Gå til innhold

Zyprexa ved bipolar 2 - Kupton


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ts her: sliter mye med paranoia også, men ikke psykose. Går fra før på seroquel, litium, og en 2,5 mg zyprexa. Lurer på om det går an å ta en 2,5 mg zyprexa til i høye perioder. (De bærer mer preg av irritasjon og paranoia enn oppstemthet)

Anonymkode: a8906...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å svare så spesifikt på doser. Grunnet en regel DOL har, så det må du snakke din lege om. 

Anonymkode: a353b...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kan zyprexa taes ved behov ved maniske tilfeller ved bipolar 2 @kupton? 

Anonymkode: a8906...a7f

Man har vel ikke mani ved Bp2.. 

Anonymkode: 15125...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts her: sliter mye med paranoia også, men ikke psykose. Går fra før på seroquel, litium, og en 2,5 mg zyprexa. Lurer på om det går an å ta en 2,5 mg zyprexa til i høye perioder. (De bærer mer preg av irritasjon og paranoia enn oppstemthet)

Anonymkode: a8906...a7f

Som en annen sier så må du nok snakke med egen lege om spesifikke doseringsråd. Men synes stadig det for forunderlig at hvordan en skal forholde seg ved begynnende episoder ikke allerede er avklart med behandlende lege på forhånd. Det har vært tilfelle hos meg også, men tror jeg har lært det nå.. Ved oppstemthet skal man gradvis øke AP til effekt oppnås og helst også konferere behandlende lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (3 minutter siden):

Som en annen sier så må du nok snakke med egen lege om spesifikke doseringsråd. Men synes stadig det for forunderlig at hvordan en skal forholde seg ved begynnende episoder ikke allerede er avklart med behandlende lege på forhånd. Det har vært tilfelle hos meg også, men tror jeg har lært det nå.. Ved oppstemthet skal man gradvis øke AP til effekt oppnås og helst også konferere behandlende lege.

Har ikke du bp1?

Anonymkode: a793d...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere misforstod innlegget. Lurer kun på om zyprexa kan brukes ved behov ved hypomani, dose spurte jeg ikke om. 

Anonymkode: a8906...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ikke du bp1?

Anonymkode: a793d...a8d

Jo, men trodde det var omtrent samme "kjøreregler". Men beklager hvis jeg har sagt noe feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (37 minutter siden):

Jo, men trodde det var omtrent samme "kjøreregler". Men beklager hvis jeg har sagt noe feil. 

Kommer sikkert an på hvordan den enkelte opplever hypomani. Eller hvor kraftig den blir. Jeg har ikke en slik plan selv. Det brenner alltid ut av seg selv. Har hatt en kraftig en hvor det nesten var mani, og da ble jeg satt på mer antipsykotika av legen. Men ellers ingen tiltak utover å forsøke å skjerme meg selv og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
Glitter skrev (22 minutter siden):

Kommer sikkert an på hvordan den enkelte opplever hypomani. Eller hvor kraftig den blir. Jeg har ikke en slik plan selv. Det brenner alltid ut av seg selv. Har hatt en kraftig en hvor det nesten var mani, og da ble jeg satt på mer antipsykotika av legen. Men ellers ingen tiltak utover å forsøke å skjerme meg selv og slikt. 

Ja, skjerming er jo også viktig. Men rart hvordan jeg liksom "mister det" når jeg er oppstemt. Akkurat som om ting jeg har lært bare går i glemmeboka. Så for min del tror jeg det alltid er riktig å konferere legen, og at om jeg skal huske på noe så er det i alle fall det. Tror det kan ha litt sammenheng med at jeg kan bli usikker på egne vurderinger, eller vurdere feil, og må si at jeg i den sammenhengen gruer meg til å slutte på DPS..

Men ved BP2 er det nok annerledes ja. 

Endret av Liviane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (2 minutter siden):

Ja, skjerming er jo også viktig. Men rart hvordan jeg liksom "mister det" når jeg er oppstemt. Akkurat som om ting jeg har lært bare går i glemmeboka. Så for min del tror jeg det alltid er riktig å konferere legen, og at om jeg skal huske på noe så er det i alle fall det. Tror det kan ha litt sammenheng med at jeg kan bli usikker på egne vurderinger, eller vurdere feil, og må si at jeg i den sammenhengen gruer meg til å slutte på DPS..

Men ved BP2 er det nok annerledes ja. 

Ja, det er nok helt sikkert en del annerledes enn ved BP2. Jeg merket i hvert fall veldig stor forskjell på da jeg holdt på å gå over i mani. Det var medikamentutløst så derfor den ble så kraftig, og da hadde jeg virkelig null kontroll. Så hvis det er ennå mer kraftig enn det å være manisk ja da skjønner jeg godt hvor viktig det er å ha en sånn plan. 

Jeg har jo gjort dumme ting under mine vanlige hypomanier, men ikke alvorlige ting. For meg er det mye verre hva jeg finner på som deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Alle med BP, enten det er 1 eller 2, bør i friske perioder, sammen med lege/psykiater, lage en plan for hva en gjør ved tilbakefall - begge veier. Denne planen må være skrevet ned, og pasienten må ha den hjemme og kunne ta den frem når det er aktuelt. Her står instruksjonene til hva en skal gjøre inntil en får kontakt med legen/psykiateren.

Så til TS sitt spørsmål der jeg kun kan svare generelt. Når oppoversvinging (mani/hypomani) starter, må den tas ned med antipsykotika - AP. Hvilket en bruker, kan variere fra pasient til pasient. Uansett må en dosere oppover til en får episoden under kontroll. En skal følge planen og snarest mulig kontakte lege for å drøfte medisinering/dosering. Om det er Seroquel eller Zyprexa du skal øke i slike tilfeller, må du drøfte med legen din. Begge kan brukes til å ta ned hypomanien/manien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Liviane
kupton skrev (3 timer siden):

Først: Alle med BP, enten det er 1 eller 2, bør i friske perioder, sammen med lege/psykiater, lage en plan for hva en gjør ved tilbakefall - begge veier. Denne planen må være skrevet ned, og pasienten må ha den hjemme og kunne ta den frem når det er aktuelt. Her står instruksjonene til hva en skal gjøre inntil en får kontakt med legen/psykiateren.

Så til TS sitt spørsmål der jeg kun kan svare generelt. Når oppoversvinging (mani/hypomani) starter, må den tas ned med antipsykotika - AP. Hvilket en bruker, kan variere fra pasient til pasient. Uansett må en dosere oppover til en får episoden under kontroll. En skal følge planen og snarest mulig kontakte lege for å drøfte medisinering/dosering. Om det er Seroquel eller Zyprexa du skal øke i slike tilfeller, må du drøfte med legen din. Begge kan brukes til å ta ned hypomanien/manien.

Det var klart og tydelig. Takk, det skal jeg legge på minnet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...