt på de igjen, så foreløpig hjelper de ikke så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helseangst skrev (7 timer siden):

Jeg går på zoloft. Har nettopp begynt på de igjen, så foreløpig hjelper de ikke så mye. 

Hvorfor sluttet du? Tar nok litt tid før det stabiliserer seg. Går selv på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken skrev (10 timer siden):

Hvorfor sluttet du? Tar nok litt tid før det stabiliserer seg. Går selv på det.

Jeg gikk på det i sju år, og ville prøve meg uten i samråd med psykiater. Trodde jeg skulle klare å være medisinfri. Men det klarte jeg altså ikke😓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
helseangst skrev (20 timer siden):

Jeg går på zoloft. Har nettopp begynt på de igjen, så foreløpig hjelper de ikke så mye. 

Har zoloft noen bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (3 timer siden):

Har zoloft noen bivirkninger?

For min del har de eneste bivirkningene vært økt angst i oppstarten og at jeg kunne føle meg litt flat til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...