Gå til innhold

Trekk fra pf

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Glitter skrev (18 minutter siden):

Du må først oppfylle de generelle kriteriene for PF. 

Men dette fikk du vel vite da utreder sa du hadde trekk? Altså om du oppfyller de generelle kriteriene?

Han sa at jeg ikke hadde noen pf, men trekk fra tre ulike pf. Så da lurer jeg på om det kalles blandet pf. 

Anonymkode: 0f448...138

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464890-trekk-fra-pf/#findComment-4075967
Del på andre sider

kupton skrev (11 minutter siden):

Nei. For å få blandet, må du først oppfylle de generelle/overordnede kriterier.

Er dette en egen test? Jeg var hos en lege som var i spesialisering til å bli psykiater. Hun tok en personlighetstest på meg og sa at jeg egentlig ikke oppfylte kriteriene for å ha en PF, men at jeg hadde trekk fra unnvikende pf, avhengig pf og tvangspreget pf, og at hun derfor anså at jeg hadde en lett blandet personlighetsforstyrrelse. I ettertid har en annen psykiater sagt at testen ikke skulle ha blitt tatt fordi jeg på det tidspunktet var deprimert. Så jeg aner ikke om jeg har det eller ikke. Men jeg skjønner ikke helt hvor mange trekk man må ha fra de forskjellige pf'ene for at det skal regnes som en blandet PF.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464890-trekk-fra-pf/#findComment-4075979
Del på andre sider

Annonse

helseangst skrev (1 minutt siden):

Er dette en egen test? Jeg var hos en lege som var i spesialisering til å bli psykiater. Hun tok en personlighetstest på meg og sa at jeg egentlig ikke oppfylte kriteriene for å ha en PF, men at jeg hadde trekk fra unnvikende pf, avhengig pf og tvangspreget pf, og at hun derfor anså at jeg hadde en lett blandet personlighetsforstyrrelse. I ettertid har en annen psykiater sagt at testen ikke skulle ha blitt tatt fordi jeg på det tidspunktet var deprimert. Så jeg aner ikke om jeg har det eller ikke. Men jeg skjønner ikke helt hvor mange trekk man må ha fra de forskjellige pf'ene for at det skal regnes som en blandet PF.

Da jeg ble utredet første gang i 2016 så fikk jeg ikke diagnosen PF fordi at selv om jeg oppfylte kriterier til tre stk, så oppfylte jeg ikke kriterier for generell PF. Hadde ikke hatt symptomene lenge nok og det gikk ikke ut over jobb og sosialt liv. 

Men fikk diagnosen (e) senere da. 

Testen heter vel SCID-ll 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464890-trekk-fra-pf/#findComment-4075980
Del på andre sider

De overordnede kriterier (fritt etter husken):

Et vedvarende mønster av indre opplevelser og adferd som representerer markerte avvik fra det som forventes av personen i personens kultur som: 1. Kognisjon 2. Emosjonalitet 3. Interpersonell fungering 4. Impulskontroll

Det vedvarende mønster mangler fleksibilitet og er gjennomført i et bredt spekter av personlige og sosiale sammenhenger

Det vedvarende mønsteret fører til betydningsfullt ubehag eller funksjonssvikt sosialt arbeidsmessig eller på andre viktige områder

Mønsteret er stabilt og av lang varighet og debuten var i ungdomsårene eller tidlig voksen alder

Det vedvarende mønster forklares ikke bedre som uttrykk for eller følge av en annen psykisk lidelse

Det vedvarende mønster forklares ikke som følge av bruk av en substans eller en somatisk lidelse

....................................................................................................

Så må en oppfylle de oppsatte kriterier for den spesifikke pf for å få diagnosen. F.eks ved eupf/borderline minst 5 av 9.

Hvis en ikke helt oppfyller kriteriene for noen enkelt pf, men er like under på flere, kalles det blandet pf.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464890-trekk-fra-pf/#findComment-4075985
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...