Gå til innhold

Bruke familievenn som lege i stedetfor fastlege?

hipohopp2022

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hipohopp2022 skrev (5 minutter siden):

Kan man ta en snarvei til et familiemedlem som er lege når fastlegen sier nei? 

Hva tror du selv?

Anonymkode: 4bebe...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva tror du selv?

Anonymkode: 4bebe...1c7

Jeg spør, fordi jeg lurer på det. Jeg har lyst og spørre den om noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (37 minutter siden):

Det kommer vel an på hva du ønsker å be om - og selvfølgelig avhenger det av hvordan ditt familiemedlem ser på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (50 minutter siden):

Det spørs jo helt på relasjonen. Har venner som er leger og er veldig bevisst på ikke å be dem om legetjenester. Ville i hvert fall ikke bedt dem skrive resept på B-preparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg pleier i hvert fall ikke å gjøre det. Jeg kan be om råd, men bruker ikke datteren som lege nei. Det er vel heller ikke lov ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til og få en medisin sånn at jeg kan ta Botox for og fjerne en rynke og noe jeg kan bli trøtt av på kvelden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninni Stoltenberg brukte søsteren Camilla. Tror ikke det er noen regler rundt det, det må vel være opp til hver enkelt. Jeg synes det virker naturlig at en som er lege velger å være lege for nære familiemedlemmer hvis de også ønsker det. Hadde jeg vært gift med en lege er det ikke sikkert at jeg hadde brukt noen andre enn han, men det spørs jo hvordan lege han hadde vært. Hvis spesialiteten var kirurgi ville jeg nok hatt en annen lege som fastlege. 

Anonymkode: 0e185...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, alle leger kan skrive ut medisiner, så teknisk sett er det ikke et problem.

Men selv er jeg veldig påpasselig med å ikke diskutere egen helse med venner og familie som er lege, psykolog, etc. Jeg ser på det som noe de kan betrakte som en uheldig rollesammenblanding, altså at de skal ha et slags behandlingsansvar ovenfor meg. Kan diskutere medisin og psykologi, men da blir det som følge av en interesse og ikke et behandlingsansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (24 minutter siden):

Til og få en medisin sånn at jeg kan ta Botox for og fjerne en rynke og noe jeg kan bli trøtt av på kvelden? 

Det høres ikke ut som noen god idé å utnytte nær relasjon til lege med å få resept på ting du ikke får av fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (8 minutter siden):

Det høres ikke ut som noen god idé å utnytte nær relasjon til lege med å få resept på ting du ikke får av fastlegen.

Mener ikke og utbytte men jeg ønsker og fjerne en rynke så får jeg ikke sove. Dvs jeg er ikke trøtt i rimelig tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (9 minutter siden):

Jeg skal ikke si at jeg fikk et nei av evt legen tenkte jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (10 minutter siden):

Altså, alle leger kan skrive ut medisiner, så teknisk sett er det ikke et problem.

Men selv er jeg veldig påpasselig med å ikke diskutere egen helse med venner og familie som er lege, psykolog, etc. Jeg ser på det som noe de kan betrakte som en uheldig rollesammenblanding, altså at de skal ha et slags behandlingsansvar ovenfor meg. Kan diskutere medisin og psykologi, men da blir det som følge av en interesse og ikke et behandlingsansvar.

Jeg gjør det. F.eks Trenger jeg å gå til legen med dette ? Nei, det trenger du ikke. 

Eller

Den gangen samboer hadde tegn på det som kunne være drypp og jeg ville han skulle gå til legen og han var usikker. Legen i fam mente det ikke var drypp pga at det hadde det ikke vært på samme side, men krysset et eller annet. ( Husker ikke helt) Mente likevel at det hørtes såpass suspekt ut at legebesøk var nødvendig. Var ikke drypp, men legebesøk endte opp med blodtrykktabletter. 

Jeg synes det er litt praktisk noen ganger. I hvert fall så slipper man å bestille seg time til legen når det ikke er grunn til det. 

Men jeg maser ikke om hver minste lille filleting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fionys skrev (18 minutter siden):

Høres ut som om en dårlig idé. Det er nesten så jeg tror du tuller.

Ok. Jeg bare lurte. Jeg tuller ikke selvom det høres sånn ut. Jeg bare tenkte at ingen spørsmål er dumme og at jeg trygg her på doktor kunne stille de. Hehe sorry. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (1 time siden):

Jeg skal ikke si at jeg fikk et nei av evt legen tenkte jeg. 

Er du seriøs? Du planlegger å lure en slektning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (4 timer siden):

Det er vel ikke ulovlig, så det kan du gjøre hvis du vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Du skal spørre om noe å sove på da, leser jeg ut av det du skriver. Det synes jeg ikke du skal be en familiemedlem/venn om. Særlig når du har fått nei av fastlegen din. Det er å legge utilbørlig press, og også ganske sleipt :)

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (27 minutter siden):

Er du seriøs? Du planlegger å lure en slektning? 

Nei jeg bare lurte og det var det ikke har jeg forstått! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...