Gå til innhold

Hva synes du om Taliban besøket?


Worriesome Plenty 2

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2

Jeg mener det er ett klokt valg å invitere de hit. En humanitær katastrofe med sult bygger seg opp i Afghanistan som har hatt langvarig tørke. De er ikke demokrater, de er teokrater. Men de er de som leder dette bakstreverske landet. Det er positivt at det finnes ett mer moderat Taliban nå enn forrige gang de var ved makten. Jeg anser de selvfølgelig ikke som noen høyverdige humanister akkurat. Men sivilbefolkningen i Afghanistan fortjener hjelp. Ved dialog kommer man litt lengre (sikkert ikke særlig langt) enn ved ignorering. Sult i Afghanistan går ut over andre enn Taliban også, og mer radikalisering er ikke bra for dette trøblete landet. Sult og uverdige forhold fyrer i høy grad oppunder ekstremisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser hva du mener. Men nå sitter gutta på hotell og mesker seg med halal-mat servert av kvinner med slør, antakelig. Eller, de godtar vel bare menn. Betalt av den norske staten, det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (9 timer siden):

Jeg mener det er ett klokt valg å invitere de hit. En humanitær katastrofe med sult bygger seg opp i Afghanistan som har hatt langvarig tørke. De er ikke demokrater, de er teokrater. Men de er de som leder dette bakstreverske landet. Det er positivt at det finnes ett mer moderat Taliban nå enn forrige gang de var ved makten. Jeg anser de selvfølgelig ikke som noen høyverdige humanister akkurat. Men sivilbefolkningen i Afghanistan fortjener hjelp. Ved dialog kommer man litt lengre (sikkert ikke særlig langt) enn ved ignorering. Sult i Afghanistan går ut over andre enn Taliban også, og mer radikalisering er ikke bra for dette trøblete landet. Sult og uverdige forhold fyrer i høy grad oppunder ekstremisme.

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er flau på Norges vegne - men egentlig ikke så veldig overrasket. Da Støre var utenriksminister var han en ivrig tilhenger av dialog og samtaler med Hamas. 

Har vanskelig for å se for meg at dette kunne skjedd under Erna.

https://www.nordnorskdebatt.no/morkemenn-pa-soria-moria/o/5-124-162182

Billedbevisene kom på løpende bånd på Talibans offisielle Twitter-konto. Skjeggete menn (ingen kvinner) poserte i de hvite skinnsetene ombord i en innleid Falcon Jet. PR-strategien var tydelig fra første stund – dette er "statsledere" som skal på tur for å få anerkjennelse. Bilder forteller mer enn tusen ord, og denne gang er det ingen god historie for Norge.

Det ser ikke pent ut. Selv om Støre-regjeringen har hatt de beste intensjoner må man spørre om vurderingene som ligger til grunn. Det etterlatte inntrykk er at Norge har blitt et slags reisebyrå for Taliban, gjennom å ha hentet 15 mørkemenn fra Kabul på første klasse i et chartret fly.

Det sikreste utfallet av Talibans gjesteopptreden i Holmenkollen, er at det trolig vil sende Ap og Sp enda lengre nedover på meningsmålingene.

På Dagsrevyen dukket utenriksminister Anniken Huitfeldt opp søndag for å forklare hvorfor man ikke kunne kommunisere på forhånd hva som skulle skje. Jo, blant mennene hun hadde fått besøk av er det ettersøkte terrorister, hadde man fortalt om dette, hadde de jo ikke kunnet reise til Norge. 

Det hørtes ut som utenriksministeren hadde smuglet noen banditter inn bakveien, og det er jo ikke så langt unna de faktisk forhold. 

Og fordi Taliban selv fikk velge sine representanter uten norsk innblanding, havnet det også folk på charterflyet som kan knyttes til nettverket som drepte den norske journalisten Carsten Thomassen med kaldt blod i 2008. Det ser alt annet enn bra ut.

Tidligere forsvarssjef Sverre Diesen sier søndag at man bør være varsom med å la kortsiktige humanitære instinkter få overtaket når det bidrar til å befeste et mørkemannsvelde.

Anonymkode: f7036...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Lurer på hvor mange utilslørte kvinner som skal i møte med dem?

Anonymkode: 2dfa1...0ad

Ingen vil jeg tro. Når det gjelder muslimske mørkemenn har vi god tradisjon i å legge oss flate her i vesten. Vi husker jo den svenske feministiske regjeringens besøk i Iran.

?uuid=844c5641-7f48-581e-adfd-93ef5b7b7c 

Anonymkode: f7036...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig i tvil over hva jeg synes om dette. Første innskytelse er at dette er uklokt. Så hørte jeg et innslag på radioen i går, om at hensikten med møtet er å løse de humanitære utfordringene i landet, og det høres jo unektelig klokt ut med dialogmøte. MEN når jeg tenker meg om igjen, så synes jeg det som stor i artikkelen over her, om å legge et slikt møtet til et nøytralt land, hadde vært mye klokere. Da hadde ikke møtet vært så splittende, Taliban hadde da ikke vært Norges gjester - for en inviterer som regel gjester en respekterer og liker - og et slikt møte er jo på en måte en anerkjennelse av Taliban som styrende i Afghanistan, og det kan jeg på ingen måte stå inne for.

Nei, jeg synes det er ubehagelig og klamt. En dialog med dem er viktig, men ikke som gjester i vårt land, når enkelte av gjestene er ansvarlige for terror og overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men… skal Norge invitere lederne i alle land der sult og elendighet truer? Eller gjelder dette bare Afghanistan? Og hvorfor? Tåler vi bedre at mennesker i noen land lider? Jeg forstår ikke dette. Jeg tror, slemt nok, at Støre og kanskje Huitfeldt også, har planer om å få jobb i store organisasjoner i verden etter politisk karriere i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...