Gå til innhold

Randonetur.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Jeg skal kanskje på min første randonetur i år og har aldri prøvd det før. 

Er det veldig annerledes enn å stå slalom ? Lurer på om jeg må tjuvtrene litt først, så jeg ikke tabber meg helt ut :)

Noen med erfaring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så gøy! Det har jeg aldri prøvd. Du går opp da, med hølene løse ,som på telemarksski, og så fester du dem, slik at når du renner ned, er det som slalåm? Husker jeg prøvde meg litt med felleski (altså løse feller) på fjellski da jeg var rundt 20. Syntes det var så tungt å gå opp, og nifst å kjøre ned der det var så bratt, at jeg raskt droppet det, og foretrekker heller slalåmbakker 😄 Men det ser unektelig herlig ut å komme seg opp og nedover litt mer ikke-preparerte løyper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Jeg skal kanskje på min første randonetur i år og har aldri prøvd det før. 

Er det veldig annerledes enn å stå slalom ? Lurer på om jeg må tjuvtrene litt først, så jeg ikke tabber meg helt ut :)

Noen med erfaring ?

Her er det nok mange ulike meninger. Jeg har stått mye alpint, og har prøvd randone noen ganger. Jeg likte bedre å kjøre utenfor løype med randone enn utenfor løype med carving, det siste syns jeg er tungt. Jeg foretrekker fremdeles carving der det er bakker, men kan gjerne være med på ny randone-tur i det fri også. Fin opplevelse å være borte fra folkehavet i bakken og finere naturopplevelse syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvilken tur du går, men grovt sett er det veldig likt slalom. Hvis du går en populær tur kan det nesten være som en renne ned en slakk, preparert bakke.

I verste fall er det veldig bratt, dyp råtten snø og tett med trær, skrenter og steiner.

Derfor: Ikke velg en tøff løype første gang. Det kan være ganske ille når du MÅ ned en bakke som er for krevende for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (4 timer siden):

Så gøy! Det har jeg aldri prøvd. Du går opp da, med hølene løse ,som på telemarksski, og så fester du dem, slik at når du renner ned, er det som slalåm? Husker jeg prøvde meg litt med felleski (altså løse feller) på fjellski da jeg var rundt 20. Syntes det var så tungt å gå opp, og nifst å kjøre ned der det var så bratt, at jeg raskt droppet det, og foretrekker heller slalåmbakker 😄 Men det ser unektelig herlig ut å komme seg opp og nedover litt mer ikke-preparerte løyper!

Jeg jeg tror det blir herlig hvis jeg får det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Grendel skrev (1 time siden):

Det kommer veldig an på hvilken tur du går, men grovt sett er det veldig likt slalom. Hvis du går en populær tur kan det nesten være som en renne ned en slakk, preparert bakke.

I verste fall er det veldig bratt, dyp råtten snø og tett med trær, skrenter og steiner.

Derfor: Ikke velg en tøff løype første gang. Det kan være ganske ille når du MÅ ned en bakke som er for krevende for deg.

Det er i Tromsø og sønnen til kjæresten som guide. Jeg tror han har tenkt ut en tur til oss gamliser :) Men for min del må jeg sjekke føret først ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være tungt å gå oppover. Så har jo føre mye å si både opp og ned. Regner uansett med at sønnen vet hvilket nivå du er på og om du vil mestre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Det er i Tromsø og sønnen til kjæresten som guide. Jeg tror han har tenkt ut en tur til oss gamliser :) Men for min del må jeg sjekke føret først ja. 

Det blir sikkert en knallbra tur. Ikke noe å være stresset for hvis du har stått litt slalåm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Det er i Tromsø og sønnen til kjæresten som guide. Jeg tror han har tenkt ut en tur til oss gamliser :) Men for min del må jeg sjekke føret først ja. 

Høres ut som en utrolig spennende tur! For egen del ville jeg vært litt nervøs for formen både oppover og nedover, men ville tatt utfordringen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (7 timer siden):

Jeg skal kanskje på min første randonetur i år og har aldri prøvd det før. 

Er det veldig annerledes enn å stå slalom ? Lurer på om jeg må tjuvtrene litt først, så jeg ikke tabber meg helt ut :)

Noen med erfaring ?

Jeg ble mest opphengt i om ikke det er sånn at randonee må skrives med to e'er? 

Det blir sikkert gøy, regner med at de har valgt en tur tilpasset nivå og vær:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Grendel skrev (2 timer siden):

Det blir sikkert en knallbra tur. Ikke noe å være stresset for hvis du har stått litt slalåm.

Har stått mye tidligere da vi hadde hytte ved siden av slalombakke. De siste årene har jeg stått litt hvert år, men gitt opp sort bakke. Ellers klarer jeg meg fortsatt fint 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
frosken skrev (2 timer siden):

Jeg ble mest opphengt i om ikke det er sånn at randonee må skrives med to e'er? 

Det blir sikkert gøy, regner med at de har valgt en tur tilpasset nivå og vær:-)

Du har rett 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (2 timer siden):

Høres ut som en utrolig spennende tur! For egen del ville jeg vært litt nervøs for formen både oppover og nedover, men ville tatt utfordringen 😊

Ja, gleder meg 🙂 Det er egentlig 60-årspresang fra sønnen til faren sin som vi skulle bruke i fjor, men da måtte vi droppe det pga av coronaen. Derfor blir det i år om jeg får ferie. Har søkt og ikke fått svar enda. Vi har egentlig fått beskjed om at det kan bli vanskelig å få godtkjent ferie denne vinteren pga av ny opplæring IGJEN.  Litt frustrert over dette , da det er siste sjans i år. Må ha den ferien nå 🙂

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Nicklusheletida skrev (12 timer siden):

Ja, gleder meg 🙂 Det er egentlig 60-årspresang fra sønnen til faren sin som vi skulle bruke i fjor, men da måtte vi droppe det pga av coronaen. Derfor blir det i år om jeg får ferie. Har søkt og ikke fått svar enda. Vi har egentlig fått beskjed om at det kan bli vanskelig å få godtkjent ferie denne vinteren pga av ny opplæring IGJEN.  Litt frustrert over dette , da det er siste sjans i år. Må ha den ferien nå 🙂

Fikk ferie 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...