Gå til innhold

Du som har vært innlagt med depresjon

Anbefalte innlegg

Tok du selv kontakt med helsevesenet? De gangene jeg har vært deprimert har jeg vært helt ute av stand til så mye annet enn å vegetere hjemme og forsøke å holde ut. Blir opptatt av å ikke være til bry og jeg tror ikke jeg ville kontaktet lege selv som alvorlig deprimert og informert om egen tilstand. Har i etterkant av sånne depresjoner fått vite at det burde vært vurdert innleggelse og at jeg må si fra om det skjer igjen.  Mine depresjoners natur er dog på den måten at en del av symptombilde handler om å a) ikke ønske å være en belastning for samfunnet, ikke ønske å ta av legens «tid» mm b) ikke ha kapasitet til sosial omgang slik at venner ikke får anledning til å se at noe er feil c) på mange måter ikke ønske hjelp fordi det frister å dø og jeg dermed ønsker å ha muligheten åpen. Mao har jeg på spørsmål om suicidalitet i en slik tilstand gjort alt jeg kunne for å sminke til situasjonen og sørge for at jeg ikke ble vurdert som suicidal. Orket ikke tanken på å ikke kunne ende lidelsen om jeg hadde behov. 

Dermed lurer jeg på hvordan du som har vært alvorlig deprimert har håndtert dette i forhold til å søke helsehjelp eller ei? 

Fortsetter under...

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Men for å svare på spørsmålet: De gangene jeg ikke har hatt en behandler og har vert alvorlig deprimert har jeg bare holdt det gående helt til det smeller og det ikke går lengre, og jeg blir innlagt. Nå som jeg har en behandler så merker hun det på meg når jeg begynner å bli dårlig igjen og det blir et tema i timene. Da klarer vi som oftest forebygge at det utvikler seg. Hvis ikke blir innleggelse vurdert. 

Det har variert. Før gjorde jeg det veldig likt som deg, og ble til slutt så og si sengeliggende og forsøkte så å ta livet mitt. Da ble jeg innlagt i 7 måneder. Etter det har jeg øvd meg på å be om hjelp, og har jo vært veldig mye innlagt da. Men det har jo vært av ulike årsaker og ikke bare depresjon. 

Jeg kommer meg mye raskere ut av depresjon når jeg får hjelp. Den depresjonen hvor jeg var innlagt i 7 mnd varte i over ett år fordi jeg gikk bare med alt inni meg. Samme med alle depresjonene før det, men det der var den verste da. 

Fugl-ut-av-buret skrev (5 minutter siden):

Takk for svar! Hva innebærer at det «smeller»? Hva skjer da, kontakter du helsevesen selv eller har du en atferd som gjør at andre, og hvem, kontakter helsevesenet for deg? 

Jeg klarer absolutt ingenting lengre og blir bare liggende i sengen hele tiden. Enten har det vert et selvmordsforsøk eller så har familie kontaktet fastlege.

lyseblå skrev (8 minutter siden):

Jeg klarer absolutt ingenting lengre og blir bare liggende i sengen hele tiden. Enten har det vert et selvmordsforsøk eller så har familie kontaktet fastlege.

Da skjønner jeg. Godt du har kommet til hjelp. Takk for svar!

Annonse

De gangene jeg har vært deprimert så har jeg blitt hanket inn av lege, psykiater eller fastlege. Har da hatt fast oppfølging og de har sett på meg når jeg begynner å bli veldig dårlig. Har da enten blitt innlagt eller fått svært hyppig oppfølging. Hadde dessuten en avtale med fastlegen at han kunne snakke fritt med datteren min. Er litt redd nå, for jeg har ingen fagperson rundt meg da fastlegen har sluttet og vikaren virker som ikke kan noe særlig om psykiatri. Står på venteliste hos en fastlege jeg tror kan være bra (for meg), men står på 49 plass. Så det kan ta litt tid. 

emilie321 skrev (2 minutter siden):

De gangene jeg har vært deprimert så har jeg blitt hanket inn av lege, psykiater eller fastlege. Har da hatt fast oppfølging og de har sett på meg når jeg begynner å bli veldig dårlig. Har da enten blitt innlagt eller fått svært hyppig oppfølging. Hadde dessuten en avtale med fastlegen at han kunne snakke fritt med datteren min. Er litt redd nå, for jeg har ingen fagperson rundt meg da fastlegen har sluttet og vikaren virker som ikke kan noe særlig om psykiatri. Står på venteliste hos en fastlege jeg tror kan være bra (for meg), men står på 49 plass. Så det kan ta litt tid. 

Har du ikke kontakt med psykiateren din lenger? Eller er det bare manglende fastlege som bekymrer deg?

frosken skrev (1 minutt siden):

Har du ikke kontakt med psykiateren din lenger? Eller er det bare manglende fastlege som bekymrer deg?

Nei, det har jeg ikke. Så nå må jeg bare holde meg på beina til en god fastlege er på plass.

emilie321 skrev (2 minutter siden):

Nei, det har jeg ikke. Så nå må jeg bare holde meg på beina til en god fastlege er på plass.

Høres fornuftig ut at du har satt deg på liste til en fastlege du tror du vil ha det bra med. Men hva med kommunens psykiatritjeneste, kan ikke de tilby noe oppfølgning - eller ønsker du ikke det? 

frosken skrev (5 minutter siden):

Høres fornuftig ut at du har satt deg på liste til en fastlege du tror du vil ha det bra med. Men hva med kommunens psykiatritjeneste, kan ikke de tilby noe oppfølgning - eller ønsker du ikke det? 

Jo, jeg burde vel egentlig prøve det. Er litt usikker hvordan en går fram da. Vet jo hvor dårlig jeg kan bli og dit vil jeg ikke igjen.  

emilie321 skrev (Akkurat nå):

Jo, jeg burde vel egentlig prøve det. Er litt usikker hvordan en går fram da. Vet jo hvor dårlig jeg kan bli og dit vil jeg ikke igjen.  

Sjekk kommunens nettsider - mange steder kan man henvende seg selv, uten noen form for henvisning. 

frosken skrev (Akkurat nå):

Sjekk kommunens nettsider - mange steder kan man henvende seg selv, uten noen form for henvisning. 

Takk!    Skal gjøre det. Ikke for det, tror nok at vikaren vil skrive en henvisning hvis jeg spør. 

Annonse

emilie321 skrev (1 time siden):

Men er lege, psykiater og fastlegen din sy ske og vet når du er deprimert uten at du sier noe? Hvordan visste de at du var deprimert om du bare lå hjemme isolert i sengen? 

Anonymkode: 9b56b...fa7

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er lege, psykiater og fastlegen din sy ske og vet når du er deprimert uten at du sier noe? Hvordan visste de at du var deprimert om du bare lå hjemme isolert i sengen? 

Jeg har vært i samme situasjon, og de skjønte det fordi jeg sluttet å ta telefonen og møtte heller ikke opp til timene. Da kom det politi og ambulanse på døra som fikk meg avgårde og tvangsinnlagt.

Anonymkode: 8f4d2...a21

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Første gangen jeg ble syk prøvde jeg å gjøre det slutt, men ble funnet og så innlagt. Hadde da en psykiater i veldig mange år og han, min siste behandler + fastlege kjente meg så godt at de skjønte når jeg begynte å bli alvorlig syk. Det begynte vanligvis med en oppstemt periode, hvor jeg deretter gikk rett i kjelleren.  Så fra å være pratsom gikk jeg til og ikke greie å prate noe særlig. Ord måtte draes ut av meg.  Har hatt god oppfølging i mange år

Endret av emilie321
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fuglutavburet, Mener du å si at de som klarer å si ifra at de trenger hjelp ikke er like syke som deg som ikke klarer det? Da tar du i så fall helt feil. 

Anonymkode: c3805...1ae

Følte du deg truffet? 

Det er klart at de som liksom er suicidale det ene øyeblikket og neste gang drar hjem og ut å shopper og har det gøy er ikke like syk som en som lider i stillhet hjemme. 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Følte du deg truffet? 

Det er klart at de som liksom er suicidale det ene øyeblikket og neste gang drar hjem og ut å shopper og har det gøy er ikke like syk som en som lider i stillhet hjemme. 

Det er jeg helt uenig i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...