Gå til innhold

Hvordan vurderes selvmords risiko uten å faktisk snakke om temaet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg har forstått vurderer behandler selvmords risiko ved hver samtale. Men mange av samtalene snakker vi ikke om temaet en gang. Hvordan kan det da vurderes? Spør bare da jeg lurer veldig. 

Anonymkode: 8d2a2...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en gang en behandler som stilte dette spørsmålet hver bidige gang jeg var der, selv om jeg var i godt humør, og svarte nei på spørsmålet hver eneste gang.

Andre behandlere jeg har hatt, har brukt sunn dømmekraft og ikke spurt meg, som aldri har hatt en depresjon, om dette. Jeg antar at en kvalifisert behandler greier å se an symptomtrykk og sykdom og ikke spørre om ikke noe tilsier at han burde spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en psykiater i veldig mange år og han så på meg når jeg var der at det kunne være/var selvmordrisiko. Da ble jeg fryktelig stille og hadde problemer med å prate.  Tror han nok så hvor jeg var på hele meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde en psykiater i veldig mange år og han så på meg når jeg var der at det kunne være/var selvmordrisiko. Da ble jeg fryktelig stille og hadde problemer med å prate.  Tror han nok så hvor jeg var på hele meg.

At man ikke kan se på folk hvordan de har det er bare en myte. Ihvertfall om man har en del erfaring så vet man hvordan psykiske syke og deprimerte ter seg. 

Anonymkode: bfc9d...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane

Jeg tror at selvmordsrisikovurderinger alltid må gjøres, uansett hvilken lidelse man har, for tror faktisk de er pålagt det. Men så varierer det hvor ofte de finner det riktig å foreta slike vurderinger, og der kommer det jo mye an på hvordan pasienten til enhver tid har det og om pasienten er ærlig. Et annet aspekt er hvor pålitelige slike vurderinger er og hvor mye de egentlig har for seg. Man kan godt være suicidal med planer om selvmord og likevel sitte i timen og se glad ut og si at man har det bra. Motsatt kan man sitte å være fortvilet, gråte og si at en skal ta livet av seg, men likevel ikke være reelt selvmordstruet. Så, ikke lett å være terapeut/lege som skal avgjøre slike ting. Noen ganger har jeg tenkt at de bare burde slutte med slike vurderinger for det kan bli noe konstruert og kunstig ved dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (40 minutter siden):

Jeg hadde en gang en behandler som stilte dette spørsmålet hver bidige gang jeg var der, selv om jeg var i godt humør, og svarte nei på spørsmålet hver eneste gang.

Andre behandlere jeg har hatt, har brukt sunn dømmekraft og ikke spurt meg, som aldri har hatt en depresjon, om dette. Jeg antar at en kvalifisert behandler greier å se an symptomtrykk og sykdom og ikke spørre om ikke noe tilsier at han burde spørre.

Det høres lite hensiktsmessig ut. Jeg glemte for øvrig å skrive at jeg er innlagt på grunn av selvmordsrisiko. Så ville trodd at de da kom til å spørre konkrete spørsmål hver samtale?  

Anonymkode: 8d2a2...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At man ikke kan se på folk hvordan de har det er bare en myte. Ihvertfall om man har en del erfaring så vet man hvordan psykiske syke og deprimerte ter seg. 

Anonymkode: bfc9d...be9

Man kan ikke alltid se det så lett. Min behandler sier at jeg er en det er vanskelig å vurdere, fordi det synes ikke så godt på utsiden. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (2 timer siden):

Noen ganger har jeg tenkt at de bare burde slutte med slike vurderinger for det kan bli noe konstruert og kunstig ved dem

Så folk skal bare få ta livet av seg? 

Anonymkode: 32ac6...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så folk skal bare få ta livet av seg? 

Anonymkode: 32ac6...838

Jeg er enig med Liviane om at dette spørsmålet synes å ha liten verdi.

Hvis jeg hadde planer om å ta livet mitt men var redd for tvangsinnleggelse, kunne jeg jo bare svart nei? 

Jeg synes det gir mye mer relevant informasjon hvis behandler utreder selve sykdommen, og måler symptomtrykket, enn dette spørsmålet isolert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandleren min på post spør alltid hva jeg skal gjøre i morgen eller utover uken. Svarer jeg på det skrives det at jeg har liten selvmordsrisiko. Behandler på poliklinikk spør rett ut når jeg gir uttrykk for å være veldig dårlig. Jeg har jo veldig ofte selvmordstanker så beskyttelse er bare aktuelt når jeg har helt konkrete planer og ikke kan love at jeg ikke skal gjennomføre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...