Gå til innhold

Angst og sobril


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg tatt 40 mg sobril, og det er halvannen time side. Har veldig angst, og er redd den ikke skal virke. Jeg er ikke tilvendt sobril heller, tar den langt fra hver dag. Hvor lenge tar det før den virker?

Anonymkode: 67714...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den burde vell ha virket til nå, men Sobril er lite virksomt, mer som sukkerpiller er min erfaring. Altså null effekt. Men det varierer vel fra person til person.

Anonymkode: 564fe...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå har jeg tatt 40 mg sobril, og det er halvannen time side. Har veldig angst, og er redd den ikke skal virke. Jeg er ikke tilvendt sobril heller, tar den langt fra hver dag. Hvor lenge tar det før den virker?

Anonymkode: 67714...38d

Hva er du redd for?

Anonymkode: c8519...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Den burde vell ha virket til nå, men Sobril er lite virksomt, mer som sukkerpiller er min erfaring. Altså null effekt. Men det varierer vel fra person til person.

Anonymkode: 564fe...238

Ja jeg vet ikke. Ofte må jeg ta 15 mg truxal sammen med 40 mg sobril for at det skal virke. Noen ganger blir jeg helt utslått av det, andre ganger er jeg like våken. Virkningen varierer så mye at jeg føler de ikke er til å stole på faktisk. 

Anonymkode: 67714...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva er du redd for?

Anonymkode: c8519...f94

Angsten for angsten? Hadde en avtale i dag og jeg har angst for å gå ut. Kanskje det som trigget det.

Anonymkode: 67714...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den begynte å virke sammen med 25 mg seroquel for halv time siden. Spiste tre knekkebrød og drakk en halv kopp kaffe og så gikk altså virkningen bort. Har aldri hørt at sobril mister effekt etter inntak av mat.

Jeg blir snart gaal. 

Anonymkode: 67714...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å ta 15 mg, og merker ofte litt virkning etter en time. I pakningsvedlegget står det at maks effekt oppnås etter 2-4 timer hvis jeg ikke husker helt feil. 40 mg hørtes veldig mye ut, men det er kanskje forskjellig fra person til person. Jeg har aldri opplevd at det har mistet effekten etter inntak av mat. Kanskje det er en annen benzo som er bedre for deg? Valium feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på sterkere benzo. Så jeg får ikke effekt av sobril. Men hadde jeg vært benzo nybegynner, ville jeg nok hatt effekt. Det lønner seg å ta de på tom mage. Det gjelder det meste av benzo, ellers må de gjennom fordøyelsen først. Er magen tom, går dette mye fortere, og jeg mistenker også att man får sterkere effekt. Sånn er det jo med paracet og den slags også.

Anonymkode: f0eac...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg går på sterkere benzo. Så jeg får ikke effekt av sobril. Men hadde jeg vært benzo nybegynner, ville jeg nok hatt effekt. Det lønner seg å ta de på tom mage. Det gjelder det meste av benzo, ellers må de gjennom fordøyelsen først. Er magen tom, går dette mye fortere, og jeg mistenker også att man får sterkere effekt. Sånn er det jo med paracet og den slags også.

Anonymkode: f0eac...b45

Takk for tips, men hadde ikke spist i sted. Og jeg blir sulten med én gang den begynner å virke, spiser og mister effekt, så den må ha en veldig rar virkning på meg. Jeg har ofte tenkt på om jeg skal spør etter sterkere benzo, men er redd for at legen ser på det som et tegn på avhengighet og toleranseutvikling. Det er det ikke, sobril virker bare helt rart på meg.. men så er det vival og. Tok 4 mg vival for noen måneder siden, veldig liten effekt der og. Og nå skal jeg snart på opptrapping på cipralex så blir litt engstelig når jeg ikke har noe mot angsten som ofte følger med på opptrapping på ssri.

Anonymkode: 67714...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helseangst skrev (3 timer siden):

Jeg pleier å ta 15 mg, og merker ofte litt virkning etter en time. I pakningsvedlegget står det at maks effekt oppnås etter 2-4 timer hvis jeg ikke husker helt feil. 40 mg hørtes veldig mye ut, men det er kanskje forskjellig fra person til person. Jeg har aldri opplevd at det har mistet effekten etter inntak av mat. Kanskje det er en annen benzo som er bedre for deg? Valium feks?

Ja jeg skulle spurt legen om sterkere benzo men kvier meg veldig, redd han skal tro jeg har toleranseutvikling, men det er jo ikke sånn. Skal snart på opptrapping på ssri - håper inderlig ikke jeg får angst av det, når ikke engang sobril virker som den skal.

Anonymkode: 67714...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg skulle spurt legen om sterkere benzo men kvier meg veldig, redd han skal tro jeg har toleranseutvikling, men det er jo ikke sånn. Skal snart på opptrapping på ssri - håper inderlig ikke jeg får angst av det, når ikke engang sobril virker som den skal.

Anonymkode: 67714...38d

Krysser fingrene for at du slipper det. Jeg fikk det, men jeg er ekstremt sensitiv for medisiner og veldig fokusert på endringer. Heldigvis funker Sobril for meg. Du burde spørre om å få bytte hvis du ikke har effekt av 40 mg sobril (og tar det sjelden). Det er jo ingen hjelp i å ta noe som ikke har effekt. Hører mange foretrekker valium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2022 den 20.42):

Takk for tips, men hadde ikke spist i sted. Og jeg blir sulten med én gang den begynner å virke, spiser og mister effekt, så den må ha en veldig rar virkning på meg.

Anonymkode: 67714...38d

Jeg tolker det som en vanlig virkning at du f.eks. begynner å bli trøtt. Da blir kroppen naturlig sulten og vi ønsker gjerne å spise (biologisk reaksjon). Hvorfor den da mister virkning, vet jeg ikke, men vet heller ikke hva du forventer av medisinen. Ofte er det best å gjøre noe med årsakene til medisinen om det er mulig. Medisiner bare utsetter problemet eller gir deg en krykke som du kan støtte deg på.

Synes at det å ta medisiner på tom mage generelt er en måte å medisinere seg på som jeg ikke ville ha gjort, om det gjøres bevisst for å få en sterkere effekt av B-preparater. Høres lite sunt ut i lengden. Da tas det raskere opp i kroppen og bivirkninger som trøtthet/sløvhet m.m. kan bli mer fremtredende og effekten kan gå også raskere ut - det sier seg selv. Med mat i magen, får også kroppen et mer gradvis opptak av medisinen, men en må da beregne noe lengre tid før medisinen virker.

Snakk med legen din, om hvordan du skal ta og ikke ta medisinene dine, og hvordan du skal få best mulig nytte av medisinene dine, inkl. å ikke utvikle avhengighet. Det trenger man ikke på toppen av en angstlidelse. Da er det om noen år det som er hovedfokus, og ikke angstlidelsen i seg.

Og husk, åpen dialog med legen din ang. eget forbruk er ifølge egen erfaring Alfa og Omega når man går på sterke vanedannende medisiner over tid :) Det er legen som skal hjelpe deg med helsen din, også med å ikke komme inn i et uheldig medisinsk bruksmønster. Legen ønsker deg alt godt om du ønsker å samarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg tolker det som en vanlig virkning at du f.eks. begynner å bli trøtt. Da blir kroppen naturlig sulten og vi ønsker gjerne å spise (biologisk reaksjon). Hvorfor den da mister virkning, vet jeg ikke, men vet heller ikke hva du forventer av medisinen. Ofte er det best å gjøre noe med årsakene til medisinen om det er mulig. Medisiner bare utsetter problemet eller gir deg en krykke som du kan støtte deg på.

Synes at det å ta medisiner på tom mage generelt er en måte å medisinere seg på som jeg ikke ville ha gjort, om det gjøres bevisst for å få en sterkere effekt av B-preparater. Høres lite sunt ut i lengden. Da tas det raskere opp i kroppen og bivirkninger som trøtthet/sløvhet m.m. kan bli mer fremtredende og effekten kan gå også raskere ut - det sier seg selv. Med mat i magen, får også kroppen et mer gradvis opptak av medisinen, men en må da beregne noe lengre tid før medisinen virker.

Snakk med legen din, om hvordan du skal ta og ikke ta medisinene dine, og hvordan du skal få best mulig nytte av medisinene dine, inkl. å ikke utvikle avhengighet. Det trenger man ikke på toppen av en angstlidelse. Da er det om noen år det som er hovedfokus, og ikke angstlidelsen i seg.

Og husk, åpen dialog med legen din ang. eget forbruk er ifølge egen erfaring Alfa og Omega når man går på sterke vanedannende medisiner over tid :) Det er legen som skal hjelpe deg med helsen din, også med å ikke komme inn i et uheldig medisinsk bruksmønster. Legen ønsker deg alt godt om du ønsker å samarbeide.

Hei

Jeg har ikke et problem med avhengighet, jeg tar ikke sobril ofte, så jeg ba ikke om råd om det. Forstår bare at du vil hjelpe altså. Men dette innlegget handlet ikke fra min sin side om hvordan få en slags rus av sobril ved å ta de på tom mage osv. Men når man tar en medisin mot angst, så vil man gjerne at den skal virke mot angsten, ikke sant? Jeg trenger ingen til å fortelle meg om faren for avhengighet, jeg er en voksen jente, så du trenger ikke bekymre deg for det. 

Anonymkode: 67714...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sobril er da heller ikke en sterk medisin. Det er den mildeste av benzodiazepinene. 

Da benzo medisinene kom, ble det gitt mye større doser enn i dag, så jeg tviler på at TS er i fare for å utvikle noe misbruk. 

Anonymkode: f0eac...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Sobril er da heller ikke en sterk medisin. Det er den mildeste av benzodiazepinene. 

Da benzo medisinene kom, ble det gitt mye større doser enn i dag, så jeg tviler på at TS er i fare for å utvikle noe misbruk. 

Anonymkode: f0eac...b45

Da er det vel en grunn til at de i dag er mer restriktiv på mengdene. 

(Det var en generell kommentar, ikke rettet mot TS sitt bruk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Da er det vel en grunn til at de i dag er mer restriktiv på mengdene. 

(Det var en generell kommentar, ikke rettet mot TS sitt bruk.)

Jo, men noen leger er så restriktive at det nesten blir snakk om placebo. 

Anonymkode: f0eac...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...