AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 Del Skrevet 26. januar 2022 Uten å bare gå ned i stilling selv og leve på halv lønn. Jeg har en bipolar lidelse og har bestemt meg for at jeg aldri skal falle utenfor arbeid. Har fungert til nå, mine kraftige depresjoner har endt i sykemeldinger og jeg har gått tilbake på jobb etter endt sykdomsperiode. Jeg har to barn og gir jernet for at livet skal gå rundt. Som alle andre tipper jeg. Jeg lever svært forsiktig, drikker aldri alkohol, legger meg kl 2130, begrenser meg sosialt og for alt jeg har til familie og jobb. I høst hadde jeg likevel en ny alvorlig sykdomsepisode tross at jeg er medisinert osv. Ny sykemelding, ny runde med å slepe seg gjennom søvnløse netter og holde ut å være sjuk og i arbeid samtidig. Ny elendig selvtillit og forsøk på å la sykemeldingen være så kort som mulig for å ikke miste popularitet hos arbeidsgiver. Jeg har i underkant av 30 år igjen av yrkeslivet og kjenner for første gang at jeg ikke vet om jeg fikser det. Tryner jeg igjen er det fristende å ikke returnere 100%. Hvordan gjør man det i så tilfelle? Ser jeg formulerer meg litt knotete, vær vennlig å ikke ta meg på det. Jeg ønsker ikke å unnslippe å jobbe, tvert imot har jeg klort meg iherdig fast. Hvis jeg ikke evner å jobbe 100%, hva er gangen i en slik prosess? Dette er ukjent og ubehagelig kjenner jeg. 30% sykemeldt i ett år og så går de 30% over i aap eller eller? Anonymkode: 418b2...8e4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464881-hvis-man-ikke-klarer-%C3%A5-jobbe-100-pga-sykdom-hvordan-forl%C3%B8per-prosessen-mot-gradert-arbeid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 26. januar 2022 Del Skrevet 26. januar 2022 (endret) Tror hovedregelen er at man må være sykemeldt minst femti prosent for å få AAP. Veien er ett år med sykemelding, så AAP. Det kommer nye regler for AAP til sommeren tror jeg. Men sånn som det er nå har man tre år på AAP for å bli avklart. I den perioden har man en aktivitetsplan som man må følge. Det kan feks være betaling, eller delvis arbeid. Så er veien videre enten tilbake i jobb eller søke ufør. På AAP for man 66% av inntekten man hadde før man ble syk. Endret 26. januar 2022 av Fru2020 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464881-hvis-man-ikke-klarer-%C3%A5-jobbe-100-pga-sykdom-hvordan-forl%C3%B8per-prosessen-mot-gradert-arbeid/#findComment-4075882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 26. januar 2022 Del Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Uten å bare gå ned i stilling selv og leve på halv lønn. Jeg har en bipolar lidelse og har bestemt meg for at jeg aldri skal falle utenfor arbeid. Har fungert til nå, mine kraftige depresjoner har endt i sykemeldinger og jeg har gått tilbake på jobb etter endt sykdomsperiode. Jeg har to barn og gir jernet for at livet skal gå rundt. Som alle andre tipper jeg. Jeg lever svært forsiktig, drikker aldri alkohol, legger meg kl 2130, begrenser meg sosialt og for alt jeg har til familie og jobb. I høst hadde jeg likevel en ny alvorlig sykdomsepisode tross at jeg er medisinert osv. Ny sykemelding, ny runde med å slepe seg gjennom søvnløse netter og holde ut å være sjuk og i arbeid samtidig. Ny elendig selvtillit og forsøk på å la sykemeldingen være så kort som mulig for å ikke miste popularitet hos arbeidsgiver. Jeg har i underkant av 30 år igjen av yrkeslivet og kjenner for første gang at jeg ikke vet om jeg fikser det. Tryner jeg igjen er det fristende å ikke returnere 100%. Hvordan gjør man det i så tilfelle? Ser jeg formulerer meg litt knotete, vær vennlig å ikke ta meg på det. Jeg ønsker ikke å unnslippe å jobbe, tvert imot har jeg klort meg iherdig fast. Hvis jeg ikke evner å jobbe 100%, hva er gangen i en slik prosess? Dette er ukjent og ubehagelig kjenner jeg. 30% sykemeldt i ett år og så går de 30% over i aap eller eller? Anonymkode: 418b2...8e4 Du må være først være helt eller delvis sykemeldt i et år* Sykepengeåret brukes opp like fort om du er helt eller delvis sykemeldt. For å ha rett på nye sykepenger etter at sykepengeåret er brukt opp må du være i jobb i et halv år/26 uker. *Hvis det har gått mindre en 26 uker mellom periodene du har vært syk tidligere/nylig legges disse sammen fra 3 år tilbake. Det er en arbeidsgiverperiode oppe i det hele, husker ikke helt hvordan det var. Får å ha rett til AAP må arbeidsevnen din være minst 50% redusert. (Du må søke selv helst i god tid før sykepengetiden er over, men før det har man typisk møter med nav og arbeidsgiver hvis ting går etter boka). AAP kan man etter dagens regler motta i 3 år. Om det raskt avklares at arbeidsevnen din er varig nedsatt er det mulig å søke uføretrygd. Du må ha vært gjennom hensiktsmessig behandling og evt tiltak, som f.eks tilrettelegging på jobben din. Uføretrygd kan graderes ned til 40% hvis man søker om det når man mottar AAP. Da kan du altså jobbe opp mot 60% og motta 40% uføretrygd. Uføretrygden blir 66% av inntekten av de tre beste, av de fem siste årene før uføretidspunktet. Det er sikkert også mulig å jobbe noe mer en 60%, men da trekkes deler av trygden. Det er også mulig senere å justere uføregraden opp. Har du noe uføreforsikringer via jobb? Jeg har ikke peil på sånt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464881-hvis-man-ikke-klarer-%C3%A5-jobbe-100-pga-sykdom-hvordan-forl%C3%B8per-prosessen-mot-gradert-arbeid/#findComment-4075888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fionys Skrevet 26. januar 2022 Del Skrevet 26. januar 2022 For meg tok det 7 år fra jeg ble sykemeldt til jeg ble uføretrygdet. Det er nav som bestemmer uføregraden du kommer så langt. Her står det meste du trenger å vite op AAP Arbeidsavklaringspenger (AAP) - nav.no 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464881-hvis-man-ikke-klarer-%C3%A5-jobbe-100-pga-sykdom-hvordan-forl%C3%B8per-prosessen-mot-gradert-arbeid/#findComment-4075889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.